روسیه نیروگاه بوشهر را تحویل نمی‌دهد

۰۱ آذر ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۳ کد : ۶۲۶۹ اروپا
روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که طبق برنامه از پیش تعیین شده نمی‌تواند تا پایان سال جاری رآکتور بوشهر را به اتمام برساند.
روسیه نیروگاه بوشهر را تحویل نمی‌دهد

دیپلماسی ایرانی: روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که طبق برنامه از پیش تعیین شده نمی‌تواند تا پایان سال جاری رآکتور بوشهر را به اتمام برساند.

سرگی شماتکو، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که آغاز به کار تاسیسات بوشهر به دلیل مشکلات تکنیکی تا پایان سال مقدور نخواهد بود.

این درحالی است که مسئول هسته‌ای روسیه در ماه فوریه اعلام کرده بود که طبق برنامه تا پایان سال 2009 نیروگاه اتمی بوشهر به اتمام خواهد رسید، اما این وعده مدام با تاخیر مواجه شده است.

وی همچنین اعلام کرد که مساله نیروگاه بوشهر کاملا تکنیکی است و روسیه طبق توافقات خود با ایران این نیروگاه را به اتمام خواهد رساند.

اما دیپلمات‌ها معتقدند که روسیه از نیروگاه بوشهر به عنوان اهرمی علیه ایران استفاده می‌کند.

دیمتری مدودف رئیس ‌جمهوری روسیه که روز یکشنبه با باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا در سنگاپور دیدار کرد اعلام کرد که از روند مذاکرات میان ایران و جامعه بین‌المللی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران خشنود نیست.

روسیه ارسال سوخت هسته‌ای به بوشهر را از سال 2007 آغاز کرد است. این اقدام روسیه هم از نظر مسکو و هم از نظر واشنگتن نیاز ایران به برنامه غنی سازی اورانیوم را برطرف می‌کند. سال گذشته روسیه ارسال این سوخت را بر مبنای قراردادی که پیش‌بینی می‌شود یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد، انجام داد.

روسیه اعلام کرده است که برنامه روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر کاملا غیر نظامی است و نمی‌توان از آن برای ساخت بمب استفاده کرد.

منبع: رویترز


نظر شما :