سولانا به عنوان نخستين اروپايى ويرانه‌هاى غزه را از نزديک ديد

۱۱ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۰:۳۱ کد : ۴۰۶۱ اروپا
خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نخستین بار به عنوان یک مقام بلندپایه اروپایی در سال­های اخیر به غزه سفر کرد و از نزدیک ویرانه‌های حاصل حمله اسرائیل به نوار غزه را از نزديک ديد.
سولانا به عنوان نخستين اروپايى ويرانه‌هاى غزه را از نزديک ديد

خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نخستین بار به عنوان یک مقام بلندپایه اروپایی در سال­های اخیر به غزه سفر کرد و از نزدیک ویرانه­های حاصل حمله اسرائیل به نوار غزه را از نزدیک دید. وی سپس به رام الله رفت و با مقام­های ارشد حکومت خودگردان فلسطینی به مذاکره پرداخت.

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين بار ديگر هر گونه تعامل با دولت جديد اسرائیل را مستلزم پايبندى اين دولت به تحقق راهکار تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل دانست.

محمود عباس در کنفرانس مطبوعاتى مشترک با خاوير سولانا رئیس سياست خارجى اتحاديه اروپا، در رام‌الله اظهار داشت، ما با هر دولتى که در اسرائیل تشکيل شود تعامل خواهيم داشت، منوط به اين که اين دولت به تعهدات قبلى از جمله راهکار تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائیل، توقف شهرک سازى‌ها، از بين بردن موانع امنيتى و عقب نشينى تا مرزهاى 1967 بر اساس طرح نقشه‌ راه پايبند باشد.

محمود عباس تاکيد کرد، اين مساله شرط‌هاى ما محسوب نمى‌شود و ما قصد تحميل آن به دولت جديد اسرائیل را نداريم، بلکه اين موضوعات اصول و اساس درخواست‌هاى بين‌المللى است که به هر دولتى در اسرائیل ارائه مى‌شود.

رئیس تشکيلات خودگردان فلسطين با تقدير از حمايت‌هاى خاوير سولانا و اتحاديه اروپا از اين تشکيلات چه در عرصه سياسى و چه اقتصادى، تداوم همکارى‌ها و کمک‌هاى اتحاديه اروپا را خواستار شد.

وى هم چنين تاکيد کرد که در ديدار با سولانا در خصوص آخرين تحولات مربوط به مذاکرات داخلى فلسطين و تلاش برای تشکيل دولت وحدت ملى بحث و تبادل نظر کرده است.

محمود عباس تاکيد کرد، ما از کنفرانس بازسازى غزه که روز دوشنبه در شرم‌الشيخ برگزار مى‌شود انتظار داريم که با حمايت‌هاى همه جانبه شرکت کنندگان در اين کنفرانس از روند بازسازى و کمک‌هاى اقتصادى به تشکيلات خودگردان همراه باشد.

وى با اشاره به سفرهاى گسترده مقامات بين‌المللى اعم از اتحاديه اروپا و يا دولت جديد امريکا به منطقه گفت: «اين سفرها بر جديت طرف‌هاى ذيربط در قبال اوضاع حاکم بر خاورميانه و آينده فرآيند صلح دلالت دارد. اين تلاش‌ها در راستاى از بين بردن موانع موجود بر سر راه صلح و تحقق راه‌کار تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائیل صورت مى‌گيرد.»

وى با اشاره به سياست‌هاى توسعه طلبانه اسرائیل در ساخت شهرک‌هاى جديد يهودى نشين و اخراج فلسطينيان از منازلشان در بيت‌المقدس گفت: «توقف شهرک سازى‌ها امرى ضرورى است و ما در ديدار با رئیس سياست خارجى اتحاديه اروپا و همچنين جورج ميچل فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه در اين باره گفت‌وگو کرديم.»

وى اخراج فلسطينيان ساکن بيت‌المقدس را مقدمه‌اى خطرناک دانست و تاکيد کرد، در صورت پيگيرى اين روند از سوى دولت آينده اسرائیل فرآيند صلح در معرض اين تهديد قرار خواهد گرفت و هر گونه مذاکره صلح را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

سولانا نيز با اشاره به افزايش سفرهايش به منطقه طى هفته‌هاى اخير، هدف از اين سفرها را کمک به پيشبرد اوضاع نوار غزه و حل و فصل بحران خاورميانه دانست.

وى با اشاره به برگزارى کنفرانس بازسازى غزه در شرم‌الشيخ اظهار داشت، ما تلاش مى‌کنيم تا اين کنفرانس نتايجى مثبت و نتيجه بخش را به دنبال داشته باشد.

سولانا با اشاره به توافقش با محمود عباس اظهار داشت: کمک‌هاى مالى براى بازسازى غزه به تشکيلات خودگردان ارائه خواهد شد و نيازى به ابزارهاى ديگر براى اعطاى اين کمک‌ها نيست.

وى با اشاره به سفرش به نوار غزه گفت: «من در اين سفر با چشم‌ خود حجم ويرانى‌ها در نوار غزه را ديدم و به نياز هر چه سريعتر به اقدام فورى جامعه بين‌المللى براى حل مشکلات اين منطقه واقف شدم.»

رئیس سياست خارجى اتحاديه اروپا در خصوص مذاکرات داخلى گروه‌هاى فلسطينى بار ديگر حمايت اتحاديه اروپا را از اين مذاکرات جهت بازگرداندن وحدت ملى به فلسطين اعلام کرد.

وى کنفرانس شرم‌الشيخ را فرصتى مناسب براى جامعه بين‌المللى جهت ديدار و گفت‌وگو با رئیس تشکيلات خودگردان فلسطين پس از حمله اسرائیل به نوار غزه دانست.

سولانا هم چنين تاکيد کرد، با توجه به تشکيل دولت جديد اسرائیل در آينده‌اى نزديک و روى کار آمدن دولت جديد امريکا، فرصت مناسبى فراهم شده و اهدافى را که ما از اين پس دنبال خواهيم کرد همان اهداف قبلى است که بر تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائیل و احياى مذاکرات صلح تاکيد دارد.

وى در ادامه افزود: «کنفرانس شرم‌الشيخ تنها با ارايه حمايت‌هاى مالى و اقتصادى جامعه بين‌المللى همراه نخواهد بود بلکه ما حمايت سياسى خود را نيز در اين کنفرانس اعلام خواهيم کرد.»

وى درباره تعامل با دولت آينده اسرائیل با توجه به احتمال زياد روى کار آمدن گروه‌هاى راست افراطى در اين دولت گفت: «هنوز اين دولت تشکيل نشده و ما پس از بازنگرى برنامه‌هاى آن، موضع خود را در اين خصوص اعلام مى‌کنيم.»

سولانا توقف شهرک‌سازى‌هاى اسرائیل را امرى بسيار مهم براى اتحاديه اروپا دانست و خاطر نشان کرد، اين موضوع در کنار پايبندى به طرح تشکيل دو کشور مستقل در اولويت امور اتحاديه اروپا قرار دارد.

رئیس سياست خارجى اتحاديه اروپا بار ديگر تاکيد کرد، اين اتحاديه آماده است تا در صورت بازگشايى گذرگاه رفح کارشناسانش را براى اداره امور اين گذرگاه به رفح اعزام کند.

وى در خصوص تعامل با دولت آينده فلسطين اظهار داشت، با توجه به شروط کميته چهار جانبه و اتحاديه اروپا که براى همه شناخته شده است، هر گونه تعامل با دولت جديد فلسطين بر اساس اين شروط صورت خواهد گرفت.


نظر شما :