نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۱۸ تیر ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۶ کد : ۵۱۰۷ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

کره‌شمالى سه موشک ديگر آزمايش کرد

خبرگزارى يونهاپ به نقل از يک مقام دولتى کره جنوبى گزارش داد که کره شمالى در ساعات اوليه روز شنبه 4 ژوئيه چند فروند موشک کوتاه برد آزمايش کرده است.

به گفته وى، منابع دولتى کره جنوبى بر اين باورند که اين موشک‌ها از نوع اسکاد کوتاه برد بوده‌‌ و از نزديکى شهر ونسان در سواحل شرقى کره شمالى پرتاب شده‌‌اند.

مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى برگزيده شد

يوکيا آمانو ژاپنى به عنوان مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى برگزيده شد. او جانشين البرادعی مدیرکل قبلى این نهاد شد.

دعوت بشار اسد از خانواده اوباما براى سفر به سوريه

رييس‌جمهور سوريه موافقت اوليه‌ خود را با ازسرگيرى مذاکرات صلح با رژيم صهيونيستى اعلام کرد.

بشار اسد تاکيد کرد: براى دعوت از باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا، جهت سفر به سوريه آماده‌ام و معتقدم که دوطرف مى‌توانند به بررسى راه‌کارهاى لازم جهت حل‌وفصل اختلافات دوجانبه بپردازند.

او همسرش از خانواده اوباما برای سفر به سوریه دعوت کردند.

آمریکا آزمایش های موشکی کره شمالی را تحریک آمیز خواند

آمریکا در پی آزمایش هفت موشک کره شمالی، اعلام کرد که این اقدامات تنها منجر به افزایش تنش ها در منطقه می شود.

دولت آمریکا اعلام کرد که پیونگ یانگ باید از این اقدامات تحریک آمیز دست بردارد، با واشنگتن گفتگو کند و به انجام تعهدات خود پایبند باشد.

مدودف: اميدوارم چشم‌انداز جديدى در روابط روسيه- امريکا ايجاد شود

ديميترى مدودف رييس جمهور روسيه در نامه‌اى به باراک اوباما رييس جمهور آمريکا، ضمن تبريک روز استقلال آمريکا نوشت: معتقديم که در نشست آتى ما، نتايج مناسبى حاصل خواهد شد و چشم‌اندازهاى جديدى براى توسعه‌ روابط ميان دو کشور و در راستاى منافع شهروندان آمريکا و روسيه و به نفع صلح و پيشرفت ايجاد خواهد کرد. 

نا آرامی در "شین کیانگ" چین 140 کشته بر جا گذاشت

بر اساس اعلام پلیس چین، در پی نا آرامی روز یکشنبه در منطقه "شین کیانگ" این کشور 140 نفر کشته شدند.

دولت چین این نا آرامی را تلاش برای برهم زدن امنیت عمومی خوانده است.

 استقرار سپر موشکى در اروپا عليه ايران است          

باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا در گفت‌وگو با روزنامه‌ "نوايا گزتا" اظهار کرد که هدف از استقرار سپر موشکى در اروپا مقابله با ايران است و روسيه نبايد بابت آن نگران باشد.

اوباما با متهم کردن ايران به دنبال کردن برنامه هسته‌اى نظامى گفت که واشنگتن درصدد ايجاد سپر موشکى در اروپا براى حفاظت از آمريکا و اروپا در برابر موشک‌هاى بالستيک ايرانى است که به کلاهک‌هاى هسته‌اى مجهز باشند.

امضای هشت توافقنامه میان روسیه و آمریکا

روسای جمهوری آمریکا و روسیه در دیدار با یکدیگر در مسکو هشت توافقنامه امضا کردند که مهم ترین آن توافق درباره استفاده آمریکا از حریم هوایی روسیه برای نظامیان و تجهیزات نظامی به افغانستان بود.

از جمله توافقنامه هایی که رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه امضا کردند، تفاهم درباره چارچوب کاری برای دستیابی به توافقنامه کاهش سلاح های هسته ای دو کشور بود.

شهردار صوفيه رييس دولت بلغارستان شد

بلغارها در انتخابات پارلمانى کشورشان به بويکو بوريسوف راى دادند.

حدود 40 درصد بلغارها در انتخابات پارلمانى به بويکو بوريسوف و حزبش GERB راى دادند. در اين انتخابات سوسياليست‌ها حاکم کمتر از 20 درصد آرا را کسب کردند.

کشته و زخمی شدن 190 نفر در سومالی

جبهه ملی آزادی بخش "اوگادین" در بیانیه ای اعلام کرد که در درگیری ها در منطقه مرزی اوگادین دست کم 90 نظامی اتیوپی در سومالی کشته و بیش از 100 نفر دیگر مجروح شدند.

این عملیات در نزدیکی مناطق "کبریدیهار" و "دیگاهابور " و "جیجیگا" در جنوب شرق آدیس بابا صورت گرفته است.

همچنین شریف احمد رئیس جمهور سومالی به منظور بررسی اوضاع امنیتی موگادیشو وارد آدیس بابا شد تا توافق نامه دفاعی مشترک میان دو طرف امضا شود.

رئیس جمهور چین اجلاس جى 8 را ترک کرد

رئيس جمهورى چين پس از بروز درگيرى شديد ميان ارتش اين کشور و اويغورهاى معترض که تاکنون دست کم 156 کشته بر جاى گذاشته محل اجلاس گروه 8 در ايتاليا را به مقصد کشورش ترک کرد.


نظر شما :