سفارت 600 میلیون دلاری؛ بزرگترین سفارت در جهان

۱۷ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۹:۱۴ کد : ۶۳۶ آمریکا
برای مقایسه سفارت آمریکا در مسکو 240 میلیون دلار تمام شد که برای 300 نفر ساخته شده است.سفارت آمریکا در کشورهای مهمی همچون بریتانیا و فرانسه، اما در عراق ساختمان سفارت بزرگتر از همه خواهد بود.
سفارت 600 میلیون دلاری؛ بزرگترین سفارت در جهان

زمانی که رئیس جمهور آمریکا، بطور ناگهانی در مسیر خود به استرالیا در عراق بر زمین نشست، کارهای بسیاری انجام داد، به غیر از یک چیز رئیس جمهور از بغداد بازدید نکرد. بجای آن، او 7 ساعت را در بین 10 هزار نظامی آمریکایی در پایگاه نظامی واقع در الانبار گذراند.

 

انتظار می رفت که بوش در هر صورت سر از پایتخت عراق در آورد تا مراسم افتتاح سفارت آمریکا که مدت بسیاری است انتظار آن می رود، برگزار شود. رسماً می بایست اول سپتامبر ساخت آن تمام می شد. اما به نظر می رسد که تاریخ تحویل ساختمان سفارت به تعویق افتاده است.  

 

اما در هر صورت این ساختمان افتتاح می شود. مسلماً سفارتی که در زمان صدام حسین در بغداد دیده می شد، بسیار وحشتناک بود. اما آیا شهری در شهر ساخته می شود؟  آیا ساخت جایگاهی کاری برای بیش از هزار نفر است؟ این یعنی ساخت بزرگترین سفارت آمریکا در جهان، تقریباً به قیمت 600 میلیون دلار.

 

عکس: نمایی گرافیکی از ساختمان جدید سفارت آمریکا در بغداد

 

برای مقایسه سفارت آمریکا در مسکو 240 میلیون دلار تمام شد که برای 300 نفر ساخته شده است. سفارت آمریکا در کشورهای مهمی همچون بریتانیا، فرانسه، ژاپن و چین نیز وجود دارد، اما در عراق ساختمان سفارت بزرگتر از همه خواهد بود.

 

این در زمانی ست که دموکرات ها در کنگره آمریکا سعی داشتند تاریخی دقیق برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق و آن هم برای بهار آینده تعیین کنند. آری و بدون این ها نیز روشن است که جنگ در عراق، با پیروزی قاطعانه همراه نبود.

 

جا دارد که وضعیت امروز عراق را با سایگون در سال 1974مقایسه کرد و سفارت جدید را با سفارت آمریکا در ویتنام که آخرین آمریکایی ها از پشت بام آن با هلی کوپتر خارج شدند.

 

دو پاسخ برای اخبار دریافتی از بغداد ممکن است: اولین پاسخ این است که آنچه در برابر چشمان ماست، سقوط امپراطوری دیوانگی است.

 

اما پاسخ دیگری نیز برای معمای عراق وجود دارد و آن چنین است: هیچ حماقتی در اینجا وجود ندارد و در برابر ما گامی فراستمندانه است که یادآور می کند تاریخ پایان نمی یابد. چرا که این رزیدنس شخصی بوش نیست که در عراق ساخته می شود، بوشی که جنگی را آغاز کرد که شکست خورد.

 

 این سفارت کشوری به نام ایالات متحده آمریکاست که بوده، هست و پس از بوش نیز خواهد بود. بدترین کشور هم در جهان نیست، جذابیت هایی هم دارد و می تواند تغییر یابد.

 

هرچه هم که در جهان رخ دهد، آمریکا همواره یکی از قدرت های کلیدی اقتصادی خواهد بود، بازگانان آمریکایی با عراق تجارت خواهند داشت، در استخراج نفت شرکت خواهند کرد.

 

حتی ممکن است روزی آمریکا در خاور نزدیک سیاستی را در پیش گیرد که برای ساکنین منطقه بیشتر قابل قبول باشد. و این ساختمان سفارت در بغداد مزاحمتی برای این کشور نخواهد داشت، همان طور که سفارت آمریکا دیگر نه در سایگون و نه در هانوی مزاحمتی ندارد.


( ۲۰ )

نظر شما :