نگرانی از آینده اسرائیل در نشست آیپک

۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۰ کد : ۴۵۳۶ آمریکا
زيپى ليونى ضمن اعلام اين موضوع که رهبران اسرائيل بايد هر چه زودتر تصميمات سختى اتخاذ کنند، گفت: «اگر تلاش نکنيم و دائما اين دست و آن دست کنيم، مشکلاتمان بدتر خواهد شد نه بهتر.»
نگرانی از آینده اسرائیل در نشست آیپک

در حالی که یهودیان ایالات متحد نتوانستند در نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا تاثیر چندانی بگذارد و برای نخستین بار قدرت لابیشان در امریکا زیر سئوال رفت، نشست آیپک یا لابی یهودیان امریکایی امروز دوشنبه 4 می در نیویورک در حالی برگزار شد که موضوع پرونده هسته­ای ایران و آینده یهود و وضعیت اسرائیل محور مذاکرات طرف­های حاضر در این نشست است. در انتخابات ریاست جمهوری امریکا 72 درصد یهودیان امریکایی تبار ساکن در اسرائیل به جان مک کین رقیب جمهوریخواه باراک اوباما رای دادند و دائما هم نسبت به روی کار آمدن باراک اوباما بر مسند ریاست جمهوری امریکا هشدار می­دادند.

زیپی لیونی، وزير امور خارجه سابق اسرائیل در کنفرانس سالانه آيپک یکی از سخنرانان اصلی بود. وی در سخنانش تصريح کرد، زمان به نفع اسرائيل نيست و راه حل براى مناقشه ميان اسرائيل – فلسطين به منزله تسليم نيست، بلکه به نفع اسرائيل است.

زيپى ليونى ضمن اعلام اين موضوع که رهبران اسرائيل بايد هر چه زودتر تصميمات سختى اتخاذ کنند، گفت: «اگر تلاش نکنيم و دائما اين دست و آن دست کنيم، مشکلاتمان بدتر خواهد شد نه بهتر. فراتر از اتخاذ تصميم­های جدى و سخت، تهديد استراتژيکى پيش روى آينده اسرائيل است. هدف من تضمين آينده اسرائيل به عنوان يک کشور دموکراتيک و يهودى است حتى اگر اين امر نيازمند از دست دادن زمين باشد.»

رئيس حزب کاديما که به دلیل تشکیل دولت راست گرای افراطی در اسرائیل از همکاری مستقیم با دولت نتانیاهو سر باز زد، تاکيد کرد، در صورتى که راهکارهاى جايگزين ديگرى از سوى دولت اسرائيل ارائه شود، ممکن است راه‌حل‌هاى غير منتظره‌اى مطرح شود که موجوديت اسرائیل را اساسا در معرض خطر قرار خواهد داد.

وى سخنرانیش به سياست­های دولت جديد اسرائيل به رياست بنيامين نتانياهو نيز اشاره کرد و گفت: «من از سياست‌هاى دولت فعلى اطلاعى ندارم و در آغاز فکر مى‌کردم که اين دولت مسيرى مشخص را براى رسيدن به اهداف خود انتخاب خواهد کرد، اما اکنون شاهد عکس اين مساله هستيم و دولت ليکودى تفاوت زيادى با دولت کاديما دارد. دولت نتانياهو سعى دارد راهکار سياسى جديدى براى خود پیدا کند و برخى اوقات نیز با مطرح کردن برخى عبارات و اظهار نظرها صرفا سعى در جلب رضايت برخى طرف‌ها دارد، اما اين به هيچ وجه عاقلانه نيست که دولت اسرائيل موضع مشخصى در زمينه سياست خارجى خود نداشته باشد.»

وى همچنین ابراز عقیده کرد، لازم است يک اکثريت يهود را در اسرائيل حفظ کنيم. اين يک موضوع فنى نيست بلکه مساله بقاى ماست و در انتخاب ميان کنار گذاشتن ارزشهایمان و کنار گذاشتن بخش‌هايى از اين سرزمين، من دومى را انتخاب مى‌کنم. نقش من به عنوان يک رهبر مخالف اين است که اين موارد را با صداى بلند به طور آشکار و با احترام بگويد.

کنفرانس سالانه روابط عمومى آمريکا - اسرائیل (آيپک) روز يکشنبه در واشنگتن آغاز به کار کرد. اين کنفرانس يکى از 10 رويداد مهم سياسى و رسانه‌اى در جهان محسوب می شود.

سياستمداران، دانشگاهيان، فعالان مجامع‌ يهودى و بيش از 1000 دانشجو براى شرکت در کار گروه‌ها و کميته‌ها در اين لابى برجسته حامى و مهم در امریکا که در بسیاری از تصمیم­گیری­های اصلی ایالات متحد به ویژه در سیاست خارجی و به طور اخص در سیاست­های مربوط به امور خاورمیانه، حضور دارند.

بررسى موضوعاتى همچون آينده روابط امريکا با اسرائیل و تحولات خاورميانه از جمله موارد مورد بحث در اين کنفرانس است.

به دليل اين که کنفرانس امسال با به روى کار آمدن دولت جديد اسرائیل هم‌زمان شده، سياست‌گذاران سابق اين رژيم بيشتر از اعضاى دولتى فعلى در آن شرکت کرده‌اند. قرار است در اين کنفرانس شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائیل نيز شرکت کند. بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم نيز یکی از سخنرانان این کنفرانس خواهد کرد.

در گردهمايى امسال بر عکس سال گذشته که جورج بوش رئیس جمهوری امریکا و کوندالیزا رایس وزیر امور خارجه این کشور حضور داشتند، نه باراک اوباما و نه هيلارى کلينتون هیچ کدام حاضر نشدند. این در حالی است که هم اوباما و هم هیلاری کلینتون در نشست سال گذشته این لابی شرکت کرده بودند.

اما با این حال رم امانوئل، معاون مطبوعاتى کاخ سفيد و تنى چند از نمايندگان کنگره امريکا در اين گردهمايى شرکت مى‌کنند.

 

 

 


نظر شما :