سیاست خارجی تازه الیزه

۰۵ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۶:۵۴ کد : ۵۷۹ اروپا
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه اولین سخنرانی مهم خود درباره سیاست خارجی فرانسه از هنگام عهده دار شدن پست ریاست جمهوری این کشور را ایراد کرده است.
سیاست خارجی تازه الیزه

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه اولین سخنرانی مهم خود درباره سیاست خارجی فرانسه از هنگام عهده دار شدن پست ریاست جمهوری این کشور را ایراد کرده است.

آقای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در دیدار با سفیران و نمایندگان کشورش در ۱۸۰ کشور جهان، دیدگاه های خود را در باره دیپلماسی فرانسه در برابر مسائل مهم بین‌المللی بیان کرده و از جمله خواستار تعیین جدول زمانی مشخصی برای خروج نظامیان خارجی از عراق شده و خواستار تعیین جدول زمانی خروج نیروها از عراق شده است. این دیدگاه در تقابل آشکار با سیاست رسمی ایالات متحده قرار دارد که آقای سارکوزی حامی آن محسوب می شود.

 

آقای سارکوزی می گوید  یک چنین جدول زمانی سبب خواهد شد که احزاب مختلف عراقی ناچار شوند مسئولیت آینده کشورشان را قبول کنند.

 

نیکولا سارکوزی، در سخنرانی خود که درباره مسائل متعددی بود از اروپا خواست که در صحنه بین المللی نقش مهمتری را ایفا کند ولی در عین حال او به اهمیت دوستی اش با آمریکا، تاکید کرد.

 

مخالفت آقای سارکوزی در مورد عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، در مقایسه با سیاست دولت های قبلی فرانسه انعطاف پذیرتر بود. وی گفت فرانسه با شروع فصل تازه ای از گفتگوها در این باره، مخالفت نخواهد کرد.

 

در مورد سیاست فرانسه در قبال آفریقا، آقای سارکوزی گفت او خواستار تشکیل اجلاس ویژه شورای امنیت در تاریخ 25 سپتامبر شده است تا درباره راه های برقراری صلح و امنیت در آفریقا بحث و گفتگو شود.

 

آقای سارکوزی خاطرنشان کرد که آفریقا دیگر "مرد بیمار جهان" که نیازمند احسان و بخشش خارجی باشد نیست ولی افزود که این قاره هنوز به رفاه و رونق جهانی دست نیافته و باید به این مشکل پرداخته شود.

 

رئیس جمهور فرانسه همچنین ابراز امیدواری کرد که چین، هند، مکزیک، برزیل و آفریقای جنوبی سرانجام به کشورهای پیشرفته صنعتی جهان پیوسته و گروه 8 ( G8 ) به گروه 13 (G13) تبدیل شود.

 

 

از دیگر نکات مهم سخنرانی نیکولا سارکوزی طرح مسئله مواجهه اسلام و غرب و لزوم پیشگیری از آن بود.

 

آقای سارکوزی نگرانیش را در این زمینه با مسئله تروریسم و القاعده مرتبط کرد و نفع جهان را در جلوگیری از بروز این برخورد عنوان کرد.

 

یکی از راه حل های او در این زمینه کمک به افغانسنان برای برقراری امنیت و ثبات و همچنین توسعه این کشور بود.

 

رئیس جمهور فرانسه وعده داد تا با افزایش حضور مربیان فرانسوی، به نیروهای ارتش افغانستان در نبرد با طالبان کمک کند. وی همچنین از تصمیمش برای افزایش کمک ها برای بازسازی افغانستان خبر داد.

 

در همین رابطه آقای سارکوزی به پناه گرفتن نیروهای طالبان و القاعده در پاکستان نیز اشاره کرد و تاکید کرد: "مطمئنم اتخاذ سیاستی قوی تر از سوی همه مقامات پاکستانی امکانپذیر است و چنین رویه ای در جهت منافع درازمدت آنهاست."

 

رئیس جمهور فرانسه راه حل دیگر پیشگیری از رودررویی اسلام و غرب را فراهم ساختن امکان دستیابی کشورهای مسلمان به انرژی هسته ای عنوان کرد.

 

او گفت این کشورها که عموما در رده کشورهای توسعه نیافته جای دارند، در آینده به منابع انرژی نیازمندند. به نظر رییس جمهور جوان فرانسه عدم دسترسی آنها به نفت و گاز، باعث خواهد شد این کشورها فقیرتر شوند و همچنان توسعه نیافته باقی بمانند، عاملی که موجب افزایش رشد تروریسم خواهد شد.


نظر شما :