کشورهاى همسايه بى اعتنا به تحريم ايران

۲۴ دی ۱۳۸۸ | ۲۱:۵۴ کد : ۶۷۲۱ اروپا
با وجود تشدید تحریم‌ها علیه ایران قراراست مبادلات تجاری ایران با ترکیه تا ۳۰ میلیارد دلار و با ترکمنستان تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد. به نظر برخی کارشناسان کشورهای همجوار مخالف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هستند.
کشورهاى همسايه بى اعتنا به تحريم ايران

دیپلماسی ایرانی: با وجود تشدید تحریم‌ها علیه ایران قراراست مبادلات تجاری ایران با ترکیه تا ۳۰ میلیارد دلار و با ترکمنستان تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد. به نظر برخی کارشناسان کشورهای همجوار مخالف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هستند.

مناسبات ترکیه با ایران با روی کار آمدن رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه توسعه یافت. دولتمردان ترکیه اعمال هرگونه تحریم اقتصادی علیه ایران را به ضرر منافع کشورشان می‌دانند. ترکیه قرار است در میدان گازی پارس جنوبی چهار میلیارد دلارسرمایه‌گذاری کند. به نظر کارشناسان علی‌رغم مناسبات مطلوب این کشور با امریکا و اتحادیه اروپا سیاست ترکیه در قبال ایران با منافع غرب همسویی ندارد.

خانم کارمن ساغبیل یکی از معاونان رادیو صدای ترکیه در گفت‌وگو با دویچه وله گفت: «ترکیه علی‌رغم اصرار فراوان امریکا هیچ ‌وقت به تحریم‌های علیه ایران نخواهد پیوست و اکنون نیز امیدوار است که چین با عهده دار شدن ریاست شورای امنیت سازمان ملل تشدید تحریم‌ها را وتو کند.»

کارمن ساغبیل همچنین گفت: «ترکیه با ایران پیوندهای تاریخی دیرینه دارد و از تحریم‌هایی که اعمال می‌شود به شدت ناراضی است و خواستار مشروعیت بین المللی این تحریم‌هاست.»

ساغبیل همچنین اظهار داشت، ترکیه بخش قابل توجهی از گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند و اولویت‌های سیاسی ترکیه با امریکا مطابقتی ندارد.

ترکیه عضو پیمان ناتو و شریک استراتژیک امریکا در منطقه محسوب می‌شود و بسیاری از کارشناسان با توجه به امید این کشور به عضویت در اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کنند ترکیه هم نهایتا با این تحریم‌ها موافقت کند. اما کارمن ساغبیل نظر دیگری دارد. وی می‌گوید: «ترکیه مثل گذشته دیگر به غرب وابستگی ندارد و قصد دارد با شرق به خصوص با ایران مناسبات خود را توسعه دهد. ترکیه در جنگ خلیج فارس آسیب و ضررهای زیادی دیده در نتیجه سیاست کنونی این کشور هماهنگ با تحریم‌های امریکا نخواهد بود.»

کارمن ساغبیل همچنین از رشد مناسبات بازرگانی ترکیه و ایران علی‌رغم تحریم‌های وضع شده علیه ایران می‌گوید و تاکید می‌کند، در سال ۲۰۰۲ حجم مبادلات تجاری ترکیه با ایران کمتر از دو میلیارد دلار بود ولی اکنون این مبادلات به ۱۱ میلیارد دلار رسیده است. یعنی پنج برابر رشد داشته است. ایران امیدوار است این حجم مبادلات تجاری را تا ۳۰ میلیار دلار افزایش دهد.

کارشناسان اقتصادی ترکیه معتقدند کشورشان ظرفیت آن را دارد با افزایش حجم مبادلات بازرگانی نیازمندی‌های اساسی ایران را تامین کند.

به نظر آنها علی‌رغم برخی تحریم‌ها علیه ایران هنوز کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا با ایران تجارت می‌کند و بسیاری از شرکت‌های اروپایی قوانین مربوط به تحریم علیه ایران را نقض می‌کنند. پس چرا باید ترکیه از این قاعده مستثنی باشد.

ترکیه با ایران تجارت مرزی گسترده‌ای نیز دارد که به ‌نظر کارشناسان شامل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌شود. ترکیه قصد دارد در بازار ۷۰ میلیونی ایران سهم بیشتری داشته باشد. رشد مناسبات تجاری دو کشور نشان می‌دهد که سیاست‌های تحریم علیه ایران تا کنون تاثیری بر این روابط نداشته است.

این فقط ترکیه نیست که با اتخاذ رابطه دو گانه با غرب به فکر گسترش روابط با ایران است. ترکمنستان نیز با اعمال تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می‌کند و مناسبات دو کشور به ویژه در عرضه‌ انرژی رو به گسترش است. ترکمن‌ها سیاست عشق‌آباد را در برابر ایران مطابق با سیاست خارجی بیطرفی این کشور می‌دانند. دولت ایران نیز از این سیاست ترکمنستان پشتیبانی می‌کند.

ترکمنستان و ایران در حال حاضر حدود سه میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند ولی هر دو کشور مصمم هستند حجم مبادلات تجاری را تا سه برابر توسعه دهند.

خدایبردی اورازف رئیس پیشین بانک مرکزی ترکمنستان در این باره می‌گوید: «کشورش تحریم‌ها را پشتیبانی نخواهد کرد و با آن مخالفتی هم نخواهد داشت. دولتمردان ترکمنستان تلاش خواهند کرد در این باره موضع‌گیری نکنند.»

اورازف همچنین اظهار داشت، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بیشتر در عرصه‌ تسلیحات و تکنولوژی پیشرفته است.

به نظر وی از آنجا که ترکمنستان نه سلاح می‌فروشد و نه تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد، بنابراین حتی تشدید تحریم‌ها بر توسعه مناسبات تجاری دو کشور تاثیری نخواهد داشت.

رئیس سابق بانک مرکزی ترکمنستان همچنین می‌گوید: «اگر قرار است ایران سالانه ۲۰ میلیارد مترمکعب از ترکمنستان گاز خریداری کند مناسبات تجاری نیز بر اساس آن تنظیم خواهد شد.»

تحریم‌ها علیه ایران بدون موافقت و مشارکت همسایه‌های ایران اعمال نخواهد شد. اما این کشورها با ایران منافع مشترکی دارند و قدمت تاریخی روابط آنها بنا به گفته‌ مقامات ایرانی طولانی‌تر ازتاریخ حیات بسیاری از کشورهای دنیاست.


نظر شما :