جهان در هفته‌اى که گذشت

۰۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۴ کد : ۴۴۳۹ آمریکا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت

شايد آمريکا بعد از 2011 هم در عراق بماند

جلال طالبانى موافقت خود را با باقى ماندن نيروهاى آمريکايى در عراق بعد از زمان تعيين شده براى عقب‌نشينى اين نيروها در سال 2011 اعلام کرد.

روزنامه‌ مصرى الاهرام به نقل از طالبانى نوشت: ممکن است نيروهاى امنيتى آمريکا بعد از زمان تعيين شده در سال 2011 در صورتى که اوضاع امنيتى در عراق ناآرام باشد، بمانند چرا که امنيت همان اساس عراق است اما من تصور مى‌کنم ما مى‌توانيم امنيت را با نيروهاى خودمان تامين کنيم.

وزيران خارجه‌ ارمنستان و ترکيه بر عادى سازى روابط تاکيد کردند

وزير امور خارجه‌ ترکيه بر تقويت تلاش‌هاى صورت گرفته از سوى ترکيه و ارمنستان براى حل مشکلات دهه‌هاى اخير بين اين دو کشور تاکيد کرد.

على باباجان پس از بازگشت از نشست اقتصادى‌ سازمان همکارى اقتصادى درياى سياه (BSEC) که در ايروان پايتخت ارمنستان برگزار شد، با اشاره به مشکلات دهه‌هاى پيشين بين ترکيه و ارمنستان اظهار داشت که دولت وى همچنان به صورت مستمر براى دست يافتن به حل‌و‌فصل مشکلات دو طرف تلاش مى‌کند.

کمک های وعده داده شده به پاکستان بسیار کم است

ریچارد هالبروک روز جمعه در پایان نشست کمک به پاکستان در توکیو گفت: پاکستان برای از بین بردن فقر در این کشور بحران زده نیاز به کمکی بیش از 5 میلیارد دلار دارد، که شرکت کنندگان در این نشست وعده آن را داده اند.

در پایان نشست توکیو که برای کمک به فقر زدایی در پاکستان تشکیل داده شده بود شرکت کنندگان وعده دادند تا 5.28 میلیارد دلار به این کشور برای همین منظور کمک کنند.

نخست وزير تايلند حفظ آرامش مردم را خواستار شد

نخست وزير تايلند روز يکشنبه پس از يک هفته تظاهرات خونين و يک سوء قصد به جان يک فعال سياسى برجسته، از مردم کشورش خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

آبهيسيت وجاجيوا، نخست وزير تايلند متعهد شد که عاملان حمله‌ روز جمعه به سوندهى ليمتونگکول، رهبر جنبش "پيراهن زردها" را که هدايت محاصره دو فرودگاه بانکوک در سال گذشته برعهده داشت، به محاکمه خواهد کشاند.

سوء قصد به جان سوندهى درست چند روز پس از درگيرى "پيراهن قرمزها" (حاميان تاکسين شيناواترا، نخست وزير عزل شده‌ سابق تايلند) با سربازان طى شورش‌هايى در بانکوک که دو کشته و 123 زخمى برجاى گذاشت، صورت گرفت.

آمریکا اجلاس دوربان2 را تحریم کرد

واشنگتن اعلام کرد که در کنفرانس سازمان ملل در مورد نژادپرستی شرکت نخواهد کرد.

واشنگتن تایید کرد که کنفرانس پنج روزه سازمان ملل درباره نژادپرستی در ژنو به نام "مرور دوربان" را به دلیل اختلافات بر سر موضوع اسرائیل و حق آزادی بیان بایکوت کرده و در آن شرکت نمی‌کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که متن پیشنهادی سند راهنمای کنفرانس علیرغم اصلاحات چشمگیر همچنان برای آنان غیرقابل قبول است.

دستگيرى يکى از سران القاعده در عراق

نيروهاى امنيتى وابسته به وزارت کشور عراق، رهبر القاعده در جنوب این کشور را به همراه سه تن از همدستانش در شهر بصره دستگير کردند.

اين مقام عراقى که نخواست نامش فاش شود گفت: نيروهاى امنيتى وابسته به وزارت کشور عراق، احسان معجم رهبر القاعده در جنوب عراق که تابعيت عربستان را دارد، به همراه سه تن از همدستانش دستگير کردند.

ایاد السامرایی، رئیس پارلمان عراق شد

یک منبع مسئول در پارلمان عراق گفت: ایاد السامرایی با کسب 153 رای توانست در رقابت با مصطفی الهیتی رقیب وی از جبهه گفتگوی ملی(الحوار الوطنی) که تنها 34 کرسی به دست آورد به عنوان رئیس جدید پارلمان این کشور انتخاب شود.

هشدار آلمان درباره حملات تروريستى

 وزارت کشور آلمان در سالى که قرار است چندين انتخابات در اين کشور برگزار شود، درباره حملات تروريستى هشدار داد.

آگوست هانينگ، وزير کشور به نشريه "برلينر سايتونگ آم زونتاگ" گفت به خاطر "پيام‌هاى ويديويى جديد و نگران‌کننده به زبان آلمانى خطاب به ما با اشاراتى به سال انتخاباتى" خطر تروريسم براى آلمان "بسيار جدى" است.

البرادعى گفتگوهاى جديد براى حل بن‌بست ديپلماتيک با پيونگ‌يانگ را خواستار شد

دبيرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى (IAEA) روز دوشنبه ضمن ابراز اميدوارى براى ازسرگيرى گفتگوهاى شش جانبه خلع سلاح هسته‌اى کره شمالى و صدور مجوز بازگشت بازرسان آژانس به اين کشور، خواستار گفتگوهاى جديد براى حل بن‌بست ديپلماتيک با پيونگ‌يانگ شد.

محمد البرادعى، دبيرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در کنفرانسى درباره‌ انرژى هسته‌اى در پکن اظهار داشت: هيچ راه حلى جز گفتگو وجود ندارد. تنها راه حل و فصل اين مسائل قدرت‌نمايى نيست، بلکه تلاش براى ريشه‌يابى است.

دیدار فرستاده ویژه اوباما با پادشاه بحرین

جرج میچل فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه روز دوشنبه در چارچوب سفر خود به منطقه وارد بحرین شد و با ملک حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین دیدار کرد.

در این دیدار پادشاه بحرین آخرین تحولات جاری در منطقه و تلاش های دیپلماتیک دولت آمریکا در راستای دستیابی به راه حل فراگیر وعادلانه مسئله فلسطین را که منجر به پایان دادن مبارزات اسرائیل و فلسطینیان و برپایی دولت مستقل فلسطین گردد و سایر حقوق فلسطینیان تامین گردد، را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نخستين سفير لبنان در دمشق فعاليتش را آغاز کرد

يک مقام ديپلماتيک در سفارت لبنان اعلام کرد: ميشل الخورى نخستين سفير لبنان در دمشق که پيش از اين سفير لبنان در قبرس و هلند بوده و پست‌هاى ديپلماتيک مختلفى داشته، فعاليت خود را به عنوان سفير در سوريه آغاز کرد.

اين مسئول اظهار داشت: لبنان و سوريه 15 اکتبر 2008 برقرارى روابط ديپلماتيک خود را براى نخستين بار از زمان اعلام استقلال دو کشور از سر گرفتند. 

شاهد اصلى ترور رفيق حريرى در امارات دستگير شد

منابع سياسى آگاه از دستگيرى شاهد اصلى در ترور رفيق حريرى در امارات خبر دادند.

شبکه العربيه گزارش داد: زهير صديق، شاهد اصلى در ترور رفيق حريرى، نخست وزير اسبق لبنان اخيرا در منطقه‌ الشارجه در امارات دستگير شده است.

مذاکرات دو کره بدون نتيجه پايان يافت

به گفته مقام‌ها پس از آنکه پيونگ يانگ در مورد ادامه فعاليت مجتمع صنعتى مشترک با سئول در خاک کشورش درخواست‌هاى دشوارى را مطرح کرد، مذاکرات نادر ميان دو کره بدون حصول توافق پايان يافت.

اين مذاکرات که نخستين نمونه پس از 14 ماه از روى کار آمدن يک دولت محافظه‌کار در سئول است، به دليل جر و بحث‌هاى آيين نامه‌اى 12 ساعته به تعويق افتاد و هنگامى که آغاز شد، تنها 22 دقيقه به طول انجاميد.

وزارت اتحاد دو کره در سئول مسئول روابط ميان مرزى کره شمالى و جنوبى اعلام کرد که هر دوطرف در جريان اين مذاکرات در مجتمع صنعتى کائه سونگ، دقيقا در شمال مرز کاملا نظامى اين دو کشور درخواست‌هاى کتبى خود را ارايه دادند.

سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه‌ در سريلانکا هشدار داد

درگيرى‌هاى بين نيروهاى دولتى و شورشيان تاميل در سريلانکا به خطر افتادن جان تعداد کثيرى غيرنظامى و ده ها هزار کودک را در پى داشته است.

طبق گزارش‌هاى سازمان ملل اکنون 100 هزار غيرنظامى سريلانکايى در مواضع شورشيان تاميل و در مناطق جنگى اين کشور گرفتار شده‌اند.

نتايج بازشمارى آرا در مولداوى حاکى از پيروزى کمونيست‌هاست

نتايج بازشمارى آرای پارلمان مولداوى حاکى از آن است که عليرغم انتقادات صورت گرفته، کمونيست‌ها هم‌چنان پيروز انتخابات اين کشور هستند.

بعد از اعتراضات خشونت بارى که نسبت به تقلب احتمالى در انتخابات مولداوى صورت گرفت، رييس جمهور اين کشور دستور بازشمارى آراى مولداوى را صادر کرد.

کریستوفر هیل سفير آمريکا در عراق شد

سنای ایالات متحده، معرفی «کریستوفر هیل»، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی را به‌عنوان سفیر جدید اين کشور در عراق تائيد کرد.

انتصاب هيل به‌عنوان سفیر آمریکا در عراق، روز سه‌شنبه با 73 رای موافق در برابر 23 رای مخالف به تصویب سنای آمریکا رسید.

انتخابات حزبی آفریقای جنوبی آغاز شد

20 هزار صندوق جمع آوری رای کار خود را آغاز کردند تا 23 میلیون نفر از مردم آفریقای جنوبی برای انتخابات پارلمان حزبی حضور یابند.

این انتخابات با وجود آنکه تاخير زیادی در اجازه به راى دادن برای اتباع آفريقاى جنوبى مقيم خارج از کشور داشت اما با وجود ثبت‌نام 23 میلیون نفر، استقبال براى چهارمين دوره اين انتخابات حزبى قابل توجه خواهد بود.


نظر شما :