اوباما: از همان روز اول خاورميانه را در اولويت قرار مى‌دهم

۲۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۹ کد : ۳۶۷۰ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اوباما در گفت و گو با شبکه اى بى سى گفت: «از همان روز نخست به دست گرفتن قدرت به مساله بحران خاورميانه خواهم پرداخت اما براى بستن زندان گوانتانامو به زمان نياز دارم.»
اوباما: از همان روز اول خاورميانه را در اولويت قرار مى‌دهم
سرانجام پس از آن که بحران خاورمیانه به اوج خود رسید و مجامع بین المللی همگی از رئیس جمهوری منتخب امریکا خواستند، مسئله خاورمیانه را با توجه به شدت گرفتن بحران ها در اولویت کاری خود قرار دهد، وی بالاخره در تازه­ترین اظهار نظر گفت: «از همان روز نخست به دست گرفتن قدرت به مساله بحران خاورميانه خواهم پرداخت اما براى بستن زندان گوانتانامو به زمان نياز دارم.» 

  باراک اوباما، رئيس جمهوری بعدى ایالات متحد در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى اي.بي.سى امريکا درباره درگيرى کنونى ميان نيروهاى اسرائیل با نيروهاى جنبش مقاومت اسلامى فلسطين (حماس) در نوار غزه که امروز وارد هفدهمین روز خود شده، گفت: «فکر مى‌کنم اصل اساسى هر کشورى حفاظت از شهروندانش است. با توجه به ظرافت وضعيت، من مى‌گويم که ما نمى‌توانيم دو دولت داشته باشيم که در يک زمان سيگنال مى‌فرستند. اما آن‌چه که هم اکنون در حال انجام دادن آن هستم، تشکيل تيمى است تا بتوانيم از همان روز اول 20 ژانويه افرادى را در روند صلح خاورميانه درگير کنيم که با تمام بازيگران منطقه در ارتباط خواهند بود و براى ايجاد يک رويکرد استراتژيک و تضمين رسيدن هم اسرائيلى‌ها و هم فلسطينيان به اهدافشان تلاش خواهند کرد.»
 
  اوباما در ادامه افزود: «شاهد کشته شدن غير نظاميان بودن، خواه فلسطينى‌، خواه اسراييلى دردآور است و اين به طور مشخص ما را مجبور خواهد کرد براى رها شدن از بن بستى که چندين دهه وجود داشته عزم خود را بيش‌تر جزم کنيم.»   وی درباره سياست اين کشور در مورد خاورميانه گفت: «خطوط کلى يک رويکرد چه در دولت بيل کلينتون و چه در دولت جورج بوش مشخص شده است و اين که بازيگران منطقه از سازش‌هاى لازم براى دستيابى به اين توافق صلح آگاه هستند اما روش انجام آن بسيار دشوار است. دليل اهميت مشارکت سريع آمريکا در اين مورد، نياز به وجود طرف سومى است که همه به آن اطمينان دارند و مى‌تواند نتيجه‌اى عادلانه ايجاد کند.»   وى بار ديگر ايران را بزرگترين چالش‌ سياست‌ خارجى کشورش دانست و بر ادعاى خود مبنى بر حمايت تهران از حماس و حزب‌الله تاکيد کرد. 

  رييس‌جمهوری امريکا همچنين مدعى شد،عزم ايران به دستيابى به انرژى هسته‌اى، باعث ايجاد رقابت تسليحاتى هسته‌اى در خاورميانه خواهد شد.   نخستين رئيس جمهوری سياه پوست ایالات متحد تمايل به مذاکره را نيز از برنامه‌هاى خود در ارتباط با ايران دانست.   اوباما در انتقاد از دفاع دوباره‌ ديک چنى، معاون رئيس جمهوری امريکا از روش‌هاى خشن بازجويى سازمان اطلاعات مرکزى آمريکا (سيا) از بازداشتيان زندان گوانتانامو در خليج کوبا، روش بازجويى و احساس خفگى مجازى را بار ديگر شکنجه خواند و گفت: «گفته‌ام که در دولتم، ما شکنجه نخواهيم کرد.»   وی درباره بستن زندان گوانتانامو که در دوران رقابت­های انتخاباتیش آن را به یکی از شعارهای تلیغاتی خود تبدیل کرده بود، این بار عقب نشینی از این موضع گفت: «اين کار نسبت به آنچه که خيلى از مردم فکر مى‌کنند مشکل‌تر است. ولى ما آن را انجام خواهيم داد. مشکل اصلى تعداد زياد بازداشتيان و عدم اجرا شدن جلسه محاکمه بسيارى از آن‌ها است. ما گوانتانامو را خواهيم بست و مطمئن خواهيم شد که روندهاى قضايى را اجرا خواهيم کرد که بر اساس قانون اساسى ما باشد.» 

  وى همچنين تحت تعقيب قرار گرفتن احتمالى مقام‌هاى دولت بوش را به دليل جرايم مرتکب شده منتفى ندانست و گفت: «هيچ کس فراتر از قانون نيست.»   از سوی دیگر نانسى پلوسى، در گفت و گو با شبکه خبرى سى‌ان‌ان هنگامى که از وى پرسيده شد توازن زن و مرد را در کابينه باراک اوباما چگونه ارزيابى مى‌کنيد؟ گفت: «ما همواره خواستار حضور زنان بيشترى هستيم و ترديدى درباره آن وجود ندارد.» 

  وى با اشاره به سال 2002 که به عنوان دومين شخص حزب دموکرات در نشستى در کاخ سفيد شرکت کرده بود، افزود: «هنگامى که من براى اولين بار در کاخ سفيد حاضر شدم و نگاهى به اطراف کردم متوجه شدم که اولين زن در تاريخ آمريکا هستم که در اين سمت قرار گرفتم و اولين تصورم اين بود که ما خواستار تعداد بيشترى از زنان هستيم.»   پلوسى همچنين تصريح کرد، اما من درباره وجود تنوع در کابينه و مشاوران اوباما احساس اطمينان دارم. نانسى پولسى 68 ساله از حزب دموکرات در تاريخ چهارم ژانويه سال 2007 به عنوان رئيس مجلس نمايندگان آمريکا انتخاب شد. 

  گفته مى‌شود پنج تن از 18 نفر از کسانى که قرار است در کابينه اوباما حضور داشته باشند زن هستند.   قرار است اوباما 20 ژانويه (يکم بهمن) در مراسمى ویژه رسما رياست جمهورى آمريکا را بر عهده بگيرد.  

اوباما می داند چه می خواهد   از سوی دیگر رئيس ستاد مشترک ارتش امريکا در گفت و گو با شبکه سی بی اس گفت: «پايان دادن به جنگ‌هاى افغانستان و عراق، امرى غيرممکن نيست و سطح خشونت‌ها در اين دو کشور در سال 2008 باعث شگفتى ارتش امريکا شده بود.  

ژنرال مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش امريکا که در نيمه راه دوره‌ دو ساله خدمت خود است، همچنین گفت: «رئيس‌جمهوری بعدى ایالات متحد فردى بسيار متمرکز بر روى کار خود است و مى‌داند که چه مى‌خواهد بگويد.» 

  مولن در پاسخ به پرسش خبرنگار اين شبکه که به همراه وى به مناطق جنگى عراق و افغانستان سفر کرده در مورد اين که آيا وعده‌ى اوباما مبنى بر اين که روز اول آغاز کار خود فرماندهان نظامى را جمع خواهد کرد و به آنها ماموريت جديد برای پايان دادن به دو جنگ خواهد داد و آيا اين ماموريت غيرممکن است؟ گفت: «خير، فکر نمى‌کنم ماموريت غيرممکنى باشد. او به طور پيوسته گفته است که مى‌خواهد با مسووليت اين کار را انجام دهد، به طور حتم، خروج مسوولانه‌ نيروها، پايان مسوولانه‌ جنگ‌ها، يک نتيجه کاملا ممکن است.» 

  با اين حال وى اذعان داشت که هنوز کارهاى زيادى بايد در عراق انجام شود. 

  مولن، نخستين کسى بود که به عنوان فردى از دستگاه دولت جورج بوش، رئيس‌جمهوری امريکا علنا اعلام کرد، اين کشور پيروز جنگ با طالبان نيست. 

  وى در دفاع از اين اظهار نظر خود گفت: «من دقيقا همان چيزى را گفتم که مى‌ديدم. من به دليل اعتقادم، اين حرف را زدم و هنوز هم به آن معتقدم، فکر مى‌کنم اين دقيقا نشان مى‌دهد ما کجا قرار داريم. فکر مى‌کنم سطح خشونت در سال 2008 تمام ما را غافلگير کرد. پيچيدگى تاکتيک‌هاى شورشيان تمام ما را شگفت زده کرد.»  

وى هم‌چنين در مورد سياست اوباما براى توجه بيشتر بر روى افغانستان با اعزام بيشتر نيروها از عراق به اين کشور گفت: «ما به افغانستان نيرو اضافه خواهيم کرد. ما ظرف 12 تا 18 ماه آينده اين نيروها را به افغانستان مى فرستيم. فکر مى‌کنم تعداد دقيقش معلوم نيست. ولى احتمالا بين 20 تا 30 هزار نيرو خواهد بود.» 

  رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا همچنين اعلام کرد، تاکنون پس از 8 فوريه و ديدار با ژنرال پرويز اشفق کيانى، رييس ارتش پاکستان هفت بار به اين کشور سفر کرده است. مولن دليل آن را گفت: « من به دليل چالش‌هايى که داريم اين اندازه به پاکستان سفر کردم. پيچيدگى حملاتى که از پناهگاه‌هاى پاکستان به افغانستان مى‌شود افزايش چشمگيرى داشته است. 

  تاثير افزايش نيروها در افغانستان بر روى اين پناهگاه‌ها موضوع سوال ديگرى بود که مولن اين گونه به آن پاسخ داد: پناهگاه‌ها در سطحى تخريب خواهند شد که ديگر تاثيرى که هم اکنون دارند را نخواهند داشت و در درازمدت، اگر اين امر انجام شود، افزايش نيروها آن تاثير بزرگ را نخواهند داشت.» 

  وى در ادامه افزود: «آن چه در مورد ما و ارتش مهم است، اين مساله است که ما خنثى و غير سياسى باشيم. ما براى هر کسى که رئيس‌جمهوری باشد، کار خواهيم کرد و تمام ما در ارتش با وفادارى براى حمايت از بوش تا 20 ژانويه اين کار را خواهيم کرد و همين کار را براى اوباما هنگام به قدرت رسيدنش انجام خواهيم داد. اگر چه ممکن است اختلافاتى پيش روى روند تصميم‌گيرى در مورد اين دو جنگ ميان مولن و رئيس کل قوا پيش آيد، اما به گفته‌ مولن، اين رئيس‌جمهوری است که حرف نهايى را مى‌زند، نه يک مشاور نظامي. پس اگر رييس کل قوا بگويد، کارى را انجام دهيد، من حتما انجام خواهم داد.»
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :