جنجال‌ مناره‌ها در سوئیس هنوز ادامه دارد

۱۷ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۷ کد : ۶۴۰۶ اروپا
با گذشت یک هفته از مخالفت مردم سوئیس با ساخت مناره در این کشور بحث‌ها همچنان بالاست و بیشتر پرسش بر سر معتبر بودن چنین همه‌پرسی‌هایی است.
جنجال‌ مناره‌ها در سوئیس هنوز ادامه دارد

دیپلماسی ایرانی: با گذشت یک هفته از مخالفت مردم سوئیس با ساخت مناره در این کشور بحث‌ها همچنان بالاست و بیشتر پرسش بر سر معتبر بودن چنین همه‌پرسی‌هایی است. برخی نیز از افزودن یک ماده به قانون اساسی مبنی بر مدارای دینی سخن می‌گویند.

بنا به گزارش اتحادیه‌ بازرگانی و اقتصاد سوئیس، مخالفت مردم این کشور با ساخت مناره تا کنون پیامدهای اقتصادی منفی‌ای برای سوئیس به همراه نداشته، اما با این حال همچنان نمی‌توان این موضوع را منتفی دانست. گرولد بورر رئیس این اتحادیه می‌گوید: «7 درصد صادرات سوئیس روانه‌ کشورهایی می‌شود که اکثریت جمعیت آن‌ها مسلمان هستند، به همین دلیل باید روی پیامدهای منفی نیز حساب کرد.»

در همین راستا وزیر امور خارجه‌ سوئیس نیز از بازتاب‌های جهانی این همه‌پرسی و نتیجه‌ آن سخن گفته است. به گفته‌ میشلین کالمیری تا به اینجا تعداد اندکی تظاهرات کوچک روی داده؛ اما هنوز هیچ تهدیدی از سوی گروه‌های تروریستی بر ضد سوئیس صورت نگرفته است.

همچنین دولت ایران روز شنبه (۵ دسامبر) با فراخواندن سفیر سوئیس در تهران اعتراض خود را به‌طور رسمی نسبت به همه‌پرسی انجام شده و رأی‌منفی به ساخت مناره اعلام کرد. ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه نوشت که منوچهر متکی نیز در گفت‌وگویی تلفنی با همتای سوئیسی خود با تاکید بر اهمیت احترام به حقوق و آزادی‌های اساسی مذاهب بر اساس اصول حقوق بین‌الملل تاکید کرد. متکی همچنین گفته است، ارزش‌هایی مانند مدارا، گفت‌وگو و احترام به ارزش‌های مذهبی هرگز نباید به همه‌پرسی گذاشته شوند.

در این بین به باور یکی از اعضای شورای فدرال سوئیس رأی منفی مردم این کشور به این همه‌پرسی بیش از آنکه با مذهب در ارتباط باشد، نشان از احساس ناخوشایند آنها به افزایش مهاجرت به این کشور دارد. دوریس لویتهارد همچنین بالا رفتن نرخ بیکاری در سوئیس را در نه گفتن مردم به ساخت مناره بی‌تأثیر ندانست.

اما در بین تمام بحث‌های جاری بر سر این همه‌پرسی یکی دیگر از اعضای شورای فدرال سوئیس اعلام کرده است که چنین حرکت‌هایی بایستی در آینده از همان ابتدا غیرمعتبر شمرده شوند، ولی با این همه وی اظهار داشت، مخالف هر گونه تغییر در قانون اساسی که منجر به محدود کردن دموکراسی در سوئیس شود، است.

رئیس دادگاه فدرال سوئیس نیز از شکایت دو شهروند این کشور به دادگاه نسبت به این همه‌پرسی در روزهای اخیر خبر داده است. ‌اطلاعات بیشتری در مورد شاکیان منتشر نشده است.

یک گروه ۳۰ نفره، متشکل از روشنفکران سوئیسی برای برون‌رفت از ممنوعیت ساخت مناره پیشنهاد داده است که ماده‌ای به قانون اساسی این کشور مبنی بر مدارای دینی افزوده شود.

بنا بر پیشنهاد این گروه از این پس گروه‌های مذهبی باید در مکان‌های عمومی ملاحظه‌ افراد دیگر را بکنند و در عین حال آزادی مذهبی در این کشور همچنان بدون دخالت باقی بماند.


نظر شما :