تجهيزات نظامى جديد امريکا و هشدار به ايران و کره شمالى

۲۰ مهر ۱۳۸۸ | ۱۴:۴۱ کد : ۵۹۷۴ آمریکا
نیروی هوایی ایالات متحده امریکا به زودی مجهز به بمب‌های بزرگ ۱۴ تنی خواهد شد. این بمب‌ها علیه پناهگاه‌ها و تاسیسات زیرزمینی طراحی شده ‌و از قدرت تخریبی مهیبی برخوردارند. بمب‌های جدید امریکا قبل از هر چیر هشداری به ایران و کره‌شمالی تلقی می‌شوند.
تجهيزات نظامى جديد امريکا و هشدار به ايران و کره شمالى

دیپلماسی ایرانی: نیروی هوایی ایالات متحده امریکا به زودی مجهز به بمب‌های بزرگ ۱۴ تنی خواهد شد. این بمب‌ها علیه پناهگاه‌ها و تاسیسات زیرزمینی طراحی شده ‌و از قدرت تخریبی مهیبی برخوردارند. بمب‌های جدید امریکا قبل از هر چیر هشداری به ایران و کره‌شمالی تلقی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری آلمان به گفته مقام‌های امریکایی وزارت دفاع این کشور به ساخت و تولید بمب‌های جدید خود سرعت بخشیده است. این بمب‌ها قادر به نفوذ به پناهگاه‌ها و تاسیسات زیرزمینی بوده و از قدرت تخریبی بالایی برخوردار هستند. به گفته جف مورل سخنگوی وزرات دفاع امریکا در ماه‌های آینده این بمب‌های جدید آماده‌ استفاده عملیاتی خواهند بود.

این در حالی است که با آغاز به کار دولت باراک اوباما از ابتدای سال جاری میلادی، به تقاضای وزارت دفاع امریکا بودجه تجهیزات نظامی این کشور تقریبا به نصف کاهش یافته است.

چاک والد ژنرال پیشین نیروی هوایی امریکا گفت: «ساخت بمب‌های جدید به سرعت در حال پیشروی است.»

به گفته کارشناسان بمب‌های سنگرشکن (با نام اختصاری MOP ) حدود ۱۴هزار کیلوگرم وزن داشته و از قدرت نفوذی زیادی برخوردارند. هدف از ساخت این بمب‌ها انهدام پناهگاه‌های زیرزمینی است. این بمب‌ها می‌توانند تا ژرفای ۶۰ متری زیرزمین نفوذ کرده وحدود ۲۴۰۰ کیلوگرم ماده منفرجه را در کلاهک خود حمل کنند.

به گفته سخنگوی پنتاگون، ساخت بمب‌های جدید بخشی از خلا موجود در زرادخانه تجهیزات نظامی امریکا را برطرف می‌کند. امریکا تاکنون از داشتن چنین بمب‌های پرقدرتی محروم بوده است. در حالی که روسیه دو سال پیش ساخت بمب‌های 5/1 تنی را آغاز کرده بود. در آن موقع گفته می‌شد روسیه این بمب‌ها را در پاسخ به بمب‌های 2/1 تنی امریکا ساخته است.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا از ذکر نام کشورهایی که هدف احتمالی این بمب‌ها هستند، خودداری کرد. جف مورل در این باره گفت: «گمانه‌زنی درباره اهداف احتمالی در حال حاضر سودی در بر ندارد.»

اما سخنگوی وزارت دفاع امریکا در توضیحات خود به صراحت گفت: «افرادی وجود دارند که درصدد ساخت تسلیحات کشتار جمعی به صورت مخفیانه هستند.»

به نظر کن کاتزمن کارشناس موسسه پژوهشی کنگره امریکا ساخت بمب‌های جدید هشداری به ایران و کره‌شمالی است. به ادعای این کارشناس امریکایی واشنگتن می‌کوشد، به این دو کشور بفهماند که ساخت سلاح و بمب‌های جدید نشانگر وجود طرح‌های نظامی واقعی امریکا برای مقابله با برنامه اتمی این کشورهاست.

این کارشناس همچنین می‌گوید، واشنگتن در این مرحله هنوز برنامه مشخصی برای حمله به این دو کشور در دست ندارد و از نتیجه‌گیرهای عجولانه در این زمینه باید پرهیز کرد. بمب‌های جدید تنها باید این کشورها را از ادامه برنامه‌های اتمی خود منصرف کند.

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا چندی پیش بی‌پرده اعلام کرده بود، حمله نظامی امریکا به ایران مناقشه اتمی این کشور را برای بلند مدت حل نخواهد کرد.

گیتس در این باره گفت: «واقعیت این است که گزینه نظامی واقعی وجود ندارد و چنین اتفاقی تنها فرصت زمانی به مدت تقریبی یک تا سه سال به ایران می‌دهد تا بتواند برای رسیدن به تجهیزات نظامی هسته‌ای تلاش کند.»

به ادعای گیتس اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به مراتب کارسازتر از حمله نظامی است و این کار می‌تواند تهران را به زانو در آورد.

اما وزیر دفاع امریکا هم‌زمان با این سیاست از پیشبرد ساخت و استفاده عملیاتی از بمب‌های جدید نیز خبر داد. در هفته پیش پنتاگون با شرکت صنایع نظامی مک‌دانل داگلاس قراردادی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار به امضاء رساند که بر طبق آن هواپیماهای نظامی B2 امریکایی باید با تغییراتی قادر به حمل بمب‌های بزرگ شوند. بمب‌های جدید امریکا ساخت شرکت بوئینگ هستند.


نظر شما :