نخستین سفر خارجی هیلاری کلینتون به ژاپن

۳۰ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۳۹۷۸ آمریکا
نخستین تور خارجی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با سفر به کشورهای خاور دور آغاز شد.
نخستین سفر خارجی هیلاری کلینتون به ژاپن

نخستین تور خارجی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با سفر به کشورهای خاور دور آغاز شد.

وی پس از بازديد از يک معبد ژاپنى در نخستين روز سفر دوره‌ايش به آسيا، متعهد شد تا در اجراى سياست خارجى امريکا تعادل و هماهنگى بيشترى را به اجرا بگذارد. 

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه‌ امريکا، با اشاره به تاکيد دولت جورج بوش رئيس جمهوری سابق امريکا بر قدرت نظامى، به جمعيت حاضر در سفارت امريکا در توکيو گفت: «دولت باراک اوباما به دنبال ايجاد تعادل بين دفاع، ديپلماسى و توسعه است.»

به گزارش خبرگزارى فرانسه، در شرايطى که نيروهاى امريکايى در افغانستان و عراق گرفتار هستند، وزير امور خارجه امريکا خواستار ترکيب هوشمندانه "قدرت هوشمندانه" با "قدرت نظامى" شد.

وى تصريح کرد، ما درباره‌ سه چيز صحبت مى‌کنيم، دفاع، ديپلماسى و توسعه.

وزير امور خارجه ایالات متحد در ادامه افزود: «ما معتقديم اين سه اصل با هم مرتبطند، اگر يکى از آنها نسبت به دو تاى ديگر نامتناسب باشد، سياست‌هاى ما و نقش ما در جهان از تعادل خارج مى‌شود. از این رو ما بايد ايجاد تعادل و هماهنگى بيشتر را بررسى کنيم. ما با دوستان و متحدانمان رابطه برقرار خواهيم کرد.»

وى در جمع ديپلمات‌هاى امريکايى و ديگر کارکنان دولت و کارمندان ژاپنى و خانواده‌هايشان گفت: «ما تصميم داريم که بشنويم، ولى همچنين قصد همکارى بيشتری براى فائق آمدن بر مشکلاتى که هيچکدام از ما به تنهايى نمى‌توانیم آنها را حل کند، هستیم.»

کلينتون روز دوشنبه هنگام ورود به توکيو گفت: «براى انتقال اين مطلب که روابط امريکا در منطقه اقيانوسيه براى پرداختن به چالش‌ها و استفاده از فرصت‌هاى قرن 21 ضرورى است، آسيا را به عنوان اولين سفرم انتخاب کردم. 

وى در گفت‌وگوهايش با رهبران و شهروندان ژاپن گفت: «ما به دنبال راه‌هاى همکارى در خصوص مسايلى که فراتر از نگرانى مشترک‌مان هستيم تا واقعا به نگرانى‌هاى جهانى بپردازيم. اين نگرانى‌ها شامل تغييرات جوى، انرژى پاک، افغانستان، پاکستان، گسترش تسليحات هسته‌اى و ديگر نگرانى‌هاى مشترک است.»

کلينتون در سفارت آمريکا همچنين نگرانى‌ها درباره بحران مالى جهانى را تکرار کرد و گفت: «اين برهه به لحاظ اقتصادى براى مردم ژاپن دشوار است؛ همان طورى که دوران سختى در بيشتر نقاط جهان است. قاطعانه مطمئن هستم که ما راهمان را در اين دشوارى‌ها پيدا خواهيم کرد ولى ما بايد نه تنها به نحوه واکنش دولت‌ها بلکه به مردم متوسط که ممکن است شغل‌شان را از دست بدهند حساس باشيم.»

ژاپن اين سفر کلينتون را به نشانه‌ اينکه دولت اوباما مناسبات مقتدرانه‌اى را با امريکا به عنوان يک متحد قديمى و منطقه‌اى حفظ خواهد کرد، مى‌داند.

کلينتون در اين سفر قرار است با تارو آسو، نخست وزير ژاپن، وزراى امور خارجه و دفاع، ايچيرو اوزاوا و رهبر اصلى جناح مخالف که حزبش در نظرسنجى‌هاى انتخابات اواخر امسال پيشتاز است، ديدار کند. 

همچنين قرار است هيلارى کلينتون يک توافق­نامه‌ برای جايگزينى هشت هزار تفنگدار دريايى امريکا از پايگاه جنوب ژاپن در اوکيناوا به جزيره گوام نیز امضا کند.

هیلاری کلینتون درباره رفتار تازه کره شمالی که اعلام کرده، قصد دارد موشک جدیدی آزمایش کند، گفت: «پرتاب احتمالى موشک که کره شمالى از آن صحبت مى‌کند، به پيشبرد روابط ما به جلو لطمه خواهد زد. ما بايد تلاشهايمان را براى حصول خلع سلاح هسته‌اى کامل و قابل تاييد کره شمالى پيش ببريم.»

وى خاطر نشان کرد که براى نشان دادن همبستگى با ژاپن امروز با خانواده اتباع ژاپنى ربوده شده توسط کره شمالى در دهه‌هاى 1970 و 1980 ديدار مى‌کند. 

همچنين خبرگزارى فرانسه به نقل از هيلارى کلينتون گزارش داد که آمريکا نسبت به خلع سلاح هسته‌اى کره شمالى متعهد است و عليه هر گونه پرتاب موشک از طرف پيونگ يانگ هشدار داد.

کلينتون در ژاپن پيشنهاد آمريکا براى برقرارى مناسبات عادى و پيمان صلح با کره شمالى را در صورت لغو برنامه تسليحات هسته‌اى قابل تاييد و کامل کره شمالى تکرار کرد.


نظر شما :