با فشار يهودى‌ها همکارى يک شرکت آلمانى با ايران لغو شد

۲۸ دی ۱۳۸۸ | ۰۱:۱۱ کد : ۶۷۴۷ اروپا
همکاری شرکت خدمات بندری هامبورگ آلمان و شرکت ایرانی تایدواتر که برای بستن قراردادهای همکاری در بندرعباس وارد مذاکره شده بودند با انصراف طرف آلمانی معلق ماند.
با فشار يهودى‌ها همکارى يک شرکت آلمانى با ايران لغو شد

دیپلماسی ایرانی: همکاری شرکت خدمات بندری هامبورگ آلمان و شرکت ایرانی تایدواتر که برای بستن قراردادهای همکاری در بندرعباس وارد مذاکره شده بودند با انصراف طرف آلمانی معلق ماند. 

ظاهرا پس از انتشار خبر گسترش همکاری‌ها بین ایران و آلمان در بندر عباس، شرکت خدمات بندری هامبورگ (HHLA) روز جمعه ۱۵ ژانویه اعلام کرد که برنامه‌ خود را تغییر داده و دیگر قصد شرکت در مدرنیزه کردن ترمینال بندر عباس ندارد.

پیش‌تر قرار بود این شرکت هامبورگی با شرکت تایدواتر ایران در تکمیل و تجهیز ترمینال بندر عباس قرارداد امضا کند. اما شرکت اچ‌پی‌سی HPC که شرکت مادر شرکت خدمات بندری هامبورگ محسوب می‌شود پس از بررسی مجدد تصمیم گرفته است که فعلا از گسترش همکاری با شرکت ایرانی تایدواتر منصرف شود.

به نظر می‌رسد که شرکت خدمات بندری هامبورگ تحت فشار شورای شهر هامبورگ این تصمیم را گرفته است. دو سوم سهام شرکت این شرکت متعلق به دولت آلمان است. همچنین فشار یهودی‌ها با لغو این همکاری نیز بی‌تاثیر نبوده است.

بندر هامبورگ وضعیت ویژه‌ای دارد. این شهر که یکی از مهترین شهرهای تجاری آلمان محسوب می‌شود مانند برلین و برمن یک ایالت – شهر است و از اختیارات یک دولت ایالتی برخوردار است. اکسل گداشکو مسئول امور اقتصادی شهر هامبورگ در این باره گفت: «در حال حاضر هر رابطه تجاری احتمالی با ایران ما را زیر سؤال می‌برد. ما از این که شرکت خدمات بندری هامبورگ در ارتباط با ایران محتاطانه برخورد می‌کند، خوشحالیم.»

اقدامات شرکت خدمات بندری هامبورگ تنها در حد گفت و گویی مشورتی با وزارت اقتصاد آلمان بوده، اما قرارداد مشخصی به امضا نرسیده است. در عین حال این شرکت می‌گوید، بررسی پیشین نشان داده که آغاز روابط تجاری با شرکت تایدواتر هیچ کدام از مواد درج شده در تحریم‌ها علیه ایران را نقض نمی‌کند.

سال گذشته بندرعباس با حمل و نقل بیش از دو میلیون کانتینر به عنوان مهمترین بندر ایران محسوب شد. نود درصد کالاهای ایران در این بندر جابه‌جا می‌شوند.

تجارت شرکت خدمات بندری هامبورگ با ایران نه تنها به دلیل شراکت دولت در سهام آن بلکه از دیدگاه سیاسی نیز بسیار جنجال‌برانگیز بود. از نظربسیاری در آلمان، ایران یکی از دشمنان سرسخت اسرائیل و خواهان نابودی دولت آن است. همچنین بر سر مسئله هسته‌ای ایران و تحریم‌هایی که غربی‌ها علیه ایران وضع کرده‌اند، شرکت‌های اروپایی به شدت بر سر همکاری با شرکت‌های ایرانی تحت فشار هستند.

با این حال بیشترین انتقاد در برابر این همکاری اقتصادی را یهودیان آلمانی وارد کردند. شورای مرکزی یهودیان آلمان پس از انتشار خبر همکاری این شرکت هامبورگی با ایران از این اقدام به شدت انتقاد کرد. اشتفان کرمر رئیس این شورا در این باره می‌گوید: «شرکت خدمات بندری هامبورگ مانند شرکت زیمنس و دیگر شرکت‌های بزرگ اقتصاد آلمان با دولت ایران روابط تجاری دارند و از این طریق در پشتیبانی از دولت ایران نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.»

این شورا روز جمعه از فرماندار شهر هامبورگ خواست تا جلوی این همکاری را بگیرد.

پیش از این شرکت تاید واتر رسما اعلام کرده بود که شرکت تايدواتر خاورميانه و اپراتور بندر هامبورگ آلمان به عنوان نهمين بندر کانتينرى جهان، قرارداد همکارى مشترک در بندر شهيد رجايى امضا کردند. به گزارش سایت رسمی شرکت تاید واتر مديرعامل این شرکت با تاکيد بر اين که در فاز اول همکارى ها، استفاده از خدمات مشاوره‌اى طرف آلمانى مدنظر قراردارد، تصريح کرد، با توجه به اتمام قرارداد همکارى با شرکت OPM در بندر شهيد رجايى در نتيجه آلمانى ها جايگزين اين شرکت سنگاپورى خواهند شد.

وى از تهيه برنامه راهبردى و تجارى بندر شهيد رجايى با همکارى کشور بندر هامبورگ آلمان خبر داد و گفت: «بهبود سيستم عمليات ترمينال کانتينرى بندر شهيد رجايى، آموزش پرسنل ترمينال، ارائه مطلوب خدمات بندرى، تلاش براى ارتقا رتبه بندر شهيد رجايى از رتبه شستم فعلى در جهان و ورود به عرصه‌هاى جديد خدمات بندرى در منطقه و جهان از عمده اهداف اين قرارداد است. این قرارداد در سال هاى آينده ، بنادر عسلويه و امير آباد و ... را نيز در برخواهد گرفت.»


نظر شما :