دولت دهم به دنبال مذاکره با امریکا

۱۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۵ کد : ۵۵۵۰ آمریکا
خبرگزاری شینهوا به استناد خبری از خبرگزاری فارس و به نقل از منابع مطلع خود خبر داده است که دولت دهم به فکر گسترش روابط با غرب و گشودن باب مذاکرات با ایالات متحده است.
دولت دهم به دنبال مذاکره با امریکا

با آغاز به کار پر سر و صدای دولت دهم در اوج اعتراض‌های مسکوت مانده و پرسش‌های بی‌پاسخ، برخی رسانه‌ها خبر از عزم دولت دهم برای مذاکره با ایالات متحده داده‌اند.

خبرگزاری شینهوا با تحلیلی که بر خبری از خبرگزاری فارس انجام داده، این گونه برداشت کرده که دولت دهم تصمیم دارد روابط ایران با ایالات متحده را از سر بگیرد.

این خبرگزاری با استناد به این بخش از خبر خبرگزاری فارس که روز یکشنبه 8 شهریور نوشته بود که مطالعه بر روی این که مذاکره با ایالات متحده منطقی، ثمربخش یا بی‌ثمر است در محوریت سیاست‌ خارجی دولت دهم نیست، این گونه برداشت کرد که دولت دوم احمدی‌ نژاد در تلاش است با واشنگتن پشت میز مذاکره بنشیند.

شینهوا سپس با استناد به یکی از منابع مطلع خود که نامی از آن نبرده نوشت: "دولت ایران تلاش می‌کند راهی بیابد تا شاید بتواند دولت امریکا را ترغیب کند که لحن تندش را علیه ایران تغییر دهد و رویکردی معتدل‌تر در برابر ایران اتخاذ کند. دولت ایران همچنین تلاش دارد در دولت جدید روابط خارجی خود را به خصوص با غرب بیش از گذشته گسترش دهد."

بنا به این گزارش جمهوری اسلامی ایران به طور مرتب رفتار ایالات متحده را زیر نظر دارد و به دنبال موقعیتی مناسب برای گشودن باب مذاکره با امریکا است.

پیش از این ایالات متحده امریکا درباره پرونده اتمی ایران برای نخستین بار نماینده‌ای را به جمع مذاکره کنندگان غربی با ایران فرستاده بود. نیکولاس برنز در روزهای آخر دولت بوش و در آخرین دور از مذاکرات 1+5 با ایران نماینده امریکا در آن نشست بود.  

بخشی از برنامه باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده نیز بر این استوار است که کلیدی برای گشودن قفل بسته شده باب مذاکرات ایران و امریکا بیابد و در نهایت کاری کند که دو کشور پای میز مذاکره بنشینند. سیاستی که با سیاست ایالات متحده در زمان جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا کاملا تفاوت دارد.

ایالات متحده از ایران خواسته تا پایان ماه سپتامبر به میز مذاکرات باز گردد و باب گفت و گوها بر سر برنامه‌های هسته‌ای اش را مجددا بگشاید. غرب تهدید کرده در صورتی که ایران تا پایان مهلت تعیین شده به پای میز مذاکرات نیاید تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.     


نظر شما :