ایران به مهمانی امریکایی‌ها می‌رود؟

۱۳ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۵۲ کد : ۴۸۳۳ آمریکا
روزنامه نیویورک تایمز از احتمال دعوت مقامات ایرانی به مهمانی روز استقلال امریکا خبر داد. این خبر درحالی منتشر می‌شود که ایران و امریکا ۳۰ سال است که روابط دیپلماتیک ندارند ولی به تازگی زمزمه‌هایی برای برقراری روابط مجدد به گوش می‌رسد.
ایران به مهمانی امریکایی‌ها می‌رود؟

پس از آنکه باراک اوباما در پیام ویدیویی سال نو را به مردم ایران تبریک گفت امروز هم از آنها دعوت می‌کند تا در جشن 4 جولای، روز استقلال ملت امریکا شرکت کنند.

جمعه هفته گذشته، وزارت امور خارجه امریکا با ارسال تلگرافی به کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های امریکا در سراسر دنیا به آنها اطلاع داد که احتمال این وجود دارد که نماینده‌ای از ایران را در روز استقلال امریکا در مراسم سالانه که به صورت بسیار ساده در آن هات داگ با پرچم‌های کوچک تزئین شده سرو می‌کنند دعوت کنند.

مقامات دولتی این اقدام را گام دیگری در راستای تغییر در برابر ایران می‌دانند. امریکا از زمان اشغال سفارت امریکا در تهران از سال 1979 رابطه‌ای با ایران ندارد و از آن زمان دیپلمات‌های ایرانی برای مراسمی اینچنینی هرگز دعوت نشده‌اند.

یکی از مقامات دولتی امریکایی می‌گوید این راه دیگری است تا بگوییم که ما مانعی برای برقراری ارتباط نداریم و این پیامی است که نباید فرصت‌ها را از دست داد.

مقام دولتی دیگری معتقد است که زمانی که امریکا در جاهای دیگری با مقامات ایرانی فعالیت می‌کنند این‌گونه ممنوعیت‌ها معنا ندارد. در ماه مارس،ریپارد هالبروک، فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان با محمد مهدی آخوندزاده معاون وزیر امور خارجه در لاهه صحبت کرده است.

تصویب مسئله دعوت توسط یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه امریکا در سفر سه روزه هیلاری کلینتون به آمریکای لاتین فاش شد. مقاماتی که در این باره صحبت می‌کنند نمی‌خواهند که نامشان فاش شود چرا که مسئله هنوز به صورت عمومی مطرح نشده است.

از یک طرف امریکا می‌خواهد که با تهران رابطه داشته باشد و این درحالی است که خواهان تجدید نفوذ خود در آمریکای لاتین نیز هست. ایران درحالی که امریکا مشغول جنگ در عراق و افغانستان بود نفوذ خود را در امریکای لاتین گسترش داد.

دوشنبه خانم کلینتون به السالوادور سفر مرد تا در مراسم سوگند رئیس جمهور حدید این کشور شرکت کند. او روز پنجشنبه به هندوراس می‌رود تا در اجلاس سازمان کشورهای امریکایی شرکت کند. امریکا در این اجلاس از طرف کشورهای همسایه کوبا تحت فشار قرار خواهد گرفت تا دوباره کوبا را در این سازمان راه دهند.

خانم کلینتون پیش از این گفته بود که حضور و نفوذ ایران در این منطقه مقداری نگران کننده است. در ماه می، او به کارکنان وزارت امور خارجه گفت که سیاست‌های دولت بوش در مقابل امریکای لاتین درهای این منطقه را به سوی ایران و چین باز کرده است و رهبرانی مانند هوگو چاوز در ونزوئلا و دانیل اورتگا در نیکاراگوئه از این فرصت برای هم پیمانی با کشورهای ضد امریکایی استفاده می‌کنند.

خانم کلینتون گفت که آنها روابط اقتصادی و سیاسی محکمی با این رهبران برقرار می‌کنند که من فکر نمی‌کنم این مسئله جزو منافع ما باشد.


نظر شما :