نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۲۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۲ کد : ۴۹۰۵ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

اتهامات جديد عليه اشتاين‌ماير به خاطر جنگ عراق

مخالفان در کميته تحقيقات سازمان اطلاعات آلمان در مجلس اين کشور اتهامات سنگينى را عليه دولت پيشين اين کشور و وزير امور خارجه کنونى آلمان مطرح کردند.

احزاب ليبرال دموکرات، سبزها و چپگرايان به اجماع معتقدند آلمان - برخلاف ادعاى دولت سابق - از جنگ آمريکا عليه عراق در سال 2003 حمايت کرده است.

انفجار بمب در پاکستان 30 کشته برجا گذاشت

انفجار بمب در مسجدی در شمال غرب پاکستان 30 نفر کشته برجا گذاشت.

پلیس پاکستان گفت که این بمب توسط یک تروریست منفجر شده ولی تعدادی از شاهدان از وجود بمب در بخشی از ساختمان مسجد خبر دادند.

مذاکرات خلع سلاح هسته‌اى با روسيه سازنده بود

مذاکره‌کننده ارشد آمريکا در مذاکرات هسته‌اى روسيه - آمريکا اظهار داشت: روسيه و آمريکا مذاکرات سازنده‌اى را در خصوص کاهش زرادخانه‌هاى هسته‌اى خود داشتند.

وزارت امور خارجه روسيه با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد: مذاکره کنندگان خلع سلاح هسته‌اى آمريکا و روسيه در مذاکرات ژنو که اخيرا برگزار شد، موافقت کردند تا دور آتى مذاکرات را در نيمه دوم ماه ژوئن برگزار کنند.

حماس سفر اوباما به غزه را خواستار شد

يوسف رزقه مشاور سياسى دولت حماس در تماس تلفنى با خبرگزارى آلمان تاکيد کرد: دولت حماس از سفر هر يک از مقامات مسئول آمريکايى و يا اروپايى به نوار غزه استقبال مى‌کند.

در همين حال وزارت امور خارجه دولت اسماعيل هنيه، نخست‌وزير دولت حماس در نامه‌اى به باراک اوباما، رييس جمهورآمريکا از وى خواست تا به نوار غزه سفر کند.

مخالفت براون با استعفا

نخست وزیر انگلیس پس از استعفای چندین تن از وزرای کابینه اش و با وجود تشدید بحران سیاسی در این کشور اعلام کرد: هرگز استعفا نخواهم داد.

مخالفت هند با از سرگیری مذاکرات با پاکستان

هند در روز جمعه ازسرگیری مذاکرات با پاکستان را تا زمانی که این کشور، نشانه های بیشتری از جدیت در مبارزه با تروریسم نشان نداده، رد کرد.

دستگیری 23 تروریست القاعده در موصل

رسانه های عراق از انفجار بمب در شمال استان واسط و دستگیری 23 تروریست وابسته به شبکه القاعده خبر دادند.

سئول از آمادگی برای مقابله با حمله احتمالی پیونگ یانگ خبر داد

خبرگزاری کره جنوبی از برنامه های سئول برای مقابله با احتمال حمله موشکی پیونگ یانگ خبر داد.

از جمله این برنامه ها می توان به حملات هوایی بر روی یک پایگاه موشکی کره شمالی اشاره کرد.

درگيرى‌هاى اخير در سومالى 123 کشته برجا گذاشته است

يک گروه حقوق بشر اعلام کرد که درگيرى‌ها ميان گروه‌هاى اسلام‌گرا در مرکز سومالى 123 کشته برجا گذاشته است. اين در حالى است که يک گروه شبه نظامى حامى دولت اعلام کرد که رهبر شورشيان طى اين درگيرى‌ها کشته شده است.

خبر کشته شدن شيخ حسن ظاهر اويس رهبر شورشيان از سوى حاميانش تکذيب و اين خبر تبليغات دولت توصيف شده است.

اعزام هيات فتح به قاهره براى احياى مذاکرات ملى فلسطين

محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين هياتى را از جنبش فتح به قاهره فرستاد تا در ديدار با مسوولان مصرى راه‌کارى را براى احياى مذاکرات ملى جستجو کند.

اين اقدام در پى تنش‌هاى بوجود آمده بين جنبش‌هاى فتح و حماس در غزه و کرانه باخترى و تاثير آن بر روند مذاکرات ملى فلسطين صورت گرفته است.

کشف اورانيوم غنى شده جديد در سوريه

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود فعالیت‌های هسته‌ای سوریه را شک‌برانگیز دانسته و اعلام کرده است، در یکی از رآکتورهای تحقیقاتی در دمشق پایتخت سوریه آثاری از اورانیوم یافته است.

بازرسان می‌گویند، مواد یافته شده در این رآکتور با اورانیومی که سوریه رسما به بازرسان آژانس گزارش کرده است، تفاوت می‌کند.

باروسو دوباره نامزد ریاست کمیسیون اروپا شد

خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اتحادیه اروپا به شکل رسمی نامزدی خود را برای تصدی دوباره این سمت اعلام کرد.

افغانستان به تعليم‌دهندگان نظامى بيشتر نياز دارد

وزير امور خارجه‌ افغانستان در گفتگو با يک روزنامه آلمانى گفت: افغانستان به آموزش دهندگان اروپايى بيشترى براى آموزش نيروهاى امنيتى خود به منظور مقابله با خشونت و اغتشاش روز افزون در کشور احتياج دارد.

رنگين دادفر سپنتا، وزير امور خارجه‌ افغانستان گفت که تعداد کل سربازان، پليس و نگهبانان مرزى افغان بايد هر چه زودتر از 160 هزار نفر به 400 هزار تن افزايش يابد.

رييس‌جمهور گابن پس از 47 سال حکومت درگذشت

رييس جمهور گابن که با 42 سال حضور در قدرت طولانى‌ترين دوره‌ تصدى رياست جمهورى را در جهان داشت، به دليل ايست قلبى در سن 73 سالگى در بيمارستانى در اسپانيا درگذشت.

اوباما بايد مستقيما با حماس وارد مذاکره شود

يکى از رهبران برجسته‌ حماس از باراک اوباما خواست با جنبش حماس مستقيما وارد مذاکره شود.

موسى ابومرزوق معاون رييس دفتر سياسى حماس، اعلام کرد: باراک اوباما رييس جمهور آمريکا نمى‌تواند بدون حماس و ناديده گرفتن اين جنبش که نماينده‌ ملت فلسطين است پيشرفتى در سياستش در خاورميانه داشته باشد.

خاویر سولانا به خاورمیانه سفر کرد

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از روز چهارشنبه طی سفری 4 روزه از سرزمین های اشغالی و اراضی فلسطینی و همچنین لبنان و مصر دیدار می کند.

پیروزی جریان 14 مارس در انتخابات لبنان

وزیر کشور لبنان گفت: نتایج رسمی و نهایی 14 حوزه از 26 حوزه انتخاباتی لبنان حاکی از آن است که جریان 14 مارس 71 و گروه هشت مارس 57 کرسی از 128 کرسی پارلمان را از آن خود خواهد کرد.

نشست ویژه اتحادیه عرب برای بررسی سخنان اوباما

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست فوق العاده خود در 27 خرداد به بررسی سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا و راه های ازسرگیری مذاکرات سازش خواهند پرداخت.


نظر شما :