آغاز تور اروپایی کلینتون با هدف عادی­سازی روابط

۱۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۱:۱۰ کد : ۴۱۱۹ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از آن که سفر خود به منطقه خاورمیانه را به انجام رساند، قبل از بازگشت به واشنگتن به اروپا رفت تا فضای تازه روابط امریکا با اروپا را در عصر جدید سیاست خارجی ایالات متحده برای ­هم­پیمانان اروپایی امریکا شرح دهد
آغاز تور اروپایی کلینتون با هدف عادی­سازی روابط

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحد پس از آن که سفر خود به منطقه خاورمیانه را به انجام رساند، قبل از بازگشت به واشنگتن به اروپا رفت تا فضای تازه روابط امریکا با اروپا را در عصر جدید سیاست خارجی ایالات متحد برای ­هم­پیمانان اروپایی امریکا شرح دهد.

کلینتون روز جمعه 6 مارس به بروکسل پایتخت بلژیک که مقرهای ناتو و اتحادیه اروپا در آنجا قرار دارد، رسید و با شرکت در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران گفت: «هم ایالات متحده‌ امریکا و هم اروپا، کانون‌های بزرگ قدرت هستند و ما مسئولیم برای این قدرت بزرگ پاسخگو باشیم».

وی سپس در همین رابطه به افغانستان اشاره کرد و گفت: «با نمایندگان اتحادیه‌ اروپا پیش از هر چیز درباره‌ اولویت‌های مربوط به بازسازی افغانستان و کارایی حکومت قانون و اصلاح دستگاه انتظامی در این کشور گفت‌وگو کرده­ام.»

وزیر امور خارجه‌ امریکا که در چارچوب دیدار خود از نهادهای اتحادیه‌ اروپا، با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی، نمایندگان کمیسیون اتحادیه‌ اروپا و رئیس ادواری این اتحادیه از جمهوری چک دیدار و گفت‌وگو کرده بود، خاطر نشان ساخت، بازسازی دستگاه انتظامی در افغانستان، با کندی پیش می‌رود. از ۴۰۰ مربی وعده داده شده اتحادیه‌ اروپا برای تعلیم پلیس افغانستان، کمتر از ۲۰۰ تن آنان در افغانستان هستند.

کلینتون درباره‌ اعلام آمادگی شماری از کشورهای اتحادیه اروپا برای پذیرش زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو گفت: «اگر واشنگتن به این نتیجه برسد که تغییر محل زندانیان لازم است، این مساله را با دوستان و همکاران اروپایی خود در میان خواهد گذاشت.»

 از سوی دیگر، کلینتون اعلام کرد، دولت اوباما بر خلاف کابینه‌ بوش، آماده است در مبارزه علیه تغییرات جوی همکاری کند. وی در این زمینه خواستار همکاری تنگاتنگ با معیارهای روشن شد.

جرج دبلیو بوش، رئیس ‌جمهوری پیشین امریکا، همواره از پذیرش توافقنامه‌ای برای حفاظت از جو با اهداف روشنی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، سر باز زده بود.

وزیر امور خارجه‌ امریکا هم­زمان یادآور شد که در این زمینه، تلاش‌های یکجانبه‌ اتحادیه‌ اروپا و ایالات متحده امریکا به تنهایی کافی نیست. امریکا قطعا در این رابطه کوتاهی کرده و از پذیرش مسئولیت خود سر باز زده است. این کشور اگر چه تا کنون بزرگترین تولیدکننده‌ گازهای گلخانه‌ای بوده، ولی این اواخر چین از امریکا جلو زده است. به همین دلیل خواستار آن هستیم که چین و هند و دیگر کشورهای نیمه‌صنعتی نیز توافق­نامه‌ تازه‌ برای مبارزه علیه تغییرات جوی را امضا کنند و تعهدات روشنی برعهده گیرند.

وزیر امور خارجه‌ امریکا، بار دیگر به دولت روسیه پیشنهاد کرد، در ساختن سپر دفاع موشکی همکاری کند. وی گفت: «ما معتقدیم که امریکا و روسیه می‌توانند در موضوع دفاع موشکی همکاری کنند ولی نخست باید دید آیا سیستمی که توسط دولت پیشین امریکا در نظر گرفته شده بود، از نظر تکنیکی و اقتصادی قابل استفاده است یا خیر.»

کلینتون ابراز امیدواری کرد که امریکا بتواند با روسیه در حل بحران خاورمیانه، مناقشه‌ اتمی با ایران و پیکار علیه تروریسم نیز همکاری کند.

دیدار با لاوروف در ژنو

وزیر امور خارجه‌ امریکا شامگاه جمعه در ژنو با همتای روسی خود سرگئی لاوروف نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیلاری کلینتون در دیدار با لاوروفف گفت: «امریکا و روسیه بر دستور کاری برای مذاکرات خلع سلاح به توافق رسیده‌اند.»

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: «دو قدرت بزرگ می‌توانند هم در زمینه استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در شرق اروپا و هم در زمینه زرادخانه تهاجمی به توافق برسند.»

موعد توافق نامه‌ای که در سال ۱۹۹۱ برای کاستن زرادخانه هسته‌ای میان دو کشور امضا شده بود، تا آخر سال ۲۰۰۹ به پایان می‌رسد.

دو وزیر خارجه درباره مناقشه هسته‌ای ایران نیز گفت و گو کردند. خانم کلینتون جمهوری اسلامی ایران را مدعی شد، در صورتی که به برنامه هسته‌ای خود پایان ندهد با تحریم بیشتری روبرو خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز ابراز خرسندی کرد که دولت باراک اوباما به موضع روسیه نیز در قبال مناقشه هسته‌ای ایران توجه دارد.

پس از حمله روسیه به گرجستان در تابستان گذشته، روابط روسیه با جهان غرب به سردی گرایید، اما به نظر می‌رسد که دولت باراک اوباما تلاش دارد روابط دو قدرت را بار دیگر به سطحی مناسب برگرداند. این مناسبات به زودی با دیدار باراک اوباما با دمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه در اوایل ماه آوریل در جریان نشست مالی سران جهان در لندن به سطحی بالاتر می‌رسد.

به رغم گام‌های دوستانه از دو طرف، وزیر امور خارجه ایالات متحده در بروکسل تاکید کرد، کشورش به حمایت از گرجستان و کشورهای کرانه دریای بالتیک ادامه می‌دهد.

کلینتون گفت: «امریکا از آزادی و استقلال کشورهای سابق بلوک شرق حمایت می‌کند. این کشورها باید بتوانند بدون دخالت دولت روسیه راه مستقل خود را انتخاب کنند و این شرطی ضروری برای همکاری واشنگتن و مسکو و همچنین تحکیم مناسبات میان ناتو و روسیه است.

به دنبال لشکرکشی روسیه به گرجستان، پیمان ناتو روابط خود با روسیه را به حالت تعلیق در آورد. وزرای امور خارجه کشورهای ناتو اینک تصمیم گرفته‌اند اختلافات گذشته را ترمیم کنند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «روسیه برای بازسازی اعتماد با پیمان ناتو آماده است. طبیعی است که روسیه و کشورهای ناتو نسبت به مسائل بین‌المللی دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند، اما این امر نباید به خصومت منجر شود. برخی از مشکلات جهانی مانند مبارزه با تروریسم، خلع سلاح و بحران افغانستان تنها با همکاری دو جانبه حل خواهد شد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :