رشد ۲۲ درصدی تجارت مرگ در جهان

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۰:۴۲ کد : ۷۱۹۶ اروپا
تجارت اسلحه در جهان در پنج ساله‌ گذشته رشدی ۲۲ درصدی داشته است. صادرکنندگان اصلی اسلحه به ترتیب امریکا، روسیه و آلمان هستند.
رشد ۲۲ درصدی تجارت مرگ در جهان

دیپلماسی ایرانی: تجارت اسلحه در جهان در پنج ساله‌ گذشته رشدی ۲۲ درصدی داشته است. صادرکنندگان اصلی اسلحه به ترتیب امریکا، روسیه و آلمان هستند.

بسیاری از احزاب آلمان از جلمه حزب سبزها خواهان کنترل بیشتر بر صدور اسلحه هستند و چپ‌ها نیز خواهان توقف آن هستند.

مؤسسه‌ بین‌المللی پژوهش‌های صلح در استکهلم (SIPR)، گزارشی درباره تجارت جهانی اسلحه منتشر کرده که به ویژه در رسانه‌های آلمان بازتاب بسیاری داشته است. بر مبنای این گزارش کشورهای امریکا، روسیه و آلمان به ترتیب دارای مقام‌های اول تا سوم در صدور اسلحه هستند.

در گزارش مؤسسه‌ بین‌المللی پژوهش‌های صلح آمده است که تجارت اسلحه در جهان در پنج ساله گذشته رشدی ۲۲ درصدی داشته است. فروش سلاح‌های بسیار پیچیده و گران‌قیمت سهم مهمی در این رشد نگران‌کننده داشته است. امریکا و روسیه ۴۰ درصد درآمد خود از راه فروش اسلحه را با صدور هوایپماهای جنگی به دست می‌آورند.

پائول هولتوم، رئیس مؤسسه‌ صلح‌پژوهی استکهلم می‌گوید که کشورهای پول‌دار سلاح‌ها و هواپیماهای گران‌قیمت می‌خرند و این باعث می‌شود در آن منطقه‌ای که هستند رقیبان واکنش نشان داده و آنها نیز سفارش‌های مشابه بدهند.

این موسسه همچنین در گزارش خود در مورد مسابقه تسلیحاتی در مناطق پرتنش خاورمیانه، افریقای شمالی، امریکای جنوبی و آسیای جنوبی و جنوب شرقی هشدار داده است. مثلا در این گزارش آمده است که تجارت اسلحه در امریکای جنوبی در پنج ساله گذشته نسبت به فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ رشدی ۱۵۰ درصدی داشته است.

یونان که اکنون کشوری در آستانه‌ ورشکستگی محسوب می‌شود، در پنج ساله گذشته جزء پنج کشوری بوده است که بیشترین خرید اسلحه را داشته‌ است.

آلمان در تجارت مرگ سهم مهمی دارد. این کشور در پنج ساله‌ گذشته ارزش صادرات نظامی خود را بیش از دو برابر کرده است. سهم عمده در اقلام صادراتی این کشور را زیردریایی و خودروهای زرهی داشته‌اند. سهم آلمان در تجارت جهانی اسلحه در فاصله‌ سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به ۱۱ درصد رسیده است.

کلادیا روت، رئیس حزب سبزهای آلمان: دولتی چون دولت ایران ممکن است از زره‌پوش‌ها برای سرکوب مردم استفاده کند

دو دریافت‌کننده اصلی سلاح‌های آلمانی ترکیه و یونان هستند که با هم در رقابت سنگین هستند. ۱۴ درصد صادرات تسلیحاتی آلمان به ترکیه، ۱۳ درصد به یونان و ۱۲ درصد به افریقای جنوبی است.

حزب سبزهای آلمان به گزارش موسسه‌ بین‌المللی پژوهش‌های صلح واکنش نشان داده است. کلاودیا روت، رئیس حزب سبزها، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفته است که گزارش‌ها نشان می‌دهد که ما در آلمان به یک کنترل بسیار شدیدتر و معیارهایی سخت‌گیرانه‌تر برای صدور اسلحه نیاز داریم.

به نظر کلاودیا روت، بوندستاگ (پارلمان مرکزی آلمان) باید نظارت دقیق‌تری بر این امر داشته باشد و از نوعی حق وتو برای متوقف کردن صدور اسلحه به برخی کشورها بهره‌مند شود.

معاون رئیس فراکسیون حزب چپ آلمان نیز واکنش تندی به گزارش مؤسسه‌ بین‌المللی پژوهش‌های صلح نشان داده است. یان فان آکن در این باره می‌گوید: «صدور اسلحه کار بسیار وحشتنکای است که باید متوقف شود. نباید در کشور شغلی وجود داشته باشد که وجود و تداوم آن به قیمت مرگ انسان‌های دیگر تمام شود.»

راینر آرنولد سخنگوی حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در امور امنیتی، موضعی ملایمتر به گزارش مؤسسه‌ بین‌المللی پژوهش‌های صلح در استکهلم دارد.

او گزارش را ناراحت‌کننده نمی‌بیند زیرا حاکی از آن است که آلمان عمدتا به کشورهای عضو ناتو اسلحه صادر می‌کند.

به اعتقاد وی در صدور اسلحه به کشورهای دیگر باید بسیار سنجیده عمل کرد.


نظر شما :