نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۱۱ تیر ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۴ کد : ۵۰۵۳ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

وزيران خارجه‌ گروه هشت توقف شهر‌ک‌سازى‌ها را خواستار شدند

وزراى خارجه "گروه هشت" در بيانيه‌اى از تمامى گروه‌هاى درگير در روند صلح خاورميانه خواستند که بار ديگر وارد مذاکرات مستقيم در مورد تمامى مسايل دائمى مربوط به نقشه راه شوند و همچنين خواستار به حالت تعليق درآمدن ساخت و ساز شهرک‌هاى يهودى‌نشين در کرانه باخترى شدند.

روسیه و آمریکا قرارداد نظامی امضا می کنند

رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه از امضای موافقت نامه همکاری های نظامی میان مسکو و واشنگتن در ماه آینده میلادی خبر داد.

کرزاى طالبان را به مشارکت در انتخابات افغانستان دعوت کرد

رييس‌جمهور افغانستان از طالبان و ديگر شبه نظاميان خواست در انتخابات رياست‌جمهورى 20 اوت به رييس جمهورى که مى‌خواهند، راى دهند.

تعیین سفیر جدید یمن در عراق پس از شش سال

منابع آگاه در صنعا - پایتخت یمن- اعلام کردند این کشور پس از شش سال، سفیر جدید خود را در عراق تعیین کرد.

"علی البجیری" که پیش از این در چندین کشور به عنوان سفیر فعالیت می کرد و آخرین ماموریت وی در کشور بحرین بود به عنوان سفیر جدید یمن در بغداد مشغول به کار خواهد شد.

رييس‌جمهور لبنان سعد حريرى را مکلف به تشکيل دولت جديد کرد

سرانجام پس از توافق‌هاى صورت گرفته بين احزاب لبنانى، سعد حريرى، مکلف به تشکيل دولت جديد در لبنان شد.

در پى رايزنى‌هاى صورت گرفته توسط رييس‌جمهور لبنان با نمايندگان پارلمانى اين کشور، 86 تن از نمايندگان با انتخاب سعد حريرى، رهبر اکثريت پارلمان به عنوان نخست‌وزير دولت جديد کشور موافقت کردند.

کودتاگران هندوراس سفيران چند کشور را ربودند

 کودتاگران هندوراس، سفيران ونزوئلا، کوبا و نيکاراگوئه و همچنين وزير امور خارجه اين کشور را ربودند.

شبکه هاى غيرآمريکايى منطقه آمريکاى لاتين هم با اعلام اين خبر افزودند پاتريسيا روداس وزير امور خارجه دولت قانونى هندوراس به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

کنگره هندوراس رئيس جمهورى موقت انتخاب کرد

 کنگره هندوراس پس از تبعيد رئيس دولت سابق از سوى کودتاچيان به کاستاريکا، رئيس جمهورى موقت انتخاب کردند.

روبرتو ميچلتى در حالى در کنگره هندوراس به عنوان رئيس جمهورى جديد اين کشور در ميان تشويق نمايندگان پارلمان سوگند ياد کرد که در خارج از ساختمان کنگره حاميان سلايا رئيس جمهورى برکنار شده در کوتاى نظامى در حال برگزارى تجمعى اعتراض آميز نسبت به اين مساله بودند.

سفير کاراکاس به واشنگتن بازگشت

واشنگتن و کاراکاس در اقدامى جهت بهبود روابط اقدام به تبادل سفير نموده و بر اين اساس برناردو آلوارز، سفير ونزوئلا در آمريکا پس از 9 ماه به واشنگتن بازگشت.

همچنين قرار است آمريکا نيز پاتريک دادى، سفير خود را طى روزهاى آينده به کاراکاس باز‌گرداند.

درگيرى ميان طرفداران نبيه برى و سعد حريرى در غرب بيروت

بر اثر درگيرى‌هاى مسلحانه ميان طرفداران جريان المستقبل متعلق به سعد حريرى نخست وزير لبنان و طرفداران جنبش امل که وابسته به نبيه برى رييس پارلمان لبنان است، يک زن کشته و سه تن ديگر زخمى شدند. اين درگيرى‌ها در منطقه "عائشه بکار" در غرب بيروت رخ داد.

سفر رييس رژيم صهيونيستى به جمهورى‌هاى آذربايجان و قزاقستان

رييس رژيم صهيونيستى به منظور پيشبرد مناسبات استراتژيک و اقتصادى به دو جمهورى آذربايجان و قزاقستان سفر کرد.

اسلام‌آباد براى تحويل رهبر طالبان پاکستان جايزه تعيين کرد

دولت پاکستان جايزه‌ى 615 هزار دلارى براى زنده يا مرده بيت‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان و يا هر گونه اطلاعاتى که منجر به دستگيرى وى شود، تعيين کرد.

 برلوسکنی از تلاش گروه هشت برای فشار بر ایران خبر داد

سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا از تلاش های گروه هشت کشور صنعتی جهان برای فشار بر ایران خبر داد. برلوسکونی گفت که این گروه بر آن است تا در نشست در پیش روی سران گروه هشت تحریم ها علیه ایران را مورد بررسی قرار دهد.

اوکراین به زودی بدهی گازی خود را به روسیه پرداخت می کند

اتحادیه اروپا پس از برگزاری نشستی با حضور رهبران بین المللی و نمایندگان کی یف و روسیه اعلام کرد که اوکراین به زودی بدهی گازی خود را به روسیه پرداخت خواهد کرد.

اتحادیه اروپا در یک بیانیه مشترک اعلام کرد: اعضای شرکت کننده در این نشست از جمله اعضای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی قول دادند تا به مباحث مورد توجه روسیه و اوکراین در این قرارداد گازی بپردازند و راه حل های ممکن را به منظور خاتمه دادن به این مناقشات ارائه دهند.

نيروهاى آمريکايى رسما از شهرهاى عراق عقب‌نشينى کردند

صادق الرکابى يکى از معاونان نخست وزير عراق روز سه شنبه اظهار داشت: عقب نشينى نيروهاى آ‌مريکايى از تمام شهرهاى عراق پايان يافته و ما اکنون بازگشت حاکميت به کشور را جشن مى‌گيريم.

همزمان با عقب نشينى نيروهاى آمريکايى از شهرهاى عراق، آسمان بغداد دوشنبه شب شاهد آتش بازى به نشانه شادمانى مردم اين کشور از خروج نيروهاى اشغالگر بود.

طالبان معاهده صلح با دولت پاکستان را لغو کرد

 شورشیان طالبان در پی افزایش تلاش‌های نیروهای ارتش پاکستان برای حذف شبه ‌نظامیان از مناطق قبیله‌ای پاکستان اعلام کردند که معاهده صلح با دولت پاکستان را لغو کرده‌اند.

طالبان از ادامه حملات موشکی و تلاش‌های ارتش پاکستان در جهت پاکسازی مناطق قبیله‌ای به عنوان عامل اصلی این تصمیم یاد کردند.

کنفرانس سه جانبه مصر، عربستان و بحرین درباره فلسطین

در کنفرانس سه جانبه مصر، عربستان و بحرین در شرم الشیخ مسئله فلسطین و وحدت میان گروه های فلسطینی بر صدر مذاکرات قرار داشت.

در این مذاکرات که در ابتدا میان حسنی مبارک رئیس جمهور مصر و ملک عبدالله پادشاه عربستان برگزار شد، دو طرف آخرین تحولات فلسطین را بررسی کرده و بر ضرورت تداوم تلاش های مصر در زمینه وحدت صفوف گروه های فلسطینی تاکید کردند.

پس از 28 سال، مبارک قصد کناره‌گيرى دارد

مبارک اعلام کرد که قصد دارد به زودى و پس از 28 سال حکومت در پست رياست جمهورى مصر از اين سمت استعفا دهد.

منابع عربى نوشتند: حسنى مبارک، رييس‌جمهور مصر در ديدار اخير خود با ملک عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در جده به وى ابلاغ کرد که قصد دارد به زودى پارلمان اين کشور را منحل سازد و پس از آن درخصوص برگزارى انتخابات زودهنگام در تابستان سال جارى به جاى سال 2010 تصميم‌گيرى کند.

دموکرات ها اکثریت کرسی های سنای آمریکا را تصاحب کردند

پس از گذشت هشت ماه از انتخابات سنای آمریکا، نتیجه آن با رای دادگاه مینه سوتای این کشور مشخص شد و به موجب آن دموکرات ها اکثریت کرسی های این نهاد قانونگذاری ایالات متحده را بدست آوردند.

با این رای، دموکرات های آمریکا در مجموع 60 کرسی از 100 کرسی سنای آمریکا را تصاحب می کنند و بدین ترتیب دموکرات ها تبدیل به اکثریت در این نهاد قانونگذاری می شوند.

دموکرات ها در واقع 58 کرسی را در سنا در اختیار دارند اما از آنجا که دو سناتور مستقل آمریکایی نیز همواره از دموکرات ها حمایت می کنند، تعداد کرسی ها به 60 می رسد.


نظر شما :