اسد: دولت جدید امریکا قبل از آغاز به کار با ما تماس گرفت

۱۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۳ کد : ۳۸۰۴ آمریکا
بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه اعلام کرد، شخصيت‌هاى نزديک به دولت جديد امريکا قبل از اين‌که مسئوليت خود را بر عهده بگيرند با سوريه مذاکراتى صورت دادند.
اسد: دولت جدید امریکا قبل از آغاز به کار با ما تماس گرفت

رئيس جمهوری سوريه با رعايت موضع محافظه کارانه خود، نسبت به برقرارى روابط مناسب با باراک اوباما ابراز خرسندى کرد.

بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى المنار اعلام کرد، شخصيت‌هاى نزديک به دولت جديد امريکا قبل از اين‌که مسئوليت خود را بر عهده بگيرند با سوريه مذاکراتى صورت دادند. این مذاکرات چند هفته قبل از روى کار آمدن دولت جديد این کشور و  از سوى مسئولانى که اکنون در اين دولت مسئوليتى دارند آغاز شده بود.

وى تصريح کرد، من از هفته‌هاى گذشته و در پايان سال 2007 شاهد تمايل دولت منتخب امريکا برای مذاکره با دمشق بودم. مقام­های دولت جديد امريکا در خصوص برقرارى صلح در خاورميانه و در خصوص مساله عراق به خاورميانه سفر کردند تا از اوضاع آگاه شوند.

رئيس جمهوری سوريه در ادامه افزود: «اميدوارم که بيشترين صلح برقرار شود و بعد از رفتن دولتى که به طور رسمى اساس جنگ رقابتى را بنا نهاده بود ديگر جنگى را شاهد نباشيم و ما با دولتى روبرو باشيم که اين اساس را از همان ابتدا رد مى‌کند و از تمايلش براى برقرارى صلح صحبت مى‌کند. شواهد بسيار مثبت است. البته ما بايد هشيار باشيم و در خوشبينى خود اغراق نکنيم. نبايد حسابگرى‌هايمان را با توجه به اين شواهد در نظر بگيريم چون تا زمانى که مساله کاملا قابل ملاحظه‌اى درباره‌ برقرارى صلح مشاهده نشده بايد جانب احتياط را رعايت کنيم چرا که هنوز اوضاع تغيير نکرده است.»

رئيس جمهوری سوريه درباره شروطى که دولت قبلى ایالات متحد براى مذاکره با سوريه گذاشته بود گفت: «تا زمانى که اين شروط يعنى عدم حمايت از حزب‌الله لبنان، حماس و بستن مقر‌ گروه‌هاى وابسته به فلسطينى‌ها وجود داشته باشد مذاکره هرگز صورت نخواهد گرفت. هر گونه تحميل شروط بر سوريه غير قابل قبول است. ما مواضع روشن و علنى خود را مطرح کرده‌ايم و هيچ مساله مخفى نداريم. ما در گذشته در بدترين شرايط هم به آنها گفتيم نه. به راحتى به آنها باز هم نه خواهيم گفت و مى‌دانيم که آنها اين مساله را مى‌دانند.»

اسد خاطر نشان کرد به کشورش تاکنون ابلاغ نشده که آيا جورج ميچل فرستاده جديد ایالات امريکا در خاورميانه در جريان سفرش به دمشق سفر خواهد کرد يا نه.

اسد در ادامه افزود: «برخى کشورهاى غربى با گروه‌هاى فلسطينى که در دمشق مقر دارند با هماهنگى سوريه ديدارهايى داشتند. اين کشورها دريافتند که مقاومت از حمايت مردمى برخوردار است و نمى‌توان آن را نابود ساخت و آنها بايد فکر منزوى ساختن مقاومت را تغيير دهند. از همین رو برخى مسئولان اروپايى ديدارهاى محرمانه خود را با گروه‌هاى فلسطينى با هماهنگى سوريه و با آگاهى ما آغاز کردند. اسرائيل در جنگ و رويارويى خود با مقاومت و در هم کوبيدن اين مقاومت در نوار غزه شکست خورد.»

وى با بيان اين‌که اسرائيل چيزى جز زبان زور و خشونت را نمى‌فهمد گفت: «استفاده سياسى از مقاومت در راستاى بازگرداندن حقوق ملت فلسطين به آنها ضرورى است. اگر که پايدارى و استقامت مقاومت نبود مقاومت در لبنان و نوار غزه نابود مى‌شد. در واقع حمايت‌ها و پايدارى مردم لبنان و فلسطين موجب حمايت از مقاومت شده است. موضع‌گيرى سوريه در قبال حمايت از مقاومت در تمام شرايط روشن است و در برابر هر اشغالگرى مقاومت وجود دارد. در کنار روند صلح ضرورتى بر وجود طرح عربى نيست اما بايد مقاومت وجود داشته باشد. متاسفانه اسرائيل به شوراى امنيت به سازمان ملل به منشور آن به اتحاديه عرب و تصميم‌گيرى‌هاى آن اهميتى نمى‌دهد. اسرائيل زبان واقعيت و حقيقت را نمى‌فهمد. اسرائيل از زمان پيدايشش و حتى قبل از حضورش در منطقه بر سياست‌هاى خود تکيه کرد يعنى از همان ابتدا طرح صهيونيستى را بر اعراب تحميل کرد.»

رئيس جمهوری سوريه درباره مذاکرات دمشق – تلاویو نیز گفت: «مذاکرات غير مستقيمى که سوريه با اسرائيل با ميان‌جيگرى ترکيه آغاز کرده است راکد باقى خواهد ماند. ما از اسراييلى‌ها می­خواهیم عقب نشينى از بلندى­هاى جولان را آغاز کنند و به خطوط مرزى قبل از چهارم ژوئن عقب نشينى کنند.»

وی در ادامه افزود: «اسرائيل هرگز درباره مذاکرات جديتى از خود نشان نداده و اعلام نکرده است که تمايل به صلح دارد. همواره طرح‌هايى که درباره صلح ارائه شده توسط اسرائيل نابود شده است. اسرائيل با کشتارهاى خود به اين طرح‌ها پاسخ داده است و از سوى کشورهاى عربى نيز ما تاکنون تلاش‌هايى را نديديم هر طرحى بدون صلح ارزشى ندارد. اساس مذاکرات بايد حق بازگشت فلسطينى‌ها به سرزمینشان و پايان دادن به اشغالگرى‌هاى اسرائيل و ديگر خواسته‌هاى فلسطينى‌ها باشد. اگر ايهود المرت نخست وزير اسرائيل نزد من بيايد و بگويد که مى‌خواهد صلح برقرار شود من به او مى‌گويم که تو مجرم هستى و ما با مجرمان به راحتى مذاکره نمى‌کنيم در حال حاضر نيز هيچ صلحى وجود ندارد و هيچ طرح عربى در اين زمينه ارائه نشده است.»

وى درباره نشست اقتصادی کویت که به نشست آشتی عربی مشهور شد نیز گفت: «نشست کويت تنها يخ روابط را آب کرد و مذاکره درباره منافع و سياست‌هاى کشورها نيازمند تلاش و مذاکرات طولانى‌تر است.»

بشار اسد همچنین تاکيد کرد، روابط کشورهاى عربى با يکديگر به توقف روابط اين کشورها با اسرائيل بستگى دارد نه با ايران. روابط ما با ايران روابط استراتژيک است. ايران اهميت و تاثيرگذارى خود را در خصوص تمام مسائل منطقه ثابت کرده است. ايران از هزاران سال پيش در منطقه حضور فعالى داشته و ما بايد با اين کشور رابطه مداوم داشته باشيم. تلاش‌هايى وجود دارد تا يک دشمن جايگزين به جاى اسرائيل براى ما تراشيده شود تا هيچ کس به فکر دشمن اصلى و واقعى نيفتد. ايران کشور دوست همسايه و کشور مهم منطقه است حتى اگر ما با آن اختلاف داشته باشيم هم نمى‌توانيم اين مسائل را انکار کنيم. حتى اگر ايران اشتباه کرد بهتر است که ما به سوى آن برويم و به او بگوييم که تو اشتباه کردي.»

وى درباره آشتى که در نشست اقتصادى کويت ميان کشورهاى عربى ايجاد شد نیز گفت: «من احترام شخصى خودم را به اين مساله گذاشتم اما اگر واقعا هدف آشتى بود و ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان قصد برقرارى آشتى موضع‌گيرى‌ها و منافع سياسى کشورها را داشت بايد بگويم که اين مساله نياز به مذاکرات طولانى مدت دارد. البته فضاى کلى فضاى اميدوارکننده‌اى است و ما بايد مذاکرات را آغاز کنيم و ارتباط مستقيم داشته باشيم.»

رئيس جمهوری سوريه ضمن استقبال از سياست اخير ترکيه گفت: «ترکيه ثابت کرد که خواهان حل و فصل مسائل کشورهاى عربى است.»

وى از اهميت استقرار نيروهاى نظامى وابسته به سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) در درياى مديترانه به منظور جلوگيرى از قاچاق سلاح به نوار غزه کاست و گفت: «اين مساله ما را نگران نمى‌کند آن‌چه که ما را نگران مى‌کند عدم درک واقعيت امور از سوى غرب است. يعنى ما از يک اشتباه وارد يک اشتباه ديگرى مى‌شويم. آن‌چه در نوار غزه و قبل از آن در لبنان رخ داد چند پيام داشت نخست اين‌که ما خودمان مشکلاتمان را حل مى‌کنيم و صاحبان مشکلات خودشان بايد مشکلاتشان را حل ‌کنند. دوم اين‌که ما پايدارى بيشترى در برابر مشکلات و اشغالگرى‌ها خواهيم داشت و سوم جديت بيشترى در دفاع از حقوقمان خواهيم داشت. اين سه پيام جنگ نوار غزه بود. آنها تا آخرين روز جنگ پايدارى کردند و اگر اين پايدارى نبود نوار غزه نابود مى‌شد.»

بشار اسد درباره تاثير سوريه بر گروه‌هاى فلسطينى نیز گفت: «يمن سال گذشته طرح صلح ميان گروه‌هاى فلسطينى را مطرح کرد در حالى که يمن هيچ مرز مشترکى با نوار غزه ندارد. بنابراين هر کشورى که مى‌خواهد نقشى را ايفا کند و مى‌تواند وارد عمل شود فلسطينى‌ها از اين امر خوشحال خواهند شد. ما سياست اعمال فشار و ديکته به فلسطينى‌ها را رد مى‌کنيم. مهم اين است که ما به دنبال برقرارى آشتى ملى ميان گروه‌هاى فلسطينى هستيم و اکنون مى‌بينيم که کشورهاى ديگر نظير ترکيه و يمن وارد عمل شده‌اند.»

رييس جمهوری سوريه درباره زمان برقرار رابطه دیپلماتیک میان دمشق و بیروت نیز گفت: «تعيين سفير سوريه در لبنان روند عادى خود را طى مى‌کند و ديپلمات‌ها به اين کشور اعزام شده‌اند. سفارتخانه باز شده و آنها در حال فراهم کردن مقدمات آغاز به کار سفارتخانه هستند و به زودى سفير تعيين خواهد شد.»


نظر شما :