هیلاری کلینتون مدعی شد:

برنامه هسته‌ای محور مذاکرات است

۲۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۰:۴۹ کد : ۵۷۱۳ آمریکا
کلینتون اعلام کرد که مذاکرات اول اکتبر در واقع پاسخی به خواسته اوباما برای مذاکره با ایران است. اما کلینتون متذکر شد که امریکا رقص دیپلماتیک طولانی و بی حاصلی را با ایران انجام نخواهد داد.
برنامه هسته‌ای محور مذاکرات است

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا ماه آینده، زمانی که ایران و امریکا روبه‌روی یکدیگر بنشینند تا با یکدیگر گفت‌وگو کنند، برنامه هسته‌ای ایران مسلما در راس دستور کار امریکا قرار خواهد گرفت، هرچند که مقامات ایرانی اصرار داشته باشند که این مسئله را از روی میز بردارند.

کلینتون در گفت‌وگو با خبرنگاران ادامه داد که ایران اعلام کرده است که خواهان مذاکره بر سر مسائل متعددی با ماست، اما نگرانی ما درخصوص مذاکره و سوال در ارتباط با برنامه هسته‌ای آنها و خواسته‌های آنان است.

کلینتون اعلام کرد که مذاکرات اول اکتبر در واقع پاسخی به خواسته اوباما برای مذاکره با ایران است. اما کلینتون متذکر شد که امریکا رقص دیپلماتیک طولانی و بی حاصلی را با ایران انجام نخواهد داد.

خانم کلینتون گفت: ما هیچ تصور باطلی نسبت به ایران نداریم، نکته مهم این است که بتوانیم با ایرانی‌ها چهره به چهره گفت‌وگو کنیم و ببینیم که ایران چه پیشنهادهایی دارد و آیا آماده همکاری است یا خیر.

در بسته پیشنهادی ایران، مطرح شده بود که این کشور خواهان گفت‌و‌گو در مورد مسائل مختلفی است که می‌توان به پروسیه صلح خاورمیانه و خلع‌سلاح هسته‌ای جهانی اشاره کرد. اما در این بسته هیچ اشاره‌ای به برنامه هسته‌ای ایران نشده است. این درحالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران اعلام کرد که کشور او هرگز حاضر به مذاکره در ارتباط با حقوق مسلم خود در ارتباط با غنی سازی اورانیوم و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود نخواهد بود.

علاوه بر امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز در این مذاکرات حضور خواهند داشت. این مذاکرات احتمال دارد در ژنو، وین و یا حتی استانبول برگزار شود.

خاویر سولانا،  مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که رابطی بین ایران و غرب است، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد که من فکر می‌کنم که این مذاکرات در ترکیه برگزار شود.

این درحالی است که احمد داوود اوغلی، وزیر امور خارجه ترکیه اوایل هفته جاری به تهران سفر کرد و با مقامات ایرانی دیدار کرد. ترکیه در این سفر اعلام کرد که خواهان همکاری‌های بیشتر با ایران است و از برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و در تلاش است تا از تحریم‌های ایران بکاهد.

هرچند آنکارا پس از این سفر اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای میزبانی از کشورهای غربی و ایران برای مذاکرات آینده ندارد اما به نظر می‌رسد که یکی از اهداف سفر وزیر امور خارجه ترکیه به ایران مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای و احیانا داشتن نقش میانجی در این پرونده است.

امریکا در حال حاضر مقدمات تعلیق در مقابل تعلیق را ارائه داده است که در آن پیشنهاد تعلیق غنی‌سازی در مقابل تعلیق تحریم‌های سازمان ملل آمده است.

یکی از مقامات ارشد امریکایی اعلام کرد که چنین پیشنهادی همچنان پابرجاست، اما هدف اصلی از مذاکرات ماه آینده این است که مطمئن شویم که آیا ایران در ارتباط با مذاکره در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران جدی است یا خیر.

منبع: نیویورک تایمز


نظر شما :