تحریم‌های بیشتر در راهند؟

۱۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۴۱ کد : ۴۰۶۵ آمریکا
فرانسه، آلمان و بریتانیا در حال تهیه لیستی برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند تا با ارائه آن به دولت اوباما، امریکا بازوی فشار بیشتری برای مقابله با ایران داشته باشد.
تحریم‌های بیشتر در راهند؟

فرانسه، آلمان و بریتانیا در حال تهیه لیستی برای افزایش تحریم ها علیه ایران هستند تا با ارائه آن به دولت اوباما، امریکا بازوی فشار بیشتری برای مقابله با ایران داشته باشد.

پرونده محرمانه ای که توسط فایننشیال تایمز و رفورمیست، روزنامه ایتالیایی منتشر شده است، لیست 34 نفر از مقامات ایرانی به علاوه 10 نفر دیگر را اعلام کرده است که ادعا می شود در برنامه محرمانه هسته ای ایران یا برنامه های سلاح های بیولوژیکی دست دارند.

دیپلمات های اروپایی وجود چنین لیستی را تایید کرده اند اما در مورد دلایل موجود در پشت پرده اختلاف نظر دارند. برخی اعلام کردند که این اقدام برای ارائه گزینه ادامه سیاست تشویق و تهدید توسط اوباما است. برخی دیگر می گویند که این سه کشور خواهان تاثیرگذاری بیشتر بر روی واشنگتن در مورد دیدگاهای مورد بررسی امریکا در سیاست های اتخاذ شده در قبال ایران هستند که پیش بینی می شود تا ماه آینده تکمیل شود.

بحث های داخلی در حال حاضر سبب بروز دوباره اختلافات در میان اروپایی ها شده است. دیپلمات ها می گویند که پنج کشور اروپایی یونان، قبرس، اسپانیا، اتریش و سوئی مخالف این اقدامات اروپا هستند.

گفته می شود که برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، با هماهنگی قدرتمند اروپا برای همکاری با واشنگتن در گام بعدی موافق است.

این لیست 6 صفحه ای شامل برخی مسائلی است که در حال حاضر نیز امریکا و سازمان ملل جزو تحریم های خود قرار داده است. اما تمامی افرادی که در لیست اروپا جای دارند برای اولین بار است که مطرح می شوند و شامل فرمانده ها و نیروهای گروه شبه نظامی بسیج است.

برخی از سازمان های دولتی نیز برای اولین بار نامشان در این لیست قرار دارد، این سازمان ها شامل دانشگاه معروف شریف، بیمه ایران، خط هوایی ایران ایر، قرارگاه خاتم الانبیا و موسسه رازی است.

6 بانک و و دفاتر مرکزی آنها در تهران شامل بانک تجارت، که یکی از بزرگترین بانک های تجاری ایران است برای اولین بار در این لیست قرار دارد. تحریم های گذشته اتحادیه اروپا مستقیما شعب خارجی این بانک ها را مورد تحریم قرار داده بودند.

منتقدان بر این عقیده اند که سیاست فشار و تهدید با شکست روبه شده است و سبب شده است تا مسئله هسته ای ایران با بن بست مواجه شده است و تاثیراتی منفی بر روی رفتار ایرانی ها در مناطق حساس از جمله، عراق، افغانستان و درگیریهای فلسطین و اسراییل شده است.

تریتا پارسی، دفتر ایران و امریکا که در واشنگتن مستقر است معتقد به گفت و گوی مستقیم بین ایران و امریکا است. رییس این موسسه معتقد است که از دست دادن فرصت مذاکره خطر محسوب می شود. شرایط مسلما بحرانی خواهد بود اگر از یک سو، ایران به کنفرانس جی هشت در مورد افغانستان دعوت شود و از سوی دیگر تحریم های جدید علیه دانشگاه شریف اعمال شود.

دنیس راس، مذاکره کننده کارکشته خاورمیانه، هفته گذشته به عنوان مشاور مخصوص امریکا در خلیج فارس و آسیای جنوب غربی انتخاب شد. آقای راس از سیاست های تهدید و تشویق امریکا حمایت می کرد و در دوران رقابت های انتخاباتی آقای اوباما دیدگاه های وی را در مقابل ایران شکل داد.

فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، خواهان ملاقات با ریچارد هالبروک، سفیر امریکا در افغانستان و پاکستان است تا در مورد امکان حضور ایران در کنفرانس جی 8 با میزبانی ایتالیا صحبت کند.

در تهران یکی از دولتمردان اعلام کرد که بعید می داند تحریم های بیشتر بتواند برنامه هسته ای ایران را تغییر دهد.

ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد. کارشناسان سازمان ملل هفته گذشته اعلام کردند که ایران به اندازه تولید بمب اتم اورانیوم غنی شده در اختیار دارد اما این در شرایطی است که بخواهد این اورانیوم غنی شده را به مرحله تولید سلاح برساند.

در میان تحریم های پیشنهادی موسسات زیر به چشم می خورد:

دانشگاه فنی شریف یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی ایران است که فارغ التحصیلان این دانشگاه بلافاصله با استفاده از بورسیه به دانشگاه های اصلی بین المللی غربی، به خصوص در امریکا، دعوت می شوند. این دانشگاه رشته ای به نام مهندسی فیزیک هسته ای دارد.

ایران ایر، بزرگترین خط هوایی ایران است.

شرکت بیمه ایران بزرگترین و قدیمی ترین شرکت بیمه ای ایران است.

بانک تجارت ایران که پنجمین بانک تجاری ایران است و با منظور خاص برای تجارت پایه گذاری شده است اما درحال حاضر در تمام فعالیت ها شرکت می کند.

موسسه رازی که بزرگترین تولید کننده سرم و مرکز واکسیناسیون ایران است.


نظر شما :