نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۰۴ تیر ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۰ کد : ۴۹۹۵ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

نگرانى آمريکا از حمله کره‌شمالى

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا به‌ دنبال انتشار گزار‌ش‌هايى مبنى بر احتمال پرتاب موشک‌هاى بالستيک کره‌شمالى به سمت جزيره‌هاى آمريکا در اوايل ماه آينده از تقويت سامانه دفاع موشکى اين کشور در اقيانوس آرام خبر داد.

تقويت سامانه دفاع موشکى آمريکا پس از آن صورت گرفت که يک گزارش نشان داد احتمال دارد پيونگ‌يانگ موشک‌هاى تائه‌پودونگ 2 را به‌طور آزمايشى و همزمان با روز استقلال آمريکا در 4 ژوئيه(13 تير) به سمت هاوايى شليک کند.

روسيه و چين خواستار بازگشت کره‌ شمالى به ميز مذاکرات شدند

روسيه و چين نسبت به لفاظى‌هاى خصمانه کره‌ شمالى ابراز نگرانى کردند و به تلاش‌هاى بين‌المللى براى متقاعد کردن پيونگ‌يانگ به بازگشت به ميز مذاکرات شش‌جانبه پيوستند.

هوجين تائو، رييس‌جمهور چين و ديميترى مدودف، همتاى روس وى سعى کردند کره‌ شمالى را به بازگشت به مذاکرات شش جانبه پيرامون خلع سلاح هسته‌اى پيونگ يانگ ترغيب کنند و در عين حال از عصبانى کردن کره شمالى اجتناب کنند. 

آمادگی پاکستان برای حل اختلافات با هند

وزارت خارجه امور پاکستان با مثبت ارزیابی کردن دیدار رئیس جمهوری این کشور با نخست وزیر هند، از تصمیم اسلام آباد برای انجام مذاکرات سازنده با دهلی نو خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت : دیدار آصف علی زرداری با مانموهان سینگ در روسیه دو نتیجه قابل لمس داشت یکی توافق رهبران دو کشور برای ادامه مذاکرات صلح و دیگری توافق آنها برای دیدار در حاشیه نشست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) در مصر.

بارسو بار دیگر رئیس کمیسیون اروپا شد

اعضای اتحادیه اروپا درباره ابقای خوزه مانوئل بارسو به عنوان رئیس کمیسیون این اتحادیه برای یک دوره دیگر به توافق دست یافتند.

46 کشته و 166 زخمى در انفجار کرکوک

انفجار کاميون بمب گذارى شده در حوالى کرکوک 46 کشته و دست 166 نفر زخمى به‌جا گذاشت.

به گفته پليس و مسئولان سردخانه در اين شهر، در انفجار کاميون بمب گذارى شده که روز شنبه 30 خرداد در يک منطقه ترکمن شيعه نشين حوالى کرکوک روى داد 46 نفر کشته و دست کم 166 نفر زخمى شدند.

آغاز دور جدید فعالیت پارلمان لبنان

نمایندگان جدید پارلمان لبنان که در انتخابات هفتم ژوئن به پیروزی دست یافتند، فعالیت خود را برای 4 سال دیگر آغاز کردند.

فعالیت نمایندگان جدید پارلمان لبنان آغاز شده که به مدت 4 سال دیگر یعنی تا سال 2013 ادامه خواهد یافت.

امارات به دنبال خريد 60 فروند جنگنده‌ رافائل از فرانسه

دولت امارات به فرانسه اعلام کرد که خواهان خريد جنگنده‌هاى رافائل فرانسه است و بر اساس توافقات حاصل شده، امارات مذاکراتى را در خصوص خريد 60 فروند جنگنده‌ى رافائل با فرانسه آغاز کرد که هنوز در جريان است و مقامات فرانسه نيز اعلام کردند که پيشرفت‌هايى در خصوص اين پرونده حاصل شده است.

 مدودف: از آمريکا تضمين مى‌خواهيم

روسيه با کمى عقب نشينى از مخالفت خود درباره برنامه سامانه دفاع ضد‌موشکى آمريکا، خواهان تضمين‌هاى امنيتى کاخ سفيد در اين باره شد.

ديميترى مدودف، رئيس‌جمهورى روسيه از آمادگى کشورش براى کاهش بسيار زياد تسليحات استراتژيک هسته‌اى در قراردادى جديد با آمريکا منوط به اينکه واشنگتن نيز نگرانى‌هاى مسکو را از سامانه‌ سپر دفاع ضد‌موشکى کاهش دهد، خبر داد.

محمود عباس و پادشاه عربستان روند صلح را بررسى کردند

محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين در ديدار با ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان به بررسى تحولات مربوط به فلسطين و تلاش‌هاى صورت گرفته جهت برقرارى صلح عادلانه و فراگير که تضمين کننده‌ تشکيل کشور فلسطين است، پرداخت.

خبرگزارى عربستان گزارش داد: دو طرف بر حق ملت فلسطين در تشکيل کشور مستقل‌شان و حق بازگشت آوارگان فلسطينى تاکيد کردند.

دستور آزادی تمامی زندانیان حماس توسط ابومازن

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دستور آزادی تمامی زندانیان جنبش حماس را صادر کرد.

"عزام الاحمد" رئیس فراکسیون پارلمانی جنبش فتح اظهار داشت: آزادی زندانیان حماس در زندان های تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین شامل کسانی می شود که به دلایل امنیتی بازداشت شده اند.

انتقاد اردوغان از مخالفت برخى کشورها با عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا

نخست‌وزير ترکيه بار ديگر از مخالفت برخى کشورهاى اروپايى نسبت به ادامه مذاکرات براى پيوستن اين کشور به اتحاديه اروپا انتقاد کرد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه در ضيافتى با حضور سفيران کشورهاى عضو اتحاديه اروپا در آنکارا ضمن انتقاد از برخى کشورهاى اروپايى به دليل مخالفتشان با پيوستن ترکيه به اين اتحاديه اظهار داشت: اين مخالفت‌ها به نوعى دشمنى تبديل شده است.

 ديدار سارکوزى و امير قطر در پاريس

نيکولا سارکوزى رييس جمهور فرانسه، عصر روز دوشنبه با شيخ حمد بن خليفه آل ثانى امير قطر، در پاريس ديدار و به بررسى مسايل منطقه، ايران، دارفور و روابط دو جانبه پرداخت.

سفير آمريکا پس از 4 سال به دمشق بازمى‌گردد

رييس‌جمهور آمريکا با اتخاذ تصميم براى بازگرداندن سفير اين کشور به سوريه پس از چهار سال غيبت، گامى معنى‌دار به سوى مذاکره با يک کشور پرنفوذ عربى برداشته که دير زمانى است با آمريکا اختلاف دارد.

به گفته‌ يک مقام ارشد دولت آمريکا که نخواست نامش فاش شود، جفرى دي. فلتمن، دستيار موقت وزير امور خارجه‌ آمريکا در امور کشورهاى شرق نزديک، عماد مصطفى، سفير سوريه را در واشنگتن از اين تصميم باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا آگاه کرده است.

جورج بوش، ريس جمهور سابق آمريکا در فوريه‌ سال 2005 سفير خود را در اعتراض به ترور رفيق حريرى، نخست وزير وقت لبنان از دمشق فراخواند.

اسد با همکارى مشروط با دادگاه ترور حريرى موافقت کرد

بشار اسد رييس جمهور سوريه در پاسخ به سوالى درباره آمادگى‌اش براى کمک به دادگاه ويژه لبنان به تلويزيون پنج فرانسه گفت: مطمئنا. همان طور که با کميته‌هاى سازمان ملل در بررسى اين ترور سال 2005 همکارى کرديم.

وى افزود: ما آماده‌ايم با دادگاه همکارى کنيم اما در چارچوب شرايطمان.

سارکوزی هشت وزیر دولت خود را تغییر می دهد

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد: هشت وزیر و دبیر دولت فرانسه عزل و هشت وزیر جدید جایگزین آنها خواهند شدند. همچنین دولت جدید از تاریخ اول ژوئن فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

این تغییر پس از آن صورت گرفت که جناح راست گرا این ماه در انتخابات اروپا پیروز شد.


نظر شما :