خانواده‌های سه بازداشت شده امریکایی به آزادی فرزندانشان امیدوارند

۲۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۸ کد : ۵۳۷۲ آمریکا
خانواده های سه بازداشت شده امریکایی گفتند، ما می‌دانیم مقام‌های ایرانی با بچه‌های ما صحبت کرده‌اند و آنها به زودی آزاد خواهند شد. آنها بدون هیچ قصد و غرضی وارد خاک ایران شدند و ما مطمئنیم آنها به زودی آزاد خواهند شد. ما امیدواریم این سوء تفاهم هر چه سریعتر رفع شود.
خانواده‌های سه بازداشت شده امریکایی به آزادی فرزندانشان امیدوارند

خانواده سه تبعه امریکایی بازداشت شده در ایران ابراز امیدواری کردند که آنها به زودی آزاد شوند. این سه امریکایی هفته گذشته به کردستان عراق سفر کرده بودند و در آنجا در یک منطقه کوهستانی پس از عبور از مرز ایران و کردستان وارد خاک ایران شده بوند که توسط مرزبانان جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند.

در ابتدا وزارت امور خارجه امریکا مدعی شد که این افراد توریست بودند و برای گردش به آن منطقه سفر کرده بودند اما پس از مدتی روشن شد که این افراد توریست نیستند و خبرنگارانی هستند که برای پوشش خبری انتخابات کردستان عراق به این منطقه سفر کرده‌اند.

در همین حال ایالات متحده امریکا از کشور سوئیس حافظ منافع این کشور در ایران خواسته است که پیگیر موضوع این سه تبعه بازداشت شده باشد. وزارت امور خارجه امریکا نام این افراد را شین بوئر 27 ساله، سارا شورد 31 ساله و جش فتل 27 ساله اعلام کرده است. بنا به گزارش منابع خبری این افراد به زبان‌های فارسی و کردی آشنایی داشته و در آن منطقه با مردم با این زبان‌ها صحبت می‌کردند.

خانواده این سه تبعه امریکایی در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفتند که ما می‌دانیم مقام‌های ایرانی با بچه‌های ما صحبت کرده‌اند و آنها به زودی آزاد خواهند شد. سارا و جوش بدون هیچ قصد و غرضی وارد خاک ایران شدند و ما مطمئنیم آنها به زودی آن کشور را ترک کرده و به خانواده‌هایشان می پیوندند. ما امیدواریم این سوء تفاهم هر چه سریعتر رفع شود.

پیش از این محمد کریمی راد نماینده مجلس گفته بود، ممکن است این افراد که از راه غیر قانونی وارد ایران شده‌اند با آشوب‌های اخیر پس از انتخابات مرتبط باشند و نقشه‌هایی در سر داشته‌اند.

محمد کریم عابدی عضو کمیته امنیتی پارلمان ایران نیز گفته بود: «این سه امریکایی قطعا جاسوس هستند.»

دستگاه امنیتی کردستان عراق اعلام کرده این سه نفر در منطقه کردنشین احمد آوا نزدیک مرز ایران و عراق بودند که اشتباهی وارد خاک ایران شده و بازداشت شدند. دولت عراق روز یکشنبه از ایران خواست اطلاعات بیشتری در این سه تبعه به آن کشور بدهد. این کشور روز سه‌شنبه به طور رسمی از جمهوری اسلامی ایران تقاضا کرد که این سه تبعه امریکایی را آزاد کند.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در این باره گفت: «دولت عراق از تهران می‌خواهد که سه تبعه امریکایی بازداشت شده را آزاد کند. آنها تنها توریست‌هایی بودند که راه خود را گم کرده بودند. آنها بدون داشتن  اطلاعی از منطقه وارد ایران شدند و اگر بررسی کنیم می‌بینیم که آنها بدون نقشه حرکت می‌کردند. این نشان می‌دهد که آنها هیچ عمل مشکوکی انجام ندادند.»

هوشیار زیباری همچنین از دیدارش با کاظمی قمی سفیر ایران در عراق برای بررسی این موضوع خبر داد و  گفت: «من هفته گذشته در دیدار خود با حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق، خواستار آزادی این سه تبعه آمریکایی شدم. من به او گفتم آنها توریست هستند و بی‌گناهند.»

بهرو احمد نماینده نیروی امنیتی کردستان عراق نیز گفت: «پلیس به این گروه توریستی هشدار داده بود که به دلیل نزدیکی به مرز ایران به ارتفاعات کوه نزدیک نشوند. لیکن آنها مرز را با وجود این هشدار گذشتند.»

کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرده بود، تهران بطور رسمی خبر بازداشت سه امریکایی را تایید کرده است. کاخ سفید در تازه‌ترین اظهار نظر در این زمینه از ایران خواسته که اتباع این کشور را فورا آزاد کند. جیمز جونز مشاور امنیت ملی امریکا روز یکشنبه گفت: «ایالات متحده قویا اصرار دارد که ایران این سه امریکایی را آزاد کند. آنها بی‌گناهند. ما خواهان پیوستن آنها به خانواده‌هایشان هستیم و مایلیم این کار در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.»

به گفته خانواده این اتباع امریکایی، بوئر و شورد در دمشق پایتخت سوریه ساکن هستند و فتل نیز قبل از آمدن به کردستان عراق به سوریه سفر کرده بود.


نظر شما :