مناطق موردنظر ایران برای معاوضه سوخت هسته‌اى

۱۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۰ کد : ۶۶۲۱ سرخط اخبار
سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: ايران آماده است تا در صورت اعتماد سازى طرف مقابل (گروه 1+5) بحث خريد سوخت را در چارچوب معاوضه مرحله‌اى انجام دهد.
مناطق موردنظر ایران برای معاوضه سوخت هسته‌اى

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: ايران آماده است تا در صورت اعتماد سازى طرف مقابل (گروه 1+5) بحث خريد سوخت را در چارچوب معاوضه مرحله‌اى انجام دهد. تا کنون کشورهاى مختلفى براى اين موضوع اعلام آمادگى کرده‌اند که در اين رابطه مى‌توان به کشورهاى برزيل،ژاپن،ترکيه و شهر کيش اشاره کرد.
رامين مهمانپرست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با بيان اين مطلب که ايران با پايان مهلت مقرر 2ماهه براى تامين سوخت راکتور تهران اقدامات مقتضى را ارايه خواهد کرد گفت:زمانى که ايران براى تامين سوخت راکتور تهران از آژانس درخواست کمک کرده بود مقرر شد تا پس از تعيين کميته‌اى در اين رابطه تصميم‌گيرى شود.
وى افزود:روند حقوقى درخواست ايران از آژانس در حال پيگيرى بود اما غربى‌ها با جوسازى‌هاى خود اين مطلب را به يک موضوع خاص رساندند و ابهام‌سازى کردند.
سخنگوى وزارت امور خارجه تصريح کرد:پس از جوسازى کشورهاى غربى اعتماد ايران براى دريافت سوخت حاصل نشد اما براى اينکه برنامه‌هاى هسته‌اى کشور از رويه حقوقى خود خارج نشود 3راهکار را براى تهيه سوخت راکتور تهران ارايه کرديم که متاسفانه تاکنون بى‌نتيجه مانده است.
وى اظهار داشت:راهکار نخست اين بود که سوخت را به ما بفروشند،راهکار بعدى اعتماد سازى طرف مقابل براى معاوضه سوخت هسته‌اى بود و در صورت بى‌نتيجه ماندن راهکارهاى مورد اشاره اقدام نهايى ايران، ورود براى توليد سوخت مورد نياز راکتور تهران است.
مهمانپرست با اشاره به طرح درخواستى از سوى برخى کشورهاى بى‌طرف مبنى بر اينکه ايران به صورت شخصى اقدام به توليد سوخت با غناى 20درصد نکنند و 2ماه به طرف مقابل فرصت دهد اظهار داشت:ما براى نشان دادن حسن نيت خود به جامعه جهانى با اين درخواست موافقت کرديم که از زمان موردنظر يک ماه سپرى شده است و يک ماه نيز باقى مانده است.
وى تصريح کرد:در صورتى که در مدت زمان باقى مانده طرف مقابل(اعضاى گروه 1+5) نسبت به اجابت درخواست ايران وارد عمل شوند کار را آغاز خواهيم کرد و در غير اينصورت تصميمات لازم را اتخاذ مى‌کنيم.
دستيار ارشد وزير امور خارجه تصريح کرد:فرصتى که ايران به طرف مقابل داده است براى اثبات حقانيت برنامه‌هاى صلح آميز هسته‌اى کشور و دور کردن اين برنامه‌ها از اغراض سياسى و خاص است؛ما مى‌خواهيم برنامه هاى هسته‌اى ايران به روند حقوقى خود نزديک شده و يک رويه حقوقى بر اين پرونده حاکم شود.
وى خاطر نشان کرد:در حال حاضر نيز ايران پايبند به اجراى حداقل تعهدات خود در آژانس است و دليلى براى فراتر روفتن از تعهدات حداقلى نمى‌بيند.
مهمانپرست همچنين رايزنى مقامات ترکيه با مقامات سعودى و اظهارات وزراى خارجه اين کشورها مبنى بر حمايت از روند صلح آميز برنامه‌هاى هسته‌اى ايران را نيز نشان دهنده حقانيت برنامه‌هاى هسته‌اى کشورمان عنوان کرد و گفت:ايران از تلاش هر کشورى که از حقوق ما براى دستيابى به انرژى صلح آميز هسته‌اى دفاع کند استقبال مى‌کند.
وى در رابطه با زمان آتى مذاکرات ايران با اعضاى گروه 1+5 نيز اظهار داشت:در نشست ژنو، ايران بسته پيشنهادى خود را به اعضاى گروه 1+5 ارايه کرد و قرار بود پس از پذيرش اين بسته پيشنهادى زمان مذاکرات بعدى مشخص شود که متاسفانه تاکنون زمانى مشخص نشده است.



پیشنهاد تاجر کنیایی به هیلاری کلینتون


در سفر اخیر "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، یک تاجر جوان کنیایی، در ملأ عام از "چلسی" دختر کلینتون خواستگاری کرد.
به گزاش نواندیش این تاجر کنیایی که می‌خواهد دختر کلینتون را به عنوان همسر دوم خود انتخاب کند، به وزیر امور خارجه آمریکا گفت: حاضرم 40 بز و 20 گاو مهر دخترت کنم. آن را به یکباره پرداخت خواهم کرد.
گفتنی است این تاجر کنیایی که "گودوین کمبوکی چیکروگر" نام دارد، نه سال پیش هم این پیشنهاد را به "بیل کلینتون" رئیس جمهور وقت آمریکا داده بود."بیل" در آن زمان کنیا را به عنوان یکی از آخرین سفرهای خارجی دوران ریاست خود انتخاب کرد.
این تاجر جسور کنیایی در ادامه به "هیلاری کلینتون" گفت: من این پیشنهاد را قبلا هم به خانواده شما داده بودم. هنوز هم پای حرفم هستم و دوست دارم با دختر شما ازدواج کنم.
"
گودوین" که یک فروشگاه لوازم برقی در شمال کنیا دارد، طی گفتگویی با شبکه خبری CNN در این باره گفت: "چلسی کلینتون" دختری زیبا و نیک دل است. من تا بحال او را از نزدیک ندیده‌ام اما او و خانواده‌اش را دوست دارم و این خانواده را خانواده‌ای خوشبخت می‌دانم. سال‌های بسیار زیادی انتظار کشیده‌ام تا با "چلسی" دیدار کنم و به او بگویم که دوستش دارم.
این تاجر کنیایی سه سال پیش با همسر اول خود که از هموطنانش است، ازدواج کرد. او می‌گوید: همسرم با ازدواج مجدد من به هیچ وجه مخالف نیست، مخصوصا با دختر "کلینتون".
در واکنش به این پیشنهاد تاجر کنیایی، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: من تصمیم گیرنده نیستم. "چلسی" دختر بزرگ و مستقلی است. پیشنهاد شما را به او خواهم گفت. تصمیم با خود اوست.
در همین حال "فرید زکریا" مجری هندی تبار شبکه CNN در مورد مهر پیشنهادی این تاجر کنیایی گفت: 40 بز و 20 گاو، پیشنهاد کمی نیست به ویژه اینکه ما در بحران اقتصادی به سر می‌بریم.

واکنش فرانسه به اولتيماتوم يکماهه ايران

وزير خارجه فرانسه امروز در پى واکنش‌هاى آمريکا و آلمان به اولتيماتوم يکماهه ايران به غرب براى تصميم‌گيرى در زمينه چگونگى تحويل سوخت هسته‌اى به تهران، به اين اولتيماتوم واکنش نشان داد.
به گزارش فارس، "برنار کوشنر " امروز در گفت‌وگو با شبکه "RTL " در واکنش به اولتيماتوم يکماهه ايران به غرب درباره تحويل سوخت هسته‌اى در ادعايى اعلام کرد: «سخن گفتن درباره توسعه و گسترش برنامه‌ هسته‌اى تهران امکان‌نا‌پذير و غير قابل قبول است.»
وى ضمن رد آخرين اولتيماتوم ايران در زمينه برنامه هسته‌اى افزود: «مقامات ايرانى آخرين اولتيماتوم خود را به جامعه بين‌الملل و از جمله فرانسه که به آنها پيشنهاد داده در امر غنى‌سازى اورانيوم آنها را کمک کند، دادند.»
وزير خارجه فرانسه در ادامه گفت: «در اين خصوص يک تاريخ مشخص شده بود و آن 31 دسامبر بود که هم‌اکنون منقضى شده است.»
"
منوچهر متکى " وزير امورخارجه ايران روز شنبه گذشته در تلويزيون جمهورى اسلامى هشدار داد که اگر تا پايان ماه جارى ميلادى قراردادى که غرب را متعهد به ارائه سوخت هسته‌اى براى ايران کند، به وجود نيايد، کشور ايران خود به توليد سوخت هسته‌اى مى‌پردازد.
متکى ضمن تاکيد بر جدى بودن اين هشدار اعلام کرد که غرب بايد درباره پذيرفتن پيشنهاد جايگزين ايران براى فروش سوخت هسته‌اى يا معاوضه آن در قبال اورانيوم غنى‌شده ايران تصميم خود را اتخاذ کند.
وزير امور خارجه ايران ادامه داد که جامعه بين‌المللى يک ماه براى تصميم‌گيرى وقت دارد در غيراين صورت، تهران اورانيوم خود [با درصد غناى پايين] را به اندازه‌اى که براى سوخت هسته‌اى مورد نياز است، غنى سازى خواهد کرد.



خروج دختر بن‌لادن از ایران تکذیب شد

به گزارش پرس.تی.وی، ادعای خروج دختر اسامه بن لادن از ایران به مقصد عربستان تکذیب شد. به گزارش پرس تی.وی« زینا بن لادن»، همسر عمر، فرزند چهارم بن لادن در تماس با این شبکه خبری، گفت: ایمان، دختر عمر به عربستان برنگشته. به گزارش العالم، عمر در تماس با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران از اینکه زمینه‌ها برای بازگشت ایمان به عربستان در حال آماده شدن است، قدردانی کرده است.

پیش بینی تراز تجاری ایران توسط اکونومیست

واحد اطلاعات اکونوميست در تازه‌ترين گزارش خود از کاهش بيش از 11 ميليارد دلارى واردات و کاهش بيش از 19 ميليارد دلارى تراز تجارى ايران در سال جارى خبر داد.
به گزارش ايسنا، واحد اطلاعات اقتصادى اکونوميست در گزارش ماه دسامبر 2009 خود ميزان واردات ايران در سال گذشته را 68 ميليارد و 500 ميليون دلار برآورد و پيش‌بينى کرد که اين شاخص در سال جارى به 57 ميليارد و 200 ميليون دلار کاهش خواهد يافت.
بنا بر اعلام اکونوميست در سال آينده واردات ايران يک ميليارد و 100 ميليون دلار افزايش داشته و به 58 ميليارد و 300 ميليون دلار بالغ خواهد شد.
به اعتقاد اکونوميست از سال آيند واردات ايران سال به سال افزايش خواهد داشت به‌طورى که در سال 1390 واردات 60 ميليارد و 300 ميليون دلارى و در سال 1391 واردات 62 ميليارد و 800 ميليون دلارى براى کشور به ثبت خواهد رسيد که با تدوام روند صعودى اين شاخص در سال 1392 معادل 65 ميليارد و 300 ميليون دلار خواهد بود.
اکونوميست براى سال 1393 ايران واردات 67 ميليارد و 600 ميليون دلارى پيش‌بينى کرده است که نسبت به سال جارى 10 ميليارد و 400 ميليون دلار افزايش نشان مى‌دهد.
با توجه به پيش‌بينى‌هاى انجام شده در خصوص صادرات و واردات ايران طى سال جارى و سال‌هاى آتى، متوجه مى‌شويم که تراز تجارى ايران که در سال گذشته معادل 32 ميليارد دلار بوده در سال جارى کاهشى 19 ميليارد و 200 ميليون دلارى خواهد داشت و انتظار مى‌رود که مازاد تجارى کشور طى اين سال به 12 ميليارد و 800 ميليون دلار برسد.
به اعتقاد اين واحد در سال 89 مازاد تجارى ايران معادل 24 ميليارد و 400 ميليون دلار خواهد بود که با يک ميليارد و 400 ميليون دلار کاهش در سال 1390 به 23 ميليارد دلار خواهد رسيد.
پيش‌بينى شده است که طى سال 1391 تراز تجارى 23 ميليارد و 800 ميليون دلارى براى کشور به ثبت برسد.
انتظار مى‌رود که طى سال 1392 مازاد تجارى ايران با افزايش خوب معادل 32 ميليارد و 700 ميليون دلار باشد که به يکباره و با افزايش واردات و کاهش صادرات در سال 1393 مازاد تجارى 17 ميليارد و 300 ميليون دلارى براى کشور به ثبت خواهد رسيد.



خودداری نمایندگان ایتالیا از سفر به ایران

برخی از اعضای ایتالیایی حزب مردمی اروپا ‏ از سفر به ایران در چارچوب مأموریت هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا به تهران امتناع کرده و خواستار لغو این مأموریت شدند‏.‏
به گزارش پرچم 3 عضو ایتالیایی هیئت اروپایی روابط با ایران که قرار است هفتم ژانویه به مدت 4 روز به تهران سفر کند، در نامه‌ای مشترک به دلیل آن‌چه که خشونت‌های اخیر در ایران خوانده‌اند از آمدن به تهران امتناع کرده و خواستار لغو این مأموریت شدند‏.‏
هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا که قرار است ‏7‏ ژانویه به تهران سفر کند شامل ‏11‏ نفر است که ‏4‏ نفر از آن‌ها ایتالیایی هستند و این دومین مأموریت از سال ‏2007‏ تاکنون محسوب می‌شود‏.‏

بيانيه مجمع مدرسين درباره تصميم اخير جامعه مدرسين

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم درباره تصميم اخير جامعه مدرسين مبنى بر اعلام عدم صلاحيت مرجعيت آيت‌الله صانعى بيانيه‌اى صادر کرد.
به گزارش ايسنا در بخشى از اين بيانيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم از سرمايه‌هاى اجتماعى حوزه و در عين حال تصميم اخير آن موجب تعجب‌ خوانده شده و آمده است: اظهارنظر اخير درباره مرجعيت شخصيتى صورت مى‌گيرد که پس از سالها تدريس خارج فقه و اصول، افتاء و نشر رساله عمليه و اعزام بعثه به حج و تقسيم شهريه و با سابقه تصدى دو سمت از سوى امام راحل(قدس سره) که موقوف بر اجتهاد و عدالت است به عنوان مرجع تقليد از سوى عده‌اى از مؤمنان پذيرفته شده و حتى گواهى تأييد ايشان ملاک احراز اجتهاد برخى از مقامات جمهورى اسلامى بوده است.
سنت سلف صالح و سيره مستمر حوزه‌هاى علميه همواره روندى مردمى براى رجوع به مراجع عظام بوده است. عالمان و فقيهانى که با تدريس و تأليف و پرورش شاگردان در ساحت علمى حضور مى‌يابند کم کم در ارتباطات خويش با مردم شناخته شده و مؤمنان پس از فحص و تحقيق از متخصصان فن و مورد اعتماد، به عنوان وظيفه شرعى مرجع تقليد خود را شناساسى و از وى تقليد مى‌کنند. سابقه نه چندان دور نشان داده است معرفى‌هايى که از سوى نهادها و تشکل‌هايى با صبغه سياسى صورت گرفته است، چندان مؤثر نبوده و نيز تجربه نشان داده عده زيادى از مردم به مراجع تقليد خارج از فهرست‌هاى ارائه شده مراجعه کرده‌اند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: موقعيت مرجعيت مثل مناصب حکومتى نيست که شخص، گروه، نهاد و تشکلى براى خود حقى در نصب و عزل آن قائل باشد. در جايى که امام راحل(قدس) شناخت افراد واجد صلاحيت براى نمايندگى مجلس و رياست جمهورى را وظيفه شخصى معرفى مى‌کند و مى‌فرمايد «معرفى گروه‌ها و احزاب مسقط مسئوليت افراد نيست»، در مسئله مرجعيت به طريق اولى تکليف فرد مقلد است که صلاحيت مرجع خود را احراز نمايد.
مقتضى است حضرات آقايان به عواقب نگران‌کننده چنين اقداماتى عنايت فرمايند؛ چرا که نهاد مرجعيت از محکم‌ترين پايگاه‌هاى دينى و حوزوى و از سرمايه‌هاى ماندگار جهان تشيع است و حفظ حريم آن بيش از هر کس بر عهده ماست. عدول از سنت سلف صالح و روآورى به اراده‌ها و مسائل خارج از حوزه و دخالت جهت‌گيرى‌هاى سياسى در آن، آينده‌اى نگران کننده را ترسيم مى‌کند و ممکن است براى روحانيت و حوزه‌هاى علميه عواقب غير قابل جبرانى به بار آورد».



شاهزاده اردنی در افغانستان کشته شد

سرهنگ " شریف علی بن زید آل عون " که یکی از اعضای خاندان پادشاهی اردن بود در افغانستان کشته شد و ملک عبدالله پادشاه اردن به همراه همسر خود در مراسم تشییع جنازه " بن زید " شرکت کردند.
به گزارش تابناک تمامی هیات دولت اردن ، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و معتمدین اردن در این مراسم شرکت داشته و جسد در قبرستان پادشاهی امان به خاک سپرده شد.
علت حضور این شخص در افغانستان مشخص نشده اما با توجه به اینکه اردن در افغانستان حدود 22 هزار نیروی نظامی حافظ صلح دارد احتمال می رود که " بن زید " نیز جزء این نیروها بوده و در جریان درگیری کشته شده است.
فرماندهی کل نیروهای نظامی اردن نیز تنها به این جمله اکتفا کرده که " علی " در راه تحقق اهداف انسان دوستانه جان خود را فدا کرده است.

آيت‌الله على صافى گلپایگانی دار فانی را وداع گفت

آيت‌الله على صافى وصى فقهى مرحوم آيت‌الله بهجت شب گذشته در گلپايگان دارفانى را وداع گفت.
به گزارش خبرگزارى فارس آيت‌الله على صافى برادر آيت‌الله لطف الله صافى گلپايگانى و وارث فقهى آيت الله محمد تقى بهجت بود.
وى در گلپايگان رحل اقامت افکنده بود و شب گذشته در اين شهر سفر ابدى خود را آغاز کرد.
آيت الله على صافى سال 1332 هجرى قمرى در گلپايگان پا به عرصه وجود گذارد.کودکى و جوانى اش صرف دانش اندوزى شد .
تا سن هجده سالگى نزد پدر و دايى بزرگوارشان مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آخوند ملا ابوالقاسم قطب (ره) به تحصيل پرداختند و سپس به قم هجرت نمودند. دروس سطح را در محضر آيت الله آقا ميرزا محمد همدانى تکميل نمودند.درس خارج را نزد عالمان بلند آوازه عصر ، از جمله آيت الله حجت و آيت الله العظمى بروجردى به پايان بردند.هوش و ذکاوت ونيروى استدلال وى در جلسه درس و مباحث حضرت آيت الله العظمى بروجردى موجب شهرت او گرديد .
آيت الله العظمى بروجردى چنان شيفته اين شاگرد درس خوان و هوشيار گرديد که در برخى مجالس از وى ياد مى کرد و اين امر سبب شهرت ايشان در جمع طلاب علوم دينى شد و در رده برجسته ترينشان شناخته گرديد ايت الله العظمى آقاى حاج آقا على صافى ، آثار ارزشمندى به نظم و نثر عربى و فارسى دارند که برخى به چاپ رسيده ، شمارى از آنها زير چاپ و قسمتى به صورت دست نويس است.

اخبار قبلی

 

پيشنهاد هسته‌اى غرب به ايران همچنان معتبر است
تحریم ایران 12 میلیارد دلار به جیب اماراتی ها ریخت
نوروزی:موسوى و کروبى تحت تعقيب هستند
متکی:انگلیس اگر ادامه دهد، تودهنی می خورد
فروزنده:کروبی قبل انقلاب یک سیلی هم نخورده!
وجهه بین المللی دولت خوب نیست
آخرین سند حضور امیری درعربستان + عکس
تسلیت یک سخنگوی کاخ‌سفید به مناسبت درگذشت آیت‌الله منتظری
پیام تسلیت خاتمی به مناسبت درگذشت آیت الله منتنظری
شناور جاسوسى رژيم اسرائيل در خليج فارس!
نامه خصوصی اوباما به رهبر کره شمالی
ضارب برلوسکونی برایش نامه عذرخواهی فرستاد
استقبال آمریکا از میانجیگری ترکیه میان غرب و ایران
صادرات مشکوک زيمنس به ايران!
روسیه مقصر شروع جنگ در عراق
انتقاد سارکوزی از تصمیم سوئیس
خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم
فرانسه خواستار تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران شد
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما


نظر شما :