استقبال رهبران جهان از ورود اوباما به کاخ سفيد

۰۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۵:۴۴ کد : ۳۷۷۶ آمریکا
آغاز به کار ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده با استقبال بسیاری از رهبران و روسای جمهور جهان به‌ویژه رهبران تحول‌خواه جهان رو به رو شده است.
استقبال رهبران جهان از ورود اوباما به کاخ سفيد
آغاز به کار ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده با استقبال بسیاری از رهبران و روسای جمهور جهان به ویژه رهبران تحول خواه جهان رو به رو شده است. 

  در این میان هيچ کس به اندازه نلسون ماندلا، رهبر سابق آفريقاى جنوبى از باراک اوباما به گرمى استقبال نکرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماندلا که ضد رژيم نژادپرستانه آفريقاى جنوبى قيام کرد و برنده جايز نوبل نيز شد و برای دوره­ای در دهه نود رهبری کشورش را بر عهده گرفت، باراک اوباما را به «آواز جديدى» تشبيه کرد که با خود اميدوارى به همراه دارد.

ماندلا در اين باره گفت: «ما اکنون شاهد صحنه‌اى هستيم که حقيقتا نه تنها در میدان سياسى ایالات متحد، بلکه در میدان سياسى کل جهان در نوع خود، تاريخى و منحصر به فرد است.»  

اما رائول کاسترو، رئيس‏جمهوری کوبا با همه دشمنى که کشورش با امريکا دارد، از باراک اوباما به نرمى سخن گفت و برادرش فيدل، رهبر انقلاب کوبا، اوباما را فردى صادق خواند و او را به دليل نيات والايش ستود. رائول کاسترو براى اوباما آرزوى موفقيت کرد و در ادامه افزود، به نظر مى‌رسد که باراک اوباما مرد خوبى باشد. این برای نخستین بار در 50 سال اخیر است که یکی از رهبران ارشد کوبا از یکی از روسای جمهوری ایالات متحده این گونه به نیکی یاد می­کند. 

  خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اتحاديه اروپا و هانس گرت بوترينگ، رئيس پارلمان اروپا نیز هر کدام به طور جداگانه با صدور بیانیه ای، اداى سوگند اوباما به عنوان چهل و چهارمين رياست جمهورى ایالات متحده امریکا را به وی تبريک گفته و گفتند در انتظار تعميق روابط اروپا و امريکا هستند. مانوئل باروسو در بیانیه خود ابراز اميدوارى کرده است که اوباما و دولت جديدش با تلاش‌هاى مشترک، به همراه جامعه بين‏الملل با چالش‌ها مقابله کنند. 

  از سوی دیگر در چین که تلویزیون دولتی چین اقدام به پخش زنده و مستقیم مراسم تحلیف و سخنرانی اوباما کرده بود، بخشى از سخنرانى وی را سانسور کرد. تلويزيون دولتى چين، هنگامى که مترجم سخنان باراک اوباما، کلمات کمونيسم و اختلاف عقيده را بر زبان آورد، از پخش قسمتى از سخنان مراسم تحليف باراک اوباما جلوگيرى کرد.

نظر شما :