اوباما در انتظار بانوى اول آلمان

۱۳ آبان ۱۳۸۸ | ۰۳:۵۵ کد : ۶۱۷۵ اروپا
خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دومین مهمان خارجی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا محسوب می‌شود که این امکان را یافته تا در جمع نمایندگان دو مجلس امریکا سخنرانی کند.
اوباما در انتظار بانوى اول آلمان

دیپلماسی ایرانی: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان سه‌شنبه سه نوامبر در کنگره امریکا سخنرانی می‌کند. قبل از او تنها کنراد آدناور نخستین صدراعظم آلمان توانسته بود به نمایندگی از دولت آلمان در کنگره این کشور برای نمایندگان امریکا سخنرانی کند.

خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دومین مهمان خارجی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا محسوب می‌شود که این امکان را یافته تا در جمع نمایندگان دو مجلس امریکا سخنرانی کند. همین موضوع از اهمیتی ناشی می‌شود که کشور آلمان برای ایالات متحده‌ امریکا دارد.

جان هالزمن کارشناس روابط خارجی امریکا در این مورد می‌گوید: «برمبنای سنت‌های موجود در امریکا سخنرانی برای نمایندگان دو مجلس این کشور بزرگترین افتخاری است که می‌تواند نصیب یک مهمان خارجی در امریکا شود».

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا دلیل سخنرانی مرکل در کشورش را بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین می‌داند و اهمیتی که باراک اوباما به این سیاستمدار اروپایی می‌دهد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آلمان به قدرتی اروپایی تبدیل شده که تاثیرات وسیعی در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا دارد. دولت امریکا و شخص باراک اوباما علاقه دارند تا در مورد بسیاری از موضوع‌های جهانی با صدراعظم آلمان مشورت کنند و در نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها بکوشند. این امر مدتی با وقفه روبه‌رو شد. وقفه‌ای که به خاطر انتخابات بوندس‌تاگ یا مجلس نمایندگان آلمان ایجاد شد و وقتی برای این گفت‌و‌گوها باقی نگذاشت.

آنگلا مرکل در نگاه بسیاری از ناظران و سیاستمداران جهان به خصوص امریکایی فردی است که توانسته زودتر از آنچه تصور می‌شد کشورش را از بحران اقتصاد جهانی خارج کند و در عرصه دیپلماسی نیز نقشی در خور توجه که برای سیاست خارجی آلمان تازگی دارد، بدهد. از این رو صدر اعظم آلمان در نگاه بسیاری از رهبران جهان به مثابه رهبری مقتدر و پرنفوذ در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی محسوب می‌شود.

انتظارات امریکا از مرکل

مرکل به عنوان نماینده دولتی جدید به امریکا می‌رود که می‌تواند سیاست جدید آلمان را در قبال امریکا روشن کند. اوباما نیز می‌خواهد پس از انتخابات آلمان موضع خانم مرکل را در باره موضوع‌های مختلفی چون افغانستان بشنود.

امریکا می‌خواهد بداند که آیا آلمان در افغانستان واقعا در کنار امریکا قرار دارد یا نه. چرا که افکار عمومی آلمان به شدت دولت این کشور را بر سر تلفات اخیر نیروهای آلمانی مستقر در افغانستان تحت فشار قرار داده و از مرکل می‌خواهد که برای خروج نیروهای آلمانی از افغانستان تدابیری بیندشید.

اوباما می‌خواهد بداند که آلمان پس از تقویت نیروهای امریکایی در افغانستان، نیروهای خود را در آن کشور افزایش می‌دهد یا کمک‌های دیگری در اختیار ناتو قرار خواهد داد؟

موضوع‌های دیگر با اهمیتی چون برنامه اتمی ایران، وضعیت زیست ‌محیطی جهان و بحران جهانی اقتصادی نیز در گفت‌و‌گوهای میان باراک اوباما و خانم آنگلا مرکل مطرح خواهند شد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سفر صدراعظم آلمان به آمریکا موفقیت‌آمیز باشد و دو طرف بتواند بر سر موارد مشخصی به تفاهم برسند. آنچه مسلم است این سفر نه تنها از نظر نمادین مهم خواهد بود، بلکه می‌تواند بر بسیاری از تصمیم‌گیری‌های آتی در عرصه سیاست بین‌الملل نیز اثر گذار باشد.


نظر شما :