امريکا در صدر فروشندگان اسلحه

۲۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۲:۲۲ کد : ۵۶۴۱ آمریکا
پس از امريکا‌، ایتالیا و روسیه در جایگاه دوم و سوم فروش اسلحه در جهان قرار دارند. روسیه در سال ۲۰۰۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش شدیدی در فروش اسلحه داشته است.
امريکا در صدر فروشندگان اسلحه

دیپلماسی ایرانی: براساس پژوهش سال ۲۰۰۸ کنگره ایالات متحده، با وجود کاهش عمومی فروش اسلحه در این سال امریکا همچنان در سراسر جهان جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده‌ جنگ‌افزار حفظ کرده است.

به گزارش روزنامه‌ نیویورک تایمز که ۶ سپتامبر منتشر شده، 4/68 درصد کل فروش سلاح‌های نظامی جهان به امریکا اختصاص دارد.

قراردادهای امضا‌ شده برای‌ خرید اسلحه از امریکا در سال 2008 ارزشی معادل 8/37 میلیارد دلار داشته‌ است که در مقایسه با سال ۲۰۰۷ که فروش ۴/۲۵ میلیارد دلاری را برای امریکا رقم زد، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

این میزان افزایش فروش تسلیحات نظامی تنها به دلیل سفارش‌های جدید خریدارانی از خاورمیانه و سایر کشورهای آسیایی نیست؛ بلکه افزایش تقاضا برای جنگ‌افزارهای امریکایی از کشورهای گوناگون غیر عرب هم یکی از دلیل عمده آن محسوب می‌شود.

پس از ایالات متحده، ایتالیا با 7/3 میلیارد دلار و روسیه با ۵/۳ میلیارد دلار تجارت اسلحه در جایگاه‌های دوم و سوم فروش جنگ‌افزار در جهان قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که در سال ۲۰۰۷ حجم تجارت اسلحه‌ روسیه به ۸/۱۰ میلیارد دلار ‌رسیده بود. بدین ترتیب میزان داد و ستد سلاح‌های روسی در سال 2008 نسبت به سال 2007 کاهش چشمگیری داشته است.  

براساس این گزارش روسیه همچنان می‌کوشد هند و چین را به عنوان بازارهای بزرگ فروش تجهیزات نظامی برای خود حفظ کند. روسیه در حال حاضر فعالیت‌های خود را بر کشورهای آمریکای لاتین نیز متمرکز کرده و به ویژه ونزوئلا را به عنوان بازار اصلی فروش سلاح‌های خود برگزیده است. روسیه و ونزوئلا در سال 2008 یک قرارداد تسلیحاتی 5/3 میلیارد دلاری امضا کردند که بر اساس آن روسیه به ونزوئلا جنگنده‌هایی از طراز میگ، بالگرد و سلاح سبک می‌فروشد.

در سال 2008 ارزش کل صدور جنگ‌افزار در سراسر جهان به مبلغ ۲/۵۵ ‌میلیارد دلاررسید. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۰۷ کاهشی ۶/۷ درصدی را نشان می‌‌دهد که علت آن رکود اقتصادی کشورهای سفارش‌‌دهنده و خودداری آنها از بستن قراردادهای جدید اعلام شده است.

در سال 2007 قراردهای تسلیحاتی بزرگی میان ایالات متحده و امارات متحده‌ عربی برای انتقال سامانه‌های پدافند هوایی به مبلغ ۵/۶ میلیارد دلار بسته شد. این قرارداد تسلیحاتی یکی از مهمترین قراردادهای سودآور برای ایالات متحده محسوب می‌شود.

خریدهای مراکش که جت‌های جنگنده‌ای به مبلغ دو میلیارد دلار خرید و تایوان نیز بالگردهای جنگنده‌ای به ارزش دو میلیارد دلار از امریکا خریداری کرد از دیگر قراردادهای مهم امریکا در زمینه جنگ‌افزار محسوب می‌شوند. ایالات متحده موافقت‌نامه‌های دیگری نیز با هند، عراق، عربستان سعودی، مصر، کره جنوبی و برزیل برای صدور جنگ‌افزار امضا کرده است.

اصلی‌ترین خریداران اسلحه در میان کشورهای در حال توسعه، امارات متحده عربی با ۷/۹ میلیارد دلار، عربستان سعودی با ۷/۸ میلیارد دلار و مراکش با ۴/۵ میلیارد دلار بوده‌اند.


نظر شما :