چنى: هيل سفير مناسبى براى عراق نيست

۲۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۵ کد : ۴۱۸۹ آمریکا
معاون رياست جمهورى سابق امريکا با دفاع قاطع از طرح جنگ عليه تروريسم بوش، اظهار داشت، رئيس جمهور باراک اوباما، امريکايى‌ها را در مقابل حملات آسيب پذير‌تر کرده است.
چنى: هيل سفير مناسبى براى عراق نيست

با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز به کار دولت جدید ایالات متحده به رهبری باراک اوباما، اظهار نظرها درباره فعالیت­های دو ماه گذشته وی آغاز شده است. از همین ابتدا منتقدان و صاحب نظران به بررسی انتخاب­ها و سیاست­های باراک اوباما پرداخته­اند و برنامه­های وی را مورد ارزیابی قرار داده­اند. یکی از این چهره­های مطرح در عرصه سیاسی ایالات متحد، دیک چنی معاون جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا است که در گفت و گویی با شبکه خبری سی ان ان به نقد دولت اوباما پرداخته و از انتخاب­های وی انتقاد کرده است.  

معاون رياست جمهورى سابق امريکا با دفاع قاطع از طرح جنگ عليه تروريسم بوش اظهار داشت رئيس جمهور باراک اوباما، امريکايى‌ها را در مقابل حملات آسيب پذير‌تر کرده است.

ديک چنى در نخستين مصاحبه تلويزيونى خود پس از کنار رفتن از سمت معاونت رياست جمهورى امريکا، درباره تصميمات باراک اوباما مبنى بر تعطيلى زندان گوانتانامو، پايان دادن به بازجويى‌هاى خشونت آميز و تعطيلى بازداشتگاه‌هاى مخفى سيا گفت: «اين سياست‌ها که در زمان بوش پيگيرى مى‌شد، براى دستيابى به اطلاعاتى که به ما اجازه داد از بروز حملات بيشتر به امريکا پس از يازده سپتامبر جلوگيرى کنيم لازم و ضرورى بود. من فکر مى‌کنم انجام اين سياست‌ها داستان يک موفقيت بزرگ است. اين اقدام­ها قانونى انجام شده و مطابق با اصول قانون اساسى صورت پذيرفته است. رئيس جمهوری اوباما در سراسر کشور با اين موضع مخالفت کرد و در حال حاضر سياستى را در پيش گرفته که به نظر من احتمال حمله‌اى ديگر به مردم امريکا را افزايش مى‌دهد.»  

چنى همچنین به اصرارش به بوش برای اتخاذ مواضع سرسختانه‌تر در قبال ايران و کره شمالى اشاره و تاکید کرد، عراق امروز يک پيروزى است.

ديک چنى همچنين از انتصاب کريستوفر هيل به عنوان سفير امريکا در عراق از سوى اوباما انتقاد کرد و گفت: «من حتی با انتصاب هيل به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌اى امريکا با رژيم کره شمالى در همان دوره هم مخالفت بودم. هيل فردى نبود که من براى آن پست انتخاب کردم. وى هيچ تجربه‌اى در منطقه نداشت و هيچ گاه در اين نقطه از دنيا انجام وظيفه نکرده بود. هيل حتى به زبان مردم منطقه مسلط نبود. در مورد عراق هم که اکنون هیل به اعنوان سفیر در آنجا انتخاب شده، از هيچ کدام از استعداد‌ها و مهارت‌هاى رايان کروکر سفير سابق امريکا در عراق برخوردار نيست. کروکر در موفقيتى که هم اکنون در عراق شاهد آن هستيم، با ژنرال پترائوس فرمانده نيروهاى آمريکايى در عراق سهيم است. ديپلماسى هيل در تعامل با کره شمالى هدر دادن زمان بود.»  

دیک چنى در حال حاضر مشغول نگارش کتابى در مورد چهار دهه فعاليتش در واشنگتن است.


نظر شما :