نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۱۵ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۵ کد : ۴۸۳۹ اروپا
با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

240 کشته در تازه‌ترين درگيرى‌هاى سودان

نبردهاى قبايل استان کوردوفان جنوبى سودان بيش از 240 کشته به‌جا گذاشت. ابراهيم محمود حامد، وزير کشور سودان اعلام کرد 89 تن از کشته‌شدگان از قبيله مصريه، هشتاد تن از ريسيکات و همچنين 75 تن پليس بودند.

اين نبردها در نزدیکى روستان مايرم در مرز ميان کوردوفان جنوبى و دارفور روى داد که در 800 کيلومترى جنوب غرب خارطوم قرار دارد.

دولت جديد کويت تشکيل شد

شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح امير کويت، دستور تشکيل دولت جديد به رياست شيخ ناصر محمد الاحمد الصباح را صادر کرد.

در کابينه‌ى جديد کويت تغييرات زيادى در پست‌هاى اصلى دولت سابق ايجاد نشده است. به غير از نخست وزير، کابينه‌ جديد شامل پنج تن از خانواده‌ الصباح است.

ديدار بشار اسد با هياتى از کنگره آمريکا

بشار اسد رييس جمهور سوريه، با هياتى از کنگره‌ آمريکا که به سوريه سفر کرده، ديدار کرد و با اين هيات درباره‌ ضرورت از بين بردن موانع موجو بر سر راه روابط دو جانبه و تحکيم ثبات در خاورميانه گفت‌وگو کرد.

در اين ديدار دو طرف بر ضرورت استفاده از فرصت به وجود آ‌مده در جهان براى تحقق صلح و ثبات در منطقه و جهان تاکيد کردند.

پوتین خواستار کمک صندوق بین المللی پول به اوکراین شد

نخست وزیر روسیه از صندوق بین المللی پول خواست تا به اوکراین کمک کند که مشکل مالی خود را در مورد قرارداد گازی حل کند و از وقوع یک جنگ جدید جلوگیری کند.

ولادیمیر پوتین در بیانیه ای اعلام کرد: مذاکرات میان دو کشور نشان می دهد که مشکلاتی در مورد اجرای تعهدات مالی وجود دارد. در نتیجه، خطر مناقشات جدید در مورد تامین گاز روسیه به مصرف کننده های اروپایی وجود دارد.

هرگز کره شمالى را به عنوان يک کشور هسته‌اى نمى‌پذيريم

وزير دفاع آمريکا با تاکيد براينکه واشنگتن هرگز کره شمالى هسته‌اى را نمى‌پذيرد به پيونگ‌يانگ هشدار داد: واشنگتن به اقدامات تهديد آميز اين کشور عليه آمريکا و متحدان آسيايى‌اش پاسخ فورى خواهد داد.

رابرت گيتس در نشست بين‌المللى سالانه مقام‌هاى دفاعى و امنيتى آسيا و حاشيه اقيانوس آرام در سنگاپور خاطرنشان کرد: ‌ما بيکار نخواهيم نشست تا کره شمالى توانايى خود براى تخريب هر هدفى در منطقه را قويت کند. ما هرگز کره شمالى را به عنوان يک کشور هسته‌اى نمى‌پذيريم.

ارتش پاکستان از تصرف اصلى‌ترين شهر دره سوات خبر داد

سخنگوى ارتش پاکستان اعلام کرد: همزمان با پيشروى‌هاى نيروهاى ارتش پاکستان در قلمرو شبه نظاميان در شمال غرب کشور، نيروهاى پاکستانى بزرگترين و اصلى‌ترين شهر در دره سوات را بازپس گرفتند.

ژنرال اطهر عباس تصريح کرد: نيروهاى دولتى کنترل کامل شهر مينگورا را در دست دارند؛ اگر چه هنوز هم با مقاومت از سوى يک سرى از شبه نظاميان در حومه اين شهر روبه‌رو هستند.

شهرک‌سازى‌هاى اسراييل بايد متوقف شود

دبيرکل اتحاديه عرب در گفت‌وگو با روزنامه اماراتى البيان تاکيد کرد: پيش از هرگونه پيشرفت در فرآيند صلح بايد شهرک‌سازى‌هاى اسراييل در اراضى اشغالى متوقف شود.

عمرو موسى، دبيرکل اتحاديه عرب در گفت‌وگو با اين روزنامه از تلاش‌هاى باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا جهت از بين بردن رکود موجود در عرصه‌ سياسى خاورميانه استقبال کرده و با اشاره به سخنرانى قريب الوقوع اوباما در قاهره اظهار داشت: جهان عرب منتظر است تا ديدگاه‌ها و اظهارات آشکار اوباما را در خصوص فرآيند صلح دريابد.

طالبان از خارج حمايت مالى مى‌شود

نخست‌وزير پاکستان اظهار داشت: طالبان که عاملان تروريسم در پاکستان هستند از خارج از کشور حمايت مالى مى‌شوند و مافياى مواد مخدر نيز يکى از منابع تامين مالى آنهاست.

يوسف رضا گيلانى گفت: بيم آن دارم که افزايش حضور نظامى آمريکا در افغانستان منجر به سرازير شدن طالبان اين کشور به پاکستان شود.

17 هزار سرباز آمریکایی به افغانستان اعزام می شود

ارتش آمریکا اعلام کرد: اواسط ماه جولای 17 هزار سرباز آمریکایی را به منظور مقابله با شورشیان طالبانی وارد جنوب و غرب افغانستان خواهد کرد.

همچنین تا ماه آگوست چهار هزار سرباز آمریکایی به منظور آموزش نیروهای امنیتی افغانی وارد افغانستان خواهند شد.

رایزنی ابوالغیط با عبدالله دوم درباره روند سازش

وزیر امور خارجه مصر که با هدف بررسی روند سازش به اردن سفر کرده بود، پیام حسنی مبارک را برای فعال کردن این روند به شاه این کشور منتقل کرد.

ابوالغیط همچنین پیام شفافی حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر را درباره آخرین اوضاع منطقه و تلاش ها برای فعال کردن روند به اصطلاح صلح خاورمیانه تقدیم عبدالله دوم کرد.

سفر نخست وزیر بلژیک به افغانستان

نخست وزیر بلژیک که به افغانستان سفر کرده بود بر افزایش کمک ها به این کشور جنگ زده تاکید کرد.

طالبان دانشجویان ربوده شده پاکستانی را آزاد کردند

ارتش پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد: نیروهای افراطی طالبان 300 نفر از دانشجویان افسری را که توسط شورشیان در شمال غرب کشور ربوده شده بودند، آزاد کردند.

مقامات پاکستانی اعتقاد دارند که نیروهای طالبان برای منحرف کردن افکار عمومی در مورد حملات خشونت بار ارتش علیه آنها تلاش می کنند.

کيم يونگ ايل، جوان ترين پسرش را جانشين خود کرد

رسانه‌هاى کره‌جنوبى گزارش دادند کيم يونگ ايل رهبر کره‌شمالى جوانترين پسرش را به عنوان جانشين انتخاب کرد.

روزنامه هانکوک ايلبو چاپ کره جنوبى با اشاره به مفاد برخى‌هاى از نامه‌هايى که اخيرا براى ديپلمات‌هاى کره شمالى ارسال شده‌اند نوشت: به دپليمات‌هايى کره‌ شمالى نامه‌هايى به اين مضمون نوشته شده که وفادارى خود را نسبت کيم يونگ اون 26 ساله پسر کيم يونگ ايل اعلام کنند.

نیروهای نظامی انگلیس در عراق باقی می مانند

به دنبال تایید توافقنامه امنیتی با انگلستان در هیات وزیران دولت عراق، نیروهای نظامی انگلیس اجازه می یابند برای بلند مدت در عراق بمانند. در راستای این توافقنامه نیروهای انگلیسی پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور کنترل سکوهای نفتی عراق را در اختیار می گیرند.

حضور نیروهای انگلیسی در عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا در سال 2003 آغاز شد، که قرار بود در ماه ژوئن آینده به اتمام برسد.

افزایش تنش میان دو کره

در پى افزايش تنش‌ها بين دو کره به دليل آزمايش هسته‌اى پيونگ يانگ، کره جنوبى يک فروند کشتى گشتى دريايى مسلح به موشک‌هاى هدايت شونده را در نزديکى مرز دريايى ناآرام خود با کره شمالى مستقر کرد.

اين اقدام در پى گزارش‌هايى مبنى بر افزايش تحرکات نظامى کره شمالى در اين منطقه و پس از تهديد پيونگ يانگ عليه کره جنوبى مبنى بر انجام يک حمله‌ نظامى عليه اين کشور و تدارک براى آزمايش يک موشک دوربرد صورت گرفت.

کشف لاشه‌ هواپيماى ايرفرانس تائيد شد

 وزير دفاع برزيل تائيد کرد که نيرو‌هاى نظامى اين کشور لاشه هواپيماى مسافربرى ايرفرانس که پيشتر با 228 مسافر ناپديد شده بود را پيدا کرده‌‌اند.

نلسون ژوبيم گفت که پس از کشف لاشه‌‌هاى يک هواپيما توسط نيروى هوايى ارتش برزيل در گستره‌اى به وسعت 5 کيلومتر در آب‌هاى اقيانوس، ترديدى وجود ندارد که پرواز AF447 در اقيانوس اطلس سقوط کرده است.


نظر شما :