کدام کشورها بیشترین پول را برای خرید اسلحه می‌دهند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۴:۵۴ کد : ۴۴۹۶ اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بیشترین میزان افزایش خرید تسلیحات را کشورهای اروپای شرقی و شوروی سابق داشته اند. میزان افزایش بودجه تسلیحاتی در این منطقه ۱۶۲ درصد بوده است.
کدام کشورها بیشترین پول را برای خرید اسلحه می‌دهند

طبق گزارش انستیتوی بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم بودجه‌ای که در جهان به خرید تجهیزات نظامی در سال گذشته اختصاص داده شده، در مقایسه با سال ۲۰۰۶ حدود ۶ درصد افزایش داشته و بالغ بر ۸۵۸ میلیارد یورو (۱،۳۳۹ میلیارد دلار) بوده است. این رقم افزایشی ۴۵ درصدی را نسبت به سال ۱۹۹۸، ده سال پیش، نشان می‌دهد.

بیشترین میزان افزایش خرید تسلیحات را کشورهای اروپای شرقی و شوروی سابق داشته اند. میزان افزایش بودجه تسلیحاتی در این منطقه ۱۶۲ درصد بوده است. به ویژه بودجه نظامی روسیه در سال پیش ۱۳ درصد نسبت به سال پیشتر افزایش یافت.

تقریبا نیمی از بودجه‌ای که صرف تسلیحات در جهان شده، یعنی ۴۵ درصد، متعلق به ایالات متحد امریکا بوده است. بودجه تسلیحاتی این کشور نسبت به سال ۲۰۰۱، سال حمله‌های تروریستی در نیویورک و واشنگتن، ۵۹ درصد افزایش داشته است. جنگ­های امریکا در عراق و افغانستان، همچنین پروژه این کشور برای مبارزه با تروریسم چنین هزینه‌ای را به بار آورده است.

آلمان در این جدول در مکان ششم قرار دارد. بنا به این گزارش آلمان در سال گذشته ۲۳ میلیارد و ۷ میلیون یورو (۳۶،۹ میلیارد دلار) در زمینه­های نظامی هزینه کرده است که این رقم سه درصد هزینه تسلیحاتی جهان را شامل می‌شود.

آلمان در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ سومین کشور بزرگ صادر کننده اسلحه  بوده و 10 درصد بازار تسلیحات را به خود اختصاص داده است. امریکا در صدر جدول قرار دارد و پس از آن به ترتیب کشورهای بریتانیا، چین و فرانسه قرار دارند. بودجه‌ای که هر یک از این سه کشور صرف خرید تجهیزات نظامی می‌کند، یک دهم بودجه امریکا در این زمینه است. پیش از آلمان، یعنی در ردیف پنجم جدول، ژاپن قرار دارد.

به گزارش انستیتوی بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم خرید و فروش اسلحه در جهان در فاصله سال­های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ نسبت به فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ هفت درصد افزایش یافته است. آلمان در این فاصله زمانی سومین کشور بزرگ صادرکننده اسلحه بوده و ده درصد بازار تسلیحات را به خود اختصاص داده است. امریکا با ۳۱ درصد و روسیه با ۲۵ درصد به ترتیب مقام­های اول و دوم را بین کشورهای صادرکننده اسلحه دارند.

بیتس گیل، رئیس انستیتوی بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، ضروری‌ترین و عاجل‌ترین پاسخ به این روند رشدیابنده را زنده کردن دوباره نظارت بین‌المللی بر این روند خواند و گفت: «امیدوارم با توجه به امکان روی کار آمدن رهبری سیاسی جدید در کشورهایی چون فرانسه، آلمان، بریتانیا، ژاپن، روسیه بویژه امریکا بتوان این وضعیت را تغییر داد.»

در گزارش سالانه این انستیتوی همچنین بر لزوم تلاش­هایی تازه برای کنترل سلاح­های هسته­ای تاکید شده است. هم اکنون ۸ کشور بیش از حدود ۱۰۲۰۰ کلاهک انفجاری در اختیار دارند.

در همین حال پیمان‌نامه‌های مربوط به کنترل تسلیحات یا عدم گسترش سلاح­های هسته­ای نیز به درستی رعایت نشده‌اند.

با ۱۴ جنگ در سال گذشته، شمار جنگهای سال پیش نسبت به شمار جنگهای سال ۲۰۰۶ تفاوتی نداشته است. در حالی که درگیری­های مسلحانه در بوروندی و اوگاندا خاتمه پذیرفتند در سومالی و فیلیپین درگیری­هایی مشابه بوجود آمده است.

پژوهشگران سوئدی مبارزه علیه تروریسم را که جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا طراح آن بود، یکی از عوامل اصلی درگیری­های مسلحانه می­دانند.

 

 

 

 

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۳ )

نظر شما :