جورج ميچل باز هم به خاورميانه آمد

۱۱ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۴:۲۹ کد : ۴۰۶۰ آمریکا
قرار است دولت اسرائیل در بیت المقدس، دفتری ویژه برای جورج میچل تدارک ببیند تا وی از این به بعد بتواند در سفرهای مرتبش به خاورمیانه در آنجا اقامت داشته باشد.
جورج ميچل باز هم به خاورميانه آمد

جورج میچل، فرستاده ویژه اوباما در خاورمیانه بار دیگر به خاورمیانه آمد تا بدین ترتیب سفرهای مرتب خود را به خاورمیانه آغاز کند. وی در ابتدا به اسرائیل سفر کرد و در آستانه تشکیل دولت جدید این رژیم، به مقام­های اسرائیلی یادآور شد، پایبندی به توافق­نامه­های امضا شده و تعهد دولت جدید به از سرگیری مذاکرات با فلسطینی­ها در راستای تشکیل کشور مستقل فلسطینی باید در چارچوب اصلی فعالیت­های دولت آینده این رژیم باشد. جورج میچل از دولت جدید اسرائیل خواست، به نگرانی­های جامعه جهانی پایان دهد و خود را متعهد به تداوم روند صلح نشان دهد. 

به گزارش منابع خبری، قرار است دولت اسرائیل در بیت المقدس، دفتری ویژه برای جورج میچل تدارک ببیند تا وی از این به بعد بتواند در سفرهای مرتبش به خاورمیانه در آنجا اقامت داشته باشد.

فرستاده ویژه اوباما سپس به رام الله رفت و در آنجا با محمود عباس رئیس تشکيلات خودگردان فلسطين دیدار کرد.

صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطين در جمع خبرنگاران درباره سفر میچل اظهار داشت، جورج ميچل، فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه در ديدار با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در رام‌الله آخرين تحولات مربوط به اوضاع حاکم در اراضى فلسطينى را مورد بررسى قرار داد.

وى در ادامه افزود: «رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در اين ديدار بر پايبندى اين تشکيلات به فرآيند صلح خاورميانه تاکيد کرد.»

محمود عباس در اين ديدار با اعلام موضع تشکيلات خودگردان نسبت به روند صلح تاکيد کرد، رهبران فلسطينى به تمام قطعنامه‌هاى بين‌المللى و توافقنامه‌هاى امضا شده در خصوص فرآيند صلح پايبند هستند.

صائب عريقات خاطرنشان کرد، محمود عباس در اين ديدار تاکيد کرد که همچنان برای تحقق صلح تلاش مى‌کند، اما حاضر به پذيرش صلح به هر قيمتى نيست. بلکه اين صلح بايد بر اساس عقب نشينى اسرائيل از اراضى اشغال شده سال 1967، تشکيل کشور مستقل فلسطين به پايتختى قدس شريف و حل و فصل راه‌کارهاى نهايى صلح و در راس آن حق بازگشت آوارگان فلسطينى صورت گيرد.

مذاکره کننده ارشد فلسطين همچنين گفت: «هر دولت اسرائيلى که در آينده روى کار آيد و به راهکار تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل و توافق­نامه‌هاى قبلى پايبند نباشد، يا اينکه بخواهد سياست‌ شهرک‌سازى‌ها را ادامه دهد، هرگز شريک ما در فرآيند صلح نخواهد بود.»

وى در خصوص درخواست بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود از دولت آينده فلسطين مبنى بر به رسميت شناختن شرط‌هاى کميته‌ چهارجانبه صلح گفت: «اين يک موضوع داخلى است که به فلسطينيان مربوط مى‌شود و ارتباطى به نتانياهو ندارد. ما به تعهدات خود واقف هستيم و به مشروعيت جامعه بين‌المللى و اصل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل احترام مى‌گذاريم. بهتر است نتانياهو نيز دولتى تشکيل دهد که به تعهداتش در اين خصوص پايبند باشد.»

مذاکره کننده ارشد فلسطين تداوم اقدامات اسرائیل و سياست‌هاى توسعه طلبانه آن را عامل متضرر ساختن تلاش‌هاى در حال جريان جهت تحقق صلح و گسترش خشونت و بحران در منطقه دانست.

وى هم‌چنين تاکيد کرد، هم اکنون زمان تصميم‌گيرى‌هاى مناسب برای پايان دادن به اشغالگرى‌هاى اسرائيل و تشکيل کشور مستقل فلسطين فرا رسيده است.

نبيل ابوردينه، سخنگوى رئیس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز در اين ديدار اظهار داشت، ميچل و محمود عباس در يک نشست دو ساعته به بررسى تلاش‌هاى امريکا برای احياى روند صلح پرداختند.

وى در ادامه افزود: «محمود عباس در اين ديدار آمادگى‌اش را نسبت به تعامل با هر دولت آتى اسرائيل که به راهکار تشکيل دو کشور و قطعنامه‌هاى بين‌المللى پايبند باشد، اعلام کرده است.»

ابوردينه خاطرنشان کرد، فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه و محمود عباس روز يکشنبه بار ديگر در شرم‌الشيخ با يکديگر ديدار خواهند کرد.

فرستاده ويژه‌ آمريکا به خاورميانه در ادامه ديدارش با رهبران فلسطينى با سلام فياض، نخست وزير دولت موقت فلسطين نيز ديدار و در خصوص آخرين تلاش‌هاى در حال جريان جهت تحقق آشتى ملى در فلسطين و بازسازى نوار غزه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

ميچل همچنين روز جمعه با ايهود باراک، وزير جنگ اسرائیل و زيپى ليونى، وزير امور خارجه این رژيم ديدار کرد و به بررسى آخرين تحولات مربوط به فرآيند صلح پرداخت.

از سوى ديگر رابرت وود، سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا اعلام کرد،هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه اين کشور دروزهاى آينده دور دوم سفرهاى خارجى‌اش را با سفر به اروپا و خاورميانه آغاز مى‌کند.

وى در ادامه افزود: «کلينتون در اين سفر به بررسى ديدگاه‌هاى طرف‌هاى ذيربط پرونده صلح و ارزيابى آمادگى آنها برای ادامه فرآيند صلح خواهد پرداخت.»

سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا تاکيد کرد، کلينتون سعى دارد با دولت آينده اسرائيل برای موفقيت روند صلح در منطقه همکارى کند.

وى در ادامه افزود: «ما از دولت آينده اسرائيل انتظار داريم که پس از تشکيل، تمام تلاشش را برای پيشبرد فرآيند صلح بکار ببندد.»

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا در خصوص تحولات مربوط به مذاکرات آشتى ملى بين گروه‌هاى فلسطينى در مصر اظهار نظر نکرد و تنها بر اين مساله تاکيد کرد که امريکا خواهان تحکيم آتش بس و تلاش برای بهبود اوضاع انسانى در نوار غزه است.


نظر شما :