يهودى‌هاى امريکايى و اوباما

۱۱ آبان ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۶ کد : ۶۱۵۶ آمریکا
به گزارش اورشليم پست در خود اسرائيل هم ميزان محبوبيت اوباما در ماه آگوست چهار درصد کاهش يافت. هيلارى کلينتون درصدد است تا روز شنبه به اسرائيل سفر کند تا در ارتباط با موقعيت منطقه با مقامات اسرائيلى مذاکره کند.
يهودى‌هاى امريکايى و اوباما

ديپلماسى ايرانىتنش‌ها و عدم توافق ميان يهوديان امريکايى در ارتباط با رويکرد باراک اوباما درباره مساله خاورميانه بالا گرفته است.

اوباما مشاور ارشد امنيت ملى خود را به همايش اين گروه با نام J Street  ارسال کرد،‌اما سفير اسرائيل در امريکا در اين اجلاس حضور نيافت. برخى از اعضاى کنگره با باراک اوباما موافقت کردند اما اين موافقت براى مقابله با بحران‌هايى بود که احتمالا از سوى حاميان آنها آغاز خواهد شد.

J Street تنها جز کوچکى از منابع و اعضاى گروه مستحکم‌تر حاميان اسرائيل را در اختيار دارد، مانند کميته فعاليت عمومى امريکا و اسرائيل،‌ و هنوز مشخص نيست که اين گروه به عنوان جايگزين چه اندازه قدرت دارد. با اين وجود اين گروه موفقيت بزرگى کسب کرده است و توانسته به عنوان نقطه اصلى منابع در بحث‌هاى پيچيده سياست‌هاى خاورميانه‌اى باراک اوباما مانند ساير گروه‌هاى حامى اسرائيل و يهودى‌هاى امريکايى نقش داشته باشد.

درحالى که هيچ وقت نقطه نظرات کميته يهوديان داراى اتحاد و همسويى نيست،‌ بسيارى از تحليل تحليلگران،‌ مقامات و نظرسنجى‌هاى انجام شده نشان مى‌دهد که بحث بر سر رويکرد اوباما در ارتباط با اسرائيل و همسايه‌هاى آن فاصله بين طرفداران اوباما و مخالفانش را افزايش مى‌دهد.

J Street سعى دارد تا خودش را در موقعيتى قرار دهد تا هم‌وزن گروه‌هايى مانند يهودى‌هاى امريکايى حامى اسرائيل باشد که بر اين باورند که اوباما بايد در مخالفت با دولت اسرائيل آزاد باشد.J Street  معتقد است که اين رويکرد در آينده دولت اسرائيل مشکل‌ساز خواهد بود.

با وجود مناقشات،‌ کاخ سفيد در يک ژست بدون خطا،‌ از J Street  حمايت کرده است. پس از آنکه به اين گروه اجازه داده شد تا در جلسه محرمانه تابستانه سازمان اصلى يهودى‌هاى امريکايى حضور داشته باشد،‌ گام بعدى هفته گذشته برداشته شد و اوباما،‌ جيمز جونز،‌ مشاور ارشد خود در امور امنيت ملى را جلسه اين گروه ارسال کرد تا ديدگاه‌هاى آنها در جلسه روز سه‌شنبه مطرح شود.

ژنرال جونز هيچ سياست جديدى را به آنها ارائه نداد اما در مقابل بيش از هزار نفر از اعضاى اين گروه اعلام کرد که: شما مى‌توانيد مطمئن باشيد که اين دولت در تمامى کنفرانس‌هاى J Street شرکت خواهد کرد.

اما از جمله غايبين اين جلسه،‌ سفير اسرائيل در امريکا بود. البته حدود 12 نفر از اعضاى 161نفره کنگره نيز که پيش از اين اعلام کرده بودند در اين جلسه حضور خواهند داشت در جلسه غايب بودند.

برخى از مقامات اسرائيلى، به صورت محرمانه اعلام کردند که نمى‌خواهند Aipac و اعضاى اين گروه را که سال‌هاست از دولت اسرائيل حمايت مى‌کنند برنجانند. سفير اسرائيل نيز در مصاحبه‌اى اعلام کرد که عدم حضور او به دليل نگرانى‌ از برخى از اعضاى J Street  است که ممکن است سياست‌هاى آنها با خواسته‌هاى اسرائيل همخوانى نداشته باشد. او همچنين گفت که از طرف دولت اسرائيل به او دستور نداده بودند که در اين جلسه حضور نداشته باشد اما مطمئن است که نگرانى‌هاى او با نگرانى‌هاى دولت اسرائيل مشترک است.

ديويد هاريس،‌ مشاور ارشد کميته يهودى‌هاى امريکا،‌ گفت که بر اين باور است که در حال حاضر سه گروه ناهمگون در کشور به فعاليت مشغولند. او معتقد است که بزرگ‌ترين اين گروه‌ها،‌که ديدگاه‌هاى ميانه‌رو دارد از افرادى تشکيل شده استکه اميدوارند اوباما در استقرار صلح در خاورميانه موفق خواهد شد اما آنها در ارتباط با اينکه چگونه اين پروسه رقم خواهد خورد اطمينان ندارند.

علاوه بر اين او مى‌گويد دو دکترين نيز در اين راستا وجود دارد که يکى حمايت از اوباما بدون در نظر گرفتن فعاليت‌هاى او در ارتباط با اسرائيل است و ديگرى معتقد است که اوباما به هيچ وجه از اسرائيل حمايت نمى‌کند.

آقاى هاريس مى‌گويد مخالفان در اقليت قرار دارند اما صداى آنها که مى‌گويند اوباما تاکيد خود را به جهان عرب معطوف کرده است و مى‌خواهد اسرائيل را منزوى کند رساتر است.

آمارها نشان مى‌دهد که 77 درصد از جامعه يهودى امريکا در انتخابات اين کشور به باراک اوباما راى داده‌اند. يک نظرسنجى ديگر هم نشان مى‌دهد که 64 درصد از يهودى‌هاى امريکايى از باراک اوباما حمايت مى‌کنند.

مقامات J Street  بر اين عقيده‌اند که دولت اوباما بايد براى اينکه بتواند در منطقه برش بيشترى داشته باشد گاهى با اسرائيل مخالفت کند.

به گزارش اورشليم پست در خود اسرائيل هم ميزان محبوبيت اوباما در ماه آگوست چهار درصد کاهش يافت. هيلارى کلينتون روز شنبه به اسرائيل سفر کرد تا در ارتباط با موقعيت منطقه با مقامات اسرائيلى مذاکره کند.

 نويسندگان: 
NEIL A. LEWIS and MARK LANDLER


نظر شما :