گزارش‌ها حکايت از آزمايش موشکى کره شمالى دارد

هشدار امريکا و کره جنوبى به کره شمالى

۲۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۵ کد : ۳۹۱۱ آمریکا
در پى انتشار گزارش‌هايى مبنى بر تدارک کره شمالى براى آزمايش موشک‌هاى دور برد، فرمانده نظاميان آمريکايى مستقر در کره جنوبى به کره شمالى هشدار داد.
هشدار امريکا و کره جنوبى به کره شمالى

در پى انتشار گزارش‌هايى مبنى بر تدارک کره شمالى براى آزمايش موشک‌هاى دور برد، فرمانده نظاميان آمريکايى مستقر در کره جنوبى به کره شمالى هشدار داد، از اقدامات تحريک‌آميز خوددارى کرده و مانند يک کشور مسئول رفتار کند.

ژنرال والتر شارپ، فرمانده نيروهاى آمريکايى در کره جنوبى، در يک کنفرانس خبرى با اشاره به اين گزارش‌ها گفت: «نيروهاى امريکايى و کره جنوبى به منظور واکنش به هرگونه رويداد احتمالى در آماده باش کامل هستند. در حال حاضر شمار زيادى از کشورها در سراسر جهان اقدامات کره شمالى را زير نظر دارند که آيا اين کشور رفتارى مسئولانه دارد يا خير.»  

وى از کره شمالى خواست که اقدامات تحريک آميز را کنار بگذارد و مانند يک کشور مسئول رفتار کند.

شارپ همچنين گفت: «نيروهاى امريکايى و کره جنوبى براى هرگونه بى ثباتى از سوى کره شمالى از بحران انسانى گرفته تا استفاده از تسليحات هسته‌اى طرح‌هاى آماده باش دارند.»  

وى به جزييات بيشترى در اين رابطه اشاره نکرد. شارپ که فرماندهى 28هزار و 500 نظامى آمريکايى در کره جنوبى را برعهده دارد، موشک‌هاى کوتاه برد کره شمالى و توپخانه‌هاى اين کشور را که در مرز مشترک با کره جنوبى مستقر شده‌اند مايه نگرانى شديد توصيف کرد.

خبرگزارى فرانسه در ادامه به نقل از شارپ آورده است، سامانه‌هاى رادارى مى‌توانند درصورت بروز جنگ به سرعت استقرار اين گونه تسليحات و محل آنها را مشخص کنند، با اين حال به رغم اين توانايى ويرانى‌هايى در سئول به بارخواهد آمد.  

شارپ گفت: «ما سخت کار مى‌کنيم تا در صورت بروز جنگ بتوانيم به سرعت هم موشک‌هاى دور برد و هم کوتاه برد و هم تمام سامانه‌هاى موشکى کره شمالى را متوقف کرده و نابود سازيم.»

وى تاکيد کرد، از کره شمالى مى‌خواهيم به جاى تمرکز بر فن‌آورى موشک‌هاى بالستيک تلاش خود را بر خلع ‌سلاح هسته‌اى به روشى قابل اعتماد متمرکز سازد.  

لى ميونگ باک، رئيس جمهورى کره جنوبى نيز پيش از اين اعلام کرده است، سياست‌هاى دولت وى به رغم تهديدهاى شديد کره شمالى تغيير نخواهد کرد.

وى در اين باره گفت: «قصد نداريم در برابر کره شمالى که احتمالا براى آزمايش دوربردترين موشک خود آماده مى‌شود، کوتاه بياييم.»  

وى در نطق راديويى خود گفت: «دولت ما هميشه آماده است تا با کره شمالى درباره هر موضوعى به گفت‌وگو بنشيند، اما عجله نخواهيم کرد زيرا معتقديم آنچه در روابط دو کره مهم است ايجاد اصول قاطع و نامتزلزل است. معتقدم به جاى آن که اول با کره شمالى خوب شروع کنيم و بعد نتايج بد بگيريم بهتر است نتايج خوبى داشته‌ باشيم حتى اگر شروع مشکلى داشته‌ايم.»

از سوى ديگر، رسانه‌هاى کره شمالى در انتقادى جدى از لى ميونگ باک اعلام کردند که سئول با اقدامات مقابله‌جويانه و بى‌خردانه بر ضد کره شمالى، شبه جزيره کره را به سوى جنگ سوق مى دهد. اين اقدامات تنها نابودى اين کشور را تسريع خواهد کرد.  

يک ديپلمات ارشد پيشين آمريکا که به تازگى از پيونگ‌يانگ بازگشته به خبرنگاران گفت: «کره شمالى در صورتى در روند خلع سلاح همکارى خواهد کرد که به درخواست‌هايش براى کمک پاسخ درستى داده شود.»

کره شمالى ماه گذشته ميلادى اعلام کرد، هرگونه توافق‌نامه صلح با کره جنوبى را که پيش از اين امضا کرده است به رسميت نمى شناسد که از جمله آن پيمان 1991 خواهد بود که براساس آن دو کشور مرز آبى در درياى زرد را به عنوان مرز موقت خود به رسميت مى‌شناسند.  

اين بيانيه کره شمالى موجب افزايش نگرانى‌ها درباره احتمال درگيرى در اين منطقه شده است که در سال 1999 تا 2000 شاهد دو صحنهa درگيرى‌هاى خشونت بار نيروهاى دريايى دو کشور بوده است. رسانه‌هاى کره شمالى نيز درباره احتمال درگيرى با کره جنوبى هشدار داده‌اند.


نظر شما :