مخالفت بوش با حمله اسرائيل به ايران

۲۲ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۵ کد : ۳۶۵۵ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تاریخ 10 ژانویه نوشت، «جورج بوش» رئیس جمهوری ایالات متحده در سال 2008 تقاضای اسرائیل برای حمله هوایی با استفاده از بمب‌های هوشمند و پیشرفته به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را رد کرد.
مخالفت بوش با حمله اسرائيل به ايران
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تاریخ 10 ژانویه نوشت، «جورج بوش» رئیس جمهوری ایالات متحد در سال 2008 تقاضای اسرائیل برای حمله هوایی با استفاده از بمب­های هوشمند و پیشرفته به نیروگاه­های هسته­ای ایران را رد کرد.  

این روزنامه به نقل از مسئولان عالی رتبه امریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، آورده است، با این حال جورج بوش اجازه داد که گروه­های سری امریکا عملیات مخفیانه­ای را برای تخریب آنچه امریکا به تلاش­های ایران برای رسیدن به سلاح های پیشرفته هسته­ای می­داند، دست بزنند.  

این روزنامه در توضیح گزارش خود می­نویسد، ایهود اولمرت در سفری به ایالات متحد از جورج بوش خواسته بود، ایالات متحد بمب­های پیشرفته­ای که قدرت تخریبی بالایی دارند و قادرند مخفیگاه­ها را به طور کامل نابود کنند در اختیار اسرائیل قرار دهد. همچنین ایالات متحد اجازه دهد اسرائیل با استفاده از خاک عراق تاسیسات هسته­ای نطنز در ایران که در آن عملیات غنی سازی اورانیوم صورت می­گیرد را مورد حمله قرار دهد. 

 
پس از این خواسته، مسئولان عالی رتبه امریکا و در راسشان رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا جورج بوش را قانع کردند که هر گونه حمله به ایران نه تنها تهران را به همکاری بیشتر با مجامع بین المللی ترغیب نمی­کند و هیچ دستاورد جدی­ای در بر نخواهد داشت بلکه باعث خواهد شد تهران بازرسان آژانس بین المللی را طرد کرده و تدابیر تازه­ای برای مخفی نگه داشتن برنامه­های هسته­ایش اتخاذ کند.   پیش از این روزنامه گاردین در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی گزارش مشابهی را منتشر کرده بود، که در آن آورده بود که جورج بوش در دیدار خصوصیش با ایهود اولمرت به تاریخ 14 می تقاضای وی برای حمله به تاسیسات هسته­ای ایران را رد کرده بود.  

روزنامه هاآرتس، چاپ اسرائیل نیز در ماه سپتامبر در خبری یادآور شد که واشنگتن از ارسال بمب­های پیشرفته تخریبی به اسرائیل خودداری کرده زیرا از این بیم داشته که اسرائیل از آنها برای حمله به ایران استفاده کند.   در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست عصر شنبه 10 ژانویه در گزارشی نوشت، ایران با موفقیت توانسته با کمک شرکت­هایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیا به تکنولوژی پیشرفته نظامی امریکا دست یافته و آنها را به خاک خود وارد کند. 

  این روزنامه به نقل از وزارت دادگستری امریکا و برخی کارشناسان آگاه نوشته است، ایران در دو سال گذشته توانسته به منابع پیشرفته­ای از جمله برنامه­های کامپیوتر و سیستم­های جی پی اس امریکایی برای ساخت اسلحه و ادوات نظامی دست یابد.   به گزارش این روزنامه با وجود این که ایالات متحد از سال 2006 ایران را مورد تحریم قرار داده و تلاش کرده با فشار به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیایی ایران را تحت فشار قرار دهد با این ادعا که ایران به تکنولوژی پیشرفته نظامی دست نیابد، اما ایران توانسته به راحتی این تحریم­ها را دور زده و به تکنولوژی مورد نظرش دست یابد. مسئولان امنیتی ایالات متحد بر این باورند که این روند همچنان ادامه دارد و ایالات متحد تا کنون نتوانسته در این زمینه به موفقیتی دست یابد.   
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :