بسته شدن پايگاه مناس، هدیه زودهنگام روس‌ها به اوباما

۱۹ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۹ کد : ۳۸۷۲ آمریکا
قورمان بک باقی­اف ، رئیس جمهوری قرقیزستان پس از سفر به روسیه و دیدار با مقام­های ارشد این کشور از جمله دیمتری مدودوف، رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر پوتین نخست وزیر این کشور، بر سر بستن پایگاه نظامی ایالات متحده در خاک خود موسوم به مناس توافق کرد.
بسته شدن پايگاه مناس، هدیه زودهنگام  روس‌ها به اوباما

قورمان بک باقی­اف، رئیس جمهوری قرقیزستان پس از سفر به روسیه و دیدار با مقام­های ارشد این کشور از جمله دیمتری مدودوف، رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر پوتین نخست وزیر این کشور، بر سر بستن پایگاه نظامی ایالات متحده در خاک خود موسوم به مناس توافق کرد.

 

قرقیزستان با اجاره این پایگاه توانسته بود از پشتیبانی مالی امریکا برخوردار شود. اما با بروز بحران مالی جهانی و نیاز این کشور به کمک بیشتر، روسیه قول داده است حدود دو ميلیارد دلار به این کشور کمک کند مشروط بر این که این پایگاه در قرقیزستان بسته شود. با این حال دستور بسته شدن پایگاه هوایی امریکایی­ها در قرقیزستان منوط به رای پارلمان قرقیزستان برای بسته شدن این پایگاه است.  

پارلمان قرقیزستان صدور نیز رای به پیشنهاد بستن یک پایگاه نظامی امریکا در کشور را تا هفته آینده به تاخیر انداخته است.

دولت قرقیزستان روز چهارشنبه چهار فوریه پیش نویس لایحه بستن پایگاه را که تدارکات مورد نیاز سربازان امریکایی و ائتلاف در افغانستان را تامین می کند، به پارلمان ارائه داد. احتمال می رفت قانونگذاران روز جمعه به آن رای دهند، اما مقام­های قرقیزستانی روز پنجشنبه گفتند تصمیم­گیری برای این کار به هفته آینده موکول شده است. این تاخیر به ایالات متحده و قرقیزستان فرصت می دهد بیشتر مذاکره کنند.

وزارت امور خارجه امریکا تاثیر احتمالی عدم دسترسی به این پایگاه را  که تنها پایگاه نظامی امریکا در آسیای مرکزی است، مهم نمی داند اما با این حال این پایگاه نقش لجیستیکی عمده ای در حمایت از مبارزه نظامی بین المللی در افغانستان ایفا می کند.

بر اساس قرارداد دو جانبه، قرقیزستان باید ۱٨۰روز برای بستن پایگاه به امریکا فرصت دهد.

چند ساعت پس از تسلیم پیش نویس لایحه به پارلمان قرقیزستان در روز چهارشنبه چهار فوریه، مسکو، اعلام کرد، آمادگی دارد درخواست ایالات متحد را برای حمله تدارکاتی به افغانستان از راه روسیه را بررسی کند.

امکان بسته شدن پایگاه امریکا در قرقیزستان، طرح های امریکا را برای اعزام بالغ بر ۳۰هزار سرباز اضافی به افغانستان درسال جاری، با چالشی جدی روبه­رو خواهد کرد. 

 

ژنرال دیوید پترائس، فرمانده ارتش ایالات متحده در عملیات جنوب و مرکز آسیا، پس از دیدار با مقام­های قرقیزستانی در بیشکک پایتخت این کشور در جمع خبرنگاران گفت، بستن پایگاه هوایی مناس مورد بحث قرار نگرفته است. اما طرفین خواهان افزایش همکاری دو جانبه و کمک رسانی بیشتر امریکا به قرقیزستان هستند.  

از سوی دیگر تاجيکستان پس از صدور دستور بستن پايگاه هوايى امريکا در بيشکک از سوى قزاقستان، آمادگى خود را براى صدور اجازه‌ ترانزيت تجهيزات امريکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) براى نيروهاى مستقر در افغانستان اعلام کرد.

 

امام على رحمان،‌ رئيس ‌جمهوری تاجيکستان پس از ديدار با سفير امريکا در کشورش اعلام کرد که کشورش آماده است تا اجازه دهد تجهيزات از جمله مصالح ساختمانى، دارو و وسايل پزشکى،‌ سوخت و آب براى نيروهاى امريکاى مستقر در افغانستان از خاک کشورش عبور کند.  

وى در بيانيه‌اى گفت: «تاجيکستان آماده است تا به امريکا و کشورهاى عضو ناتو در زمينه ترانزيت تجهيزات انسان دوستانه و تجارى به افغانستان کمک کند.»

 

رحمان اظهار داشت، اين تجهيزات غيرنظامى بوده و تنها برای کمک به نيروهاى ائتلاف نيست.  وى در ادامه افزود: «مقصد اين تجهيزات ارتش امريکا نخواهد بود بلکه مهم آن است که از اين موارد براى بازسازى افغانستان استفاده ‌شود.»

 

تريسى آن جيکبسون، سفير ایالات متحد در تاجيکستان نیز گفت: «ترانزيت اين کالاها و تجهيزات از راه خشکى خواهد بود و از پلى جديد بر روى رودخانه‌ پنج افغانستان عبور خواهد کرد که واشنگتن منابع مالى ساخت آن را تامين کرده و در اوت 2007 مورد استفاده قرار گرفت که جنوب تاجيکستان را به افغانستان متصل خواهد کرد.»  

جيکبسون اظهار داشت، به زودى هياتى امريکایی به تاجيکستان خواهد آمد تا در اين باره با مقام‌هاى تاجيک گفت‌وگو کند.

 

تاجيکستان داراى 1340 کيلومتر مرز مشترک با افغانستان است.


نظر شما :