جهان در هفته‌اى که گذشت

۱۵ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۳۳ کد : ۴۱۰۸ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت

خرسندى روسيه از نتايج مذاکرات گروه‌هاى فلسطينى

در بيانيه‌ وزارت امور خارجه‌ روسيه که در واکنش به از سرگيرى مذاکرات گروه‌هاى فلسطينى در قاهره صادر شده آمده است: اين اقدام گامى مهم است و اميدواريم که فلسطينيان بتوانند درمدت زمان کوتاهى دولت متحد ملى را تشکيل داده و در خصوص اختلافات داخلى به توافق برسند

در اين بيانيه هم‌چنين آمده است: روسيه به حمايت از تلاش‌هاى در حال جريان جهت تشکيل دولت جديد فلسطين از طريق تماس‌هاى مداوم با رهبران تشکيلات خودگردان و مسئولان حماس و ديگر گروه‌هاى فلسطينى ادامه مى‌دهد.

مقامات هند و پاکستان با يکديگر ديدار کردند

مقامات بلندپايه‌ هند و پاکستان براى نخستين بار پس از حملات تروريستى بمبئى در سال گذشته‌ ميلادى، با يکديگر ملاقات کرده‌اند؛ اما پيشرفت چندانى در احياى گفتگوهاى صلح بين دو کشور به دست نيامده است.

يک مقام دولت هند اظهار داشت که شيو شانکار منون معاون وزير امور خارجه هند، روز پنجشنبه گذشته در حاشيه نشست وزراى خارجه مجمع کشورهاى جنوب آسيا (سارک) در کلمبو (پايتخت سريلانکا) با همتاى پاکستانى‌اش سلمان بشير ديدار و گفتگو کرد.

کريستوفر هيل سفير جديد آمريکا در عراق شد

باراک اوباما رئيس جمهورى آمريکا روز جمعه 27 فوريه همزمان با اعلام خروج نيروهاى عملياتى آمريکايى از عراق تا اوت 2010 ، انتصاب کريستوفر هيل به جاى رايان کروکر سفير سابق آمريکا در عراق را تائيد کرد.

اوباما طى سخنانى در اين باره گفت: سفير هيل از زمان خدمت در هيات صلح تا زمان خدمت در کوزوو و کره، آزمايش خود را پس داده و پراگماتيسم (عمل گرايى) و مهارتى را که اکنون به آن نياز داريم از خود بروز داده است.

توافق چین و آمریکا برای از سرگیری تبادلات نظامی

چین و آمریکا برای از سرگیری همکاری ها و تبادلات نظامی در سطح بالا توافق کردند.

یک مقام ارشد نظامی آمریکایی در پکن گفت:"چین و آمریکا توافق کردند تا تبادلات نظامی سطح بالا را از سر بگیرند".

رئیس​جمهورى جدید سومالی اعلام آتش​بس کرد

رئیس​جمهورى جدید سومالی اعلام کرد اصل آتش​بس با شبه نظامیان و اجرای قوانین اسلامی در این کشور را پذیرفت.

شریف شیخ احمد، رئیس​جمهوری جدید سومالی از دیدار خود با مسئولان مذهبی و ریش سفیدان و رهبران سنتی این کشور خبر داد و گفت​: درخواست آنها را برای آتش بس و آشتی با مخالفان پذیرفته است.

موگابه بر تداوم اصلاحات ارضی در زیمبابوه تاکید کرد

رابرت موگابه امروز در جشن تولد هشتاد و پنج سالگی خود خطاب به ملاکان سفیدپوست گفت: برنامه اصلاحات ارضی در زیمبابوه و تلاش ها برای افزایش نقش بومیان در شرکت های خارجی سرمایه گذار در این کشور ادامه خواهد یافت.

وی به شکایت تعدادی از ملاکین سفیدپوست به جامعه توسعه جنوب آفریقا اشاره کرد و گفت: کسانی که شکایتی نسبت به برنامه اصلاحات ارضی دارند می توانند به دادگاههای زیمبابوه مراجعه کنند و آنچه حقشان باشد به آنها داده خواهد شد.

انتخابات رياست‌جمهورى افغانستان تا ماه آوريل برگزار شود

حامد کرزاى، رييس جمهور افغانستان طى دستورى برگزارى انتخابات رياست جمهورى اين کشور را به آوريل موکول کرد.

انتخابات رياست جمهورى افغانستان قرار بود 20 اوت برگزار شود که با مخالفت پارلمان و اکثر گروه‌هاى سياسى اين کشور روبه‌رو شد.

شکست مذاکرات نتانياهو و ليونى براى تشکيل کابينه ائتلافى

 مذاکرات 2حزب کاديما و ليکود براى تشکيل کابينه ائتلافى در سرزمين‌هاى اشغالى شکست خورد.

تزيپى ليونى، رئيس حزب کاديما در مذاکرات خود از بنيامين نتانياهو، رئيس حزب ليکود خواسته بود تا از راه حل تشکيل 2کشور، براى رفع بحران با فلسطينيان استفاده کند و تعهدات ديگرى نيز در زمينه سياست کابينه بدهد ولى نتانياهو از پذيرفتن اين پيشنهادها خوددارى کرد.

جلسه رهبران اتحاديه اروپا براى کنترل بحران اقتصادى

رهبران کشورهاى عضو اتحاديه اروپا نشست فوق‌العاده‌اى را با هدف دستيابى به واکنشى واحد در برابر بحران اقتصادى در جهان آغاز کردند.

درخواست برگزارى اين اجلاس از سوى ميرک توپولانک، نخست‌وزير جمهورى چک - رئيس ادوارى اتحاديه اروپا، پس از آن مطرح شد که نيکولا سارکوزى، رئيس‌جمهورى فرانسه قول داد 3 ميليارد يورو به صنعت اتومبيل‌سازى‌ فرانسه کمک کند.

سفر تونى بلر به نوار غزه

نخست وزير سابق انگليس در اولين سفر خود از زمان حضور در سمت نماينده‌ ويژه کميته‌ چهار جانبه، وارد غزه شد.

تونى بلر نماينده‌ کميته‌ چهار جانبه و نخست وزير سابق انگليس، پس از ورود به غزه در مدرسه‌ تحت اداره‌ سازمان ملل در بيت حانون گفت: به غزه آمدم تا حرف‌هاى مردم اين منطقه را بشنوم. حرف هاى مردمى که زندگى‌شان به خاطر درگيرى‌هاى اخير با مشکلات جدى روبرو شده است. اينها مردمانى هستند که لازم است در راستاى اقدامات‌مان براى ايجاد صلح و پيشرفت در نظر گرفته شوند.

اوباما به جمهوری چک سفر می کند

نخست وزیر جمهوری چک از سفر رئیس جمهوری آمریکا به کشورش در 5 آوریل ( 12 فروردین ماه 88) و دیدار وی با رهبران اتحادیه اروپا خبر داد.

المرت: به حملات راکتى حماس پاسخ شديدى مى‌دهيم

ايهود المرت نخست وزير مستعفی رژيم صهيونيستى، در آغاز نشست هفتگى کابينه اين رژيم اظهار داشت: اگر پرتاب راکت از غزه ادامه پيدا کند، ما پاسخ سختى به آن خواهيم داد تا سازمان‌هاى "تروريستى" دريابند اسراييل به اين مساله تن نخواهد داد.

المرت افزود: طى چند روز گذشته 11 راکت به جنوب اسراييل شليک شدند.

اولين مذاکره کرهشمالی با سازمان ملل پس از شش سال

 مقامات آمریکایی سازمان ملل اعلام کردند که کره شمالی برای اولین بار پس از شش سال برای کاهش تنش‌ها با کره جنوبی با این سازمان وارد مذاکره شده است.

دیدار این مقامات که در دهکده مرزی "پانمونجوم" برگزار شده تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که کره شمالی به سربازان آمریکایی هشدار داد تا از طریق مرزهای کره جنوبی به این کشور نزدیک نشوند.

رييس‌جمهور گينه بيسائو کشته شد

زامورا ايندوتا سخنگوى ارتش گينه بيسائو، به خبرگزارى فرانسه گفت: پرزيدنت ژوائو برناردو وييرا هنگام تلاش براى فرار از دست گروهى از سربازان نزديک به تاگمه ناوايه، رييس ستاد مشترک ارتش که به خانه وى حمله کرده بودند، کشته شد.

سخنگوى ارتش گينه بيسائو افزود که رييس جمهور يکى از افراد اصلى مسئول مرگ "تاگمه" بود.

حزب پوتین در انتخابات محلی روسیه پیروز شد

طبق شمارش اولیه آراء، حزب روسیه واحد، حزب ولادیمیر پوتین نخست وزیر این کشور در انتخابات محلی و شهرداری ها پیروز شد.

رای گیری مزبور اولین آزمایش محبوبیت حزب پوتین پس از بحران مالی جهانی بود.

ادامه تظاهرات حامیان نواز شریف در پاکستان

حزب جماعت اسلامی پاکستان به تظاهرات اعتراض آمیز در حمایت از نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور پیوست.

"قاضی حسین احمد" رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با نواز شریف در لاهور از هواداران خود خواست در حمایت از نخست وزیر سابق به تظاهرات اعتراض آمیز بپیوندند.

فرستاده آمريکا در موضوع هسته اى کره شمالى به چين سفر مى کند

فرستاده ويژه آمريکا در مساله هسته اى کره شمالى روز سه شنبه سفر خود به کشورهاى چين، ژاپن و کره جنوبى را آغاز کرد.   

"استفن باسورث" نماينده جديد آمريکا در مذاکرات شش جانبه پکن قرار است در اين سفر با مقامات ذيربط در کشورهاى يادشده درباره مساله هسته اى کره شمالى بحث و تبادل نظر کند. اين نخستين سفر نماينده آمريکا در مذاکرات شش جانبه پکن به کشورهاى آسياى شرقى به شمار مى رود.

ترميم بنيادين دولت کوبا

رائول کاسترو روز دوشنبه 2 مارس با ترميم گسترده دولت کوبا دو مقام کليدى کابينه اين کشور را تغيير داد.

رائول کاسترو اعلام کرد تغيير ده مقام دولتى کوبا به منظور کاهش حجم و کارآمدتر کردن دولت اين کشور و با هدف حرکت نظام سياسى کوبا به سمت تکامل انجام گرفته است.

رييس پارلمان گينه بيسائو به عنوان رييس جمهور سوگند ياد کرد

رييس پارلمان گينه بيسائو يک روز پس از کشته شدن رييس جمهور اين کشور، به عنوان رييس جمهور جديد گينه بيسائو سوگند ياد کرد.

پارلمان گينه بيسائو به احترام ژوائو برناردو وييرا، رييس جمهور و همچنين رقيب قديمى‌اش تاگمه ناوايه، رييس ستاد مشترک ارتش که در جريان يک ترور کشته شدند، يک دقيقه سکوت اعلام کرد.

حمله‌ افراد مسلح در پاکستان به تيم کريکت سريلانکا

پليس پاکستان اعلام کرد، افراد نقاب‌دار مسلح روز سه‌شنبه در حمله‌اى عليه تيم کريکت سريلانکا در شهر لاهور پاکستان، حداقل هشت تن را کشته و هفت بازيکن کريکت را زخمى کردند.

حبيب الرحمن، رييس پليس شهر لاهور گفت: افراد مسلح به خودروى حامل تيم کريکت سريلانکا در استاديوم قذافى با راکت، نارنجک‌هاى دستى و سلاح‌هاى اتوماتيک حمله کردند که باعث بروز 25 دقيقه درگيرى با نيروهاى امنيتى شد.

هیلاری کلینتون با سلام فیاض دیدار کرد

وزیر امور خارجه آمریکا با نخست وزیر دولت انتصابی ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار کرد.

در همین حال "نبیل ابوردینه" سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که کلینتون قرار است با ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان دیدار گسترده ای به منظور بررسی تلاش های دولت کنونی آمریکا برای حمایت از روند صلح برگزار کند.

زرداری: با طالبان مذاکره نمی‌کنیم

آصف علی زرداری رئیس جمهورى پاکستان اعلام کرد که کشورش هرگز با طالبان و با هیچ گروه تروریستی دیگری مذاکره نکرده و نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: افرادی که با آنان در دره سوات این کشور به توافق‌هایی رسیده‌اند از طالبان نیستند و آنها با این گروه تروریست مذاکره نخواهند کرد.


نظر شما :