مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۰۶ دی ۱۳۸۷ | ۱۹:۴۳ کد : ۳۵۲۶ آمریکا
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی
رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه، سخنگو و معاونان وزارت خارجه، سفیر ایران در عراق، مشاور عالى رييس‌جمهور، معاون اول اجرايى رييس جمهور، فرمانده حفاظت و امنیت سپاه، رئیس سازمان بسیج دانشجویی، سخنگوى دولت، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع، چند تن از نمایندگان مجلس و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
حضور مردم معادله اصلی روابط جهانی را رقم می زند
 
محمود احمدی نژاد با بیان اینکه حضور مردم آن چیزی است معادله اصلی روابط جهانی را رقم می زند اظهار داشت: مشاهده کردیم که در موضوع هسته ای کشورمان چون تمام معادلات مستکبران به هم خورد و جبهه یکپارچه مستکبران جهانی با مقاومت ملت ایران متلاشی شد و لذا خوزستان زنده بودن و آرمانی بودن خود را به نمایش گذاشت.
 
دیگران بمب اتم روی میز می گذارند و ما رودکی را
 
رئیس جمهور در همایش بین المللی رودکی با طرح اين پرسش که در برابر شرايط امروز حاکم در دنيا بايد چکار کنيم؟ گفت: ديگران دستاوردهاى خود را معرفى مى‌کنند و بر اساس اين دستاوردها و با اتکاء به آن سياست‌هاى خود را جلو مى‌برند، عده‌اى بمب اتم‌شان را به رخ دنيا مى‌کشند و با اتکاء به آن مى‌خواهند سياست خود را دنبال کنند. آن‌ها بمب اتم را روى ميز مى‌گذارند و ما رودکى را.
 
در حالى که اين شخنان با تشويق حضار همراه بود، وى گفت: معتقديم نوع و نگاه رودکى و ادبيات و کلام او بر کلام متکى بر منطق بمب اتم غلبه مى‌کند چون اين منطق انسانيت است و انسانيت بر همه‌ بدى‌ها و کجى‌ها غلبه مى‌کند. آن‌ها موشک روى ميز مى‌گذارند و ما مولانا و حافظ مى‌گذاريم.
 
رييس‌جمهور گفت: معناى آن اين است که پيام ملت‌هاى فرهنگى براى جهان پيام انسانى، برادرى و کمال‌جويى است. معناى آن اين است که ما از اين جنگ‌ها، کشتارها و زورگويى‌ها بيزار هستيم و مى‌گوييم آن چيزى که به انسان ارزش مى‌دهد انسانيت انسان است و آن چيزى که انسان و اصل‌ها را بهم پيوند مى‌دهد انسانيت انسان‌ها و گرايش به کمالات است.
 
واژه‌ فرار مغزها واژه‌ درستى نيست
 
رييس‌جمهور در حاشيه‌ چهاردهمين جشنواره تحقيقاتى علوم پزشکى رازى در پاسخ به پرسشى در ارتباط با فرار مغزها گفت:‌ از نظر من واژه‌ فرار مغزها واژه‌ درستى نيست. نگاه ايرانيان در طول تاريخ نگاه جهانى بوده و فرهنگ و تمدن و انديشه ايرانى با رفت وآمدها گسترش پيدا کرده است.
 
وى افزود: ايرانى‌ها هر کجا هستند قلبشان به عشق ايران مى‌تپد و به ايران توجه دارند، ما از آنها خواسته‌ايم در هر کجاى دنيا هستند در خدمت جامعه بشرى باشند و اين نيز خود بزرگ‌ترين کمک به ملت ايران است.
 
6 پيشنهاد رييس‌جمهور براى توسعه و معنويت کشورها در جهان
 
دکتر محمود احمدى‌نژاد صبح روز سه‌شنبه در سومين اجلاس وزراى اقتصادى و دارايى کشورهاى عضو اکو 6 پيشنهاد براى توسعه و معنويت کشورها در برابر وضعيت موجود جهان و حل مشکلات ارايه کرد که بدين شرح است:
 
1- تبادلات بين کشورهاى عضو در يک پروسه زمانى از دلار به ساير ارزها انتقال يابد و ذخائر دلارى به ارزهاى معتبرتر تبديل شود.
 
2- موضوع استفاده از پول رايج کشورهاى عضو اکو در مبادلات تجارى و اقتصادى دو جانبه و چند جانبه مورد بررسى و مطالعه واقع شده و راه کارهاى مناسبى جهت گسترش اين نوع مبادلات ارايه گردد.
 
3- بانک اکو او تقويت شود و مراکز پولى و اعتبارى جديدى با سرمايه‌گذارى کشورهاى عضو و ساير کشورهاى علاقمند تاسيس گردد تا از پروژه‌ها و برنامه‌هاى اقتصادى اعضاء پشتيبانى نمايد.
 
4- تبادلات علمى و فرهنگى – انجام پروژه هاى مشترک، مشارکت و همکارى در تبادل خدمات فنى و مهندسى – تعميق و گسترش مبادلات اقتصادى در بخش هاى مختلف کشاورزى، صنعتى – گردشگرى و غيره بيش از گذشته مد نظر قرار گيرد.
 
5- براى توسعه تجارت بين اعضا که نقطه شروع مناسبى است، هدفگذارى معينى انجام شود و تمام ابزارهاى مالى و اعتبارى را در خدمت آن به کار گرفت.
 
6- کارگروه ويژه‌اى جهت بررسى و تحليل دقيق شرايط در جهت ارايه راه حل‌هاى مناسب براى اصلاح نظام اقتصادى جهانى با هدف تاثيرگذارى و پيگيرى مصوبات تشکيل گردد.
 
آفرين بر اين مردى که کفش‌ها را پرتاب کرد
 
احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه های هفته گشته نماز جمعه وى با اشاره به پرتاب لنگه‌کفش از سوى خبرنگار عراقى به بوش، گفت: نبايد از اين انتفاضه لنگ کفش به سادگى بگذريم. آفرين بر اين مردى که کفش‌ها را پرتاب کرد. کفش‌هاى او بايد در موزه‌ سياسى عراق براى هميشه نگهدارى شود؛ چرا که از هر اثرى ارزشش بيشتر است و من پيشنهاد مى‌کنم هر وقت در عراق و ايران تظاهرات ضد آمريکايى مى‌شود با لنگه کفش باشد. اين حرکت خيلى پيام دارد. دنيا هم پيام آن را دريافت کرده است.
 
وى ادامه داد: مردم عراق به دنبال اين حرکت تظاهرات کردند؛ البته اين فرد را زندانى کردند و معلوم نيست چه بلايى سر او مى‌آيد؛ اما مردم عراق بايد از او حمايت کنند. اگر قانونى است بايد طبق قانون عمل شود.
 
امام جمعه‌ موقت تهران خاطرنشان کرد: آمريکا به بحرانى گرفتار شده که گيج شده و نمى‌داند چکار کند. اين فرصتى براى ماست که قدرت از آنجا کنار مى‌رود و به طرف شرق و جمهورى اسلامى گرايش پيدا مى‌کند. فرداى ما فرداى عزت، علم و دانش است و اگر قدرى استقامت کنيم، خدا درهاى رحمتش را به برکت على(ع) و غدير بر روى ما باز خواهد کرد.
 
ایران خواستار افزایش اقدامات ضد تروریستی پاکستان شد
 
"محمد مهدی آخوندزاده" که در دهلی نو و در جمع خبرنگاران سخن می گفت خاطرنشان کرد: دوستان پاکستانی ما باید درس های لازم را از وقایع اخیر بگیرند و با یک روش بسیار قوی با تروریستها برخورد کنند.
 
معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت: من مطمئنم که رهبری پاکستان می تواند تعهدات خود مبنی بر اینکه اقدامات تروریستی را تحمل نمی کند انجام دهد.
 
اميد به آزادى ديپلمات‌هاى ايرانى قوت گرفت
 
حسن کاظمى قمى، سفير جمهورى اسلامى ايران در بغداد با اشاره به تصويب توافق‌نامه خروج نيروهاى آمريکايى از عراق و تاکيد آمريکا بر محترم شمرده شدن حاکميت ملى عراقى‌ها تصريح کرد: آمريکايى‌ها بايد تمام پرونده‌هاى در اختيارشان را تحويل مقامات عراقى دهند که اين موضوع شامل پرونده زندانى‌ ديپلمات‌هاى ربوده شده ايرانى نيز مى‌شود. اين موضوع اميدهايى را براى آزادى ديپلمات‌هاى ايرانى براساس آن چه که دولت عراق اعلام کرده ايجاد کرده است.
 
اروپا در حال از دست دادن بازار بزرگ ایران
 
مهدی صفری در گفتگو با یک نشریه کروات گفت: برای این مقام اقتصادی کرواسی توضیح دادم که اقدام اروپا در کاهش حجم روابط اقتصادی با ایران، در واقع به شکست در میدان رقابت آسیا در بازار ایران منجر می شود؛ جالب است بدانید که حجم مبادلات تجاری ما با کشورهای آسیایی طی سه سال گذشته بیش از 40 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که این رقم در سال گذشته به هشتاد میلیارد و در سال جاری به حدود 100 میلیارد دلار خواهد رسید.
 
معاون اروپای وزیر خارجه نتیجه گرفت: این ارقام و مجموع چنین روندی نشان می دهد که اروپا در حال از دست دادن بازارهای ایران است و در ادامه این شرایط، طبعا جای خالی اروپا در بازار ایران از سوی کشورهای آسیایی پر خواهد شد؛ با این اوصاف هیات کمیسیون مشترک اقتصادی کرواسی که قرار بود ماه گذشته به ایران سفر کند، به دلایل نامشخص سفر خود به تهران را به تعویق انداخت؛ البته من در این دیدار اعلام نمودم که برگزاری این کمیسیون به عنوان معیاری تعیین کننده در چارچوب های همکاری اقتصادی دو کشور اقدامی مهم بوده و نباید به تعویق انداخته شود.
 
برای تامین انر‍ژی اروپا آماده ایم
 
صفری معاون وزیر خارجه در پایان این گفتگو در پاسخ به سوال خبرنگار نووی لیست در خصوص امکان تامین انرژی اروپا توسط کشورمان، گفت: ما به خاویر سولانا گفته‌ایم که در این زمینه برای همکاری با اروپا آمادگی داریم ضمن آنکه به طور کامل آماده ایم در چارچوب همکاری ای مشخص با اروپا، ضمن تلاش برای تامین امنیت انرژی، به مسئولیت خودمان برای رساندن انرژی به کشورهای این منطقه عمل کنیم.
 
ايران هراسى، تز محکوم به شکست آمريکايى‌ها در منطقه است
 
پرويز سرورى عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس خاطرنشان کرد: اظهارنظرهايى که مقامات آمريکايى داشتند نشان مى‌دهد که آمريکايى‌ها نيز به اين نتيجه رسيده‌اند که ادامه‌ بازى هسته‌اى با ايران جز نتيجه باخت و برد چيز ديگرى ندارد و در شرايط بحران اقتصادى سنگينى که قرار دارند، ادامه‌ اين رفتار براى‌شان مخاطره‌آميز و پرخسارت است.
 
وى با اشاره به اين که استقبال سرد کشورهاى منطقه از نشست اعراب در نیویورک نشان داد که اين روند را قبول ندارند، اظهار داشت: کشورهاى منطقه نيز ديگر معتقدند که موضوع ايران ترسى غرب و تهديد محور نشان دادن ايران، تز زنگ زده و پوسيده‌اى است که آمريکايى‌ها از اين موضوع استفاده کرده‌اند.
 
اين نماينده‌ مجلس خاطرنشان کرد: روند جديدى که آمريکايى‌ها در منطقه با عنوان ايران هراسى شروع کرده‌اند محکوم به شکست است و بهتر است غربى‌ها و آمريکايى‌ها که در ورطه‌ بحران سنگين اقتصادى قرار گرفته‌اند، با عقلانيت با ايران برخورد کنند.
 
نشست کشورهاى عربى با گروه 1+5 ‌نتيجه‌اى جز رسوايى ندارد
 
محمداسماعيل کوثرى در گفتگو با ايسنا، نشست مسوولان کشورهاى عربى و کشورهاى عضو گروه 1+5 را بى‌نتيجه ارزيابى کرد و گفت: آن‌ها از چنين نشست‌هايى نتيجه‌اى نخواهند گرفت، بلکه در مقابل ملت‌هاى خود رسوا مى‌شوند و به حقانيت جمهورى اسلامى ايران در بيان اين‌که سران کشورهاى عربى به بيگانگان وابستگى دارند، مى‌رسند.
 
کوثرى يادآور شد: اميدواريم سران کشورهاى عربى و منطقه هرچه زودتر به هوش بيايند و ملت‌هاى خود را در تصميم‌گيرى براى کشورشان سهيم کنند تا اين چنين خيانت‌هايى را به جامعه اسلامى روا ندارند.
 
عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملى و سياست خارجه مجلس، با تاکيد بر اين‌که جمهورى اسلامى ايران هيچ گونه مشکلى با کشورهاى همسايه خود در منطقه خليج فارس ندارد، تصريح کرد: کسانى که بايد از منطقه بيرون بروند همان بيگانگانى هستند که هر روز اختلاف افکنى مى‌کنند و بهانه‌هاى واهى تازه‌اى مطرح مى‌کنند.
 
دولت براى توسعه روابط با کشورهاى منطقه تلاش مى‌کند
 
ثمره هاشمى در گفتگو با روزنامه‌ى اماراتى دارالخليج، روابط ايران با کشورهاى حوزه خليج فارس را متمايز و استراتژيک توصيف کرد و گفت: اين روابط تغيير نمى‌کند.
 
مشاور عالى رييس‌جمهور کشورمان ادامه داد: درست است که اتفاقاتى به وقوع پيوسته اما کارهايى که غريبه‌ها انجام مى‌دهند تاثيرى در روابط برادرانه کشورهاى منطقه و ايران نخواهد داشت؛ چرا که اين روابط مبنى بر منافع مشترک است.
 
وى با اشاره به سفرهاى رييس‌جمهور کشورمان به کشورهاى منطقه اظهار کرد که احمدى‌نژاد از زمان به دست گرفتن قدرت در راستاى توسعه روابط ايران و کشورهاى حوزه خليج فارس گام برداشته و در اين راستا به انجام سفر به کشورهاى منطقه اولويت داد؛ به گونه‌اى که از اکثر آن‌ها بازديد کرد و اين مساله دلالت بر آن دارد که دولت احمدى‌نژاد در توسعه روابط با کشورهاى منطقه تلاش مى‌کند.
 
واکنش لاریجانی به خبر تاسيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران
 
على لاريجانى در حاشيه همايش 30 سال انقلاب در پاسخ به سوالى درباره اظهارات اخير رايس در خصوص تمايل آمريکا به تاسيس دفتر حافظ منافع در ايران عنوان کرد: بحث دفتر نمايندگى در گذشته هم مطرح بود به نظر من اين حرکت تاکتيکى نيست و بايد يک مقدار نگاه دقيق ترى به اين موضوع کرد من به اين مساله بهاى جدى نمى دهم، چون ممکن است نگاه مرموزانه‌اى پشت آن باشد، آنچه مهم است ما نيازمند تغيير استراتژيک در منطقه هستيم نه تغيير تاکتيکي. 
 
رفتار ایران با پاکستان باید تغییر کند
 
پیمان فروزش نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: دیپلماسی کشور باید در رابطه با پاکستان جدی تر باشد.
 
وی در خصوص به شهادت رسیدن گروگان های ناجا در سراوان اظهار داشت: حق و حقوق خانواده های شهدای این حادثه باید هرچه زودتر به خانواده های آنان پرداخت شود و اقدام لازم برای بازگشت اجساد این شهدا صورت بگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: محل اقامات و تردد ریگی در پاکستان مشخص است و خود پاکستانی ها می دانند او کجاست اما برخوردی نمی کنند و ما از وزارت اطلاعات، وزارت کشور و نیروی انتظامی می خواهیم در این رابطه جدی تر برخورد کنند.
 
طرح هاى آمريکا در منطقه شکست خورده است 
 
رييس سازمان بسيج دانشجويى کشور گفت: امروز شاهد شکست طرح هاى راهبردى آمريکا شامل خاورميانه بزرگ و جديد در منطقه هستيم.   
 
رضا سراج دوشنبه شب در دوازدهمين يادواره شهدا و نکوداشت جلوه هاى ايثار دانشجويى استان همدان در مرکز آموزش عالى شهيد مفتح اين شهر، اقدام شجاعانه خبرنگار عراقى و پرتاب کفش به سمت بوش را نشانه فروپاشى و شکست آمريکا در منطقه دانست.
 
رييس بسيج دانشجويى اظهار داشت: عزت و افتخار ايرانيان امروز در دنيا نمونه است که آن را بايد از برکات خون شهدا دانست.
ايران به دنبال مناسباتى منطقى و عادلانه با اروپاست
 
فيليپ ولتى و شميم احسان، سفراى سوييس و بنگلادش در تهران در پايان ماموريت خود با منوچهر متکى ملاقات و با وى خداحافظى کردند.
 
در اين ديدار متکى با اشاره به تلاش‌هايى که سوييس براى نقش‌آفرينى اين کشور در جامعه بين‌الملل به منصه ظهور مى‌رساند، خطاب به سفير سوييس گفت: ايران به دنبال مناسباتى منطقى و عادلانه با اروپاست و اروپا بايد با ملاحظه در صدد تنظيم روابط خود با ايران باشد.
 
کشورها از سوراخ‌هاى واحد براى چندين بار گزيده نشوند
 
منوچهر متکى در پاسخ به سوال ايسنا در مورد تحولات اخير افغانستان گفت: ما به اين کشورها توصيه مى‌کنيم از سوراخ‌هاى واحد براى چندين بار گزيده نشوند.
 
متکى همچنين در مورد توافق نامه امنيتى آمريکا و عراق و اظهارات وزير خارجه عراق مبنى بر اين که امضاى توافق نامه مانع دخالت ايران در امور عراق شده است گفت: ما از به دست گرفتن سرنوشت عراق هر چه سريعتر توسط مردم عراق حمايت مى‌کنيم و معتقديم اين مردم عراق هستند که مواضع کشورشان را در ارتباط با هرگونه تصميم گيرى مهم در اين کشور تعيين مى کنند.
 
مرزهاى ايران و ترکمنستان مرزهاى صلح و دوستى است
 
در ديدار حاجى‌اوف وفا، معاون وزير امور خارجه ترکمنستان با منوچهر متکى، راه‌هاى توسعه همکارى‌هاى کنسولى، اقتصادى و گردشگرى مورد بررسى قرار گرفت.
 
در اين ملاقات منوچهر متکى، وزير امور خارجه کشورمان ايران و ترکمنستان را دو همسايه با اشتراکات فراوان و منافع و نگرانى‌هاى همسان توصيف کرد و مرزهاى دو کشور را مرزهاى صلح و دوستى ناميد.
 
بحران ها با استواری حل می شود نه با مذاکره
 
علی لاریجانی در همایش 30 سال انقلاب اسلامی، دستاوردها، آسیبها و فرصتها با بیان اینکه جریان بیداری اسلامی در صحنه سیاست خارجی و عرصه بین المللی باید صیانت شود تصریح کرد: جایگاه ایران به عنوان یک بازیگر موثر می تواند در دهه چهارم انقلاب تثبیت شود و الان نیز ایران را به عنوان یک بازیگر قبول دارند اما تثبیت این جایگاه کار می برد.
 
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمله آمریکا به عراق و افغانستان با بیان اینکه تا سال ها با این پدیده مواجه خواهیم بود یادآور شد: ریشه مواجهه با این بحران ها ایستادگی است و اگر کسی فکر می کند پشت میز مذاکره می توان مسائل را حل کرد امکان پذیر نیست، بلکه باید استواری باشد تا در بازی موفق شویم.
 
اولويت سياست خارجى ايران ايجاد امنيت، توسعه و صلح بين ملت‌هاست
 
معاون اول اجرايى رييس جمهور با بيان اين‌که "ملت ايران پيشرفت و شادى ملت افغانستان را پيشرفت و شادى خود مى‌داند" گفت: امنيت، توسعه و صلح همه ملت‌ها به ويژه کشورهاى همسايه در اولويت اول سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران قرار دارد.
 
علی سعیدلو با بيان اين‌که "تهران محدوديتى براى توسعه همکارى با کشورهاى منطقه ندارد" خاطرنشان کرد: سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران بر توسعه و تعامل هر چه بيشتر با همه دنيا به ويژه کشورهاى منطقه استوار است.
 
اطلاعی از S300 نداریم
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز بی اطلاعی از تجهیز کشور به سامانه S300 مراجع نظامی را در این رابطه صاحب صلاحیت دانست.
 
علاء الدین بروجردی به مهر گفت: مجلس و کمیسیون امنیت ملی اطلاعی از مباحث اخیر مطرح شده درباره خرید سامانه اس 300 ندارد و مسئولیت مستقیم خرید هر نوع تجهیزات نظامی و دفاعی برعهده وزارت دفاع است.
 
نماینده مردم بروجرد در خانه ملت اضافه کرد: البته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیازهای دفاعی و نظامی کشور را رصد می کند اما اینکه کشور به چه تجهیزاتی نیاز دارد در صلاحیت مراجع نظامی است.
 
آمريکا تجربيات امنيت پرواز ايران را خواستار شد
 
سردار حق طلب جانشين فرمانده حفاظت و امنيت سپاه با بيان اين‌که " امروز ميزان امنيت در خطوط پروازى نظام جمهورى اسلامى ايران در صدر کشورهاى جهان قرارگرفته است" تاکيد کرد: دليل اين موفقيت مراجعه مکرر سازمان‌هاى مختلف امنيتى از کشورهاى مختلف براى انتقال تجربيات و برقرارى امنيت در پروازهاى آن کشورهاست که به سپاه حفاظت هواپيمايى کشور ارايه شده است.
 
وى با اعلام اين‌که " بسيارى از کشورها تا پيش از حادثه 11 سپتامبر نيروهاى منسجم حفاظت پروازى نداشتند" افزود: بدين ترتيب ما با انجام فعاليت‌ها از سال 63 نزديک به 20 سال قدمت بيشتر نسبت به اين کشورها در زمينه حفاظت پروازى داريم. بعد از حادثه 11 سپتامبر کشورهاى مختلف که نگران وضعيت امنيتى خطوط پروازى خود شدند با يک خلا در زمينه تجربه مواجه مى‌شدند؛ بنابراين درخواست‌هايى به سپاه حفاظت هواپيمايى ارايه مى‌دادند تا از تجربيات اين مجموعه استفاده کنند.
 
عراق تحت تاثير القائات و دروغ‌پراکنى‌ها قرار نگيرد
 
محمود احمدى بى‌غش عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در گفتگو با ایسنا با بيان اين‌که طبيعتا يکى از محورهاى مورد بحث در سفر آينده‌ نورى المالکى به تهران درباره توافقنامه امنيتى بغداد - واشنگتن خواهد بود، افزود: از آنجا که قرار است اين توافقنامه در آينده مورد همه‌پرسى قرار گيرد، طبيعتا در سفر نورى‌المالکى به تهران نيز در مورد آن بحث خواهد شد.
 
وى به نامه‌ تعدادى از نهادها و انجمن‌هاى مردمى حمايت از حقوق مردم فلسطين به رييس جمهور مبنى بر درخواست آزادى بى‌قيد و شرط خبرنگار عراقى از نورى‌المالکى اشاره کرد و اظهار داشت: اخيرا نورى‌المالکى به صورت آشکار با اقدام ارزشمند خبرنگار عراقى مخالفت کرد و در روزهاى گذشته تعدادى خبرنگار را به صورت فرمايشى در عراق جمع کرده و اين حرکت را محکوم کرده‌اند که بايد در سفر وى به تهران اين موضوع نيز مورد توجه قرار گيرد.
 
نماينده مردم شازند در خانه ملت تاکيد کرد: انتظارات جمهورى اسلامى ايران از عراق اين است که حسن همجوارى نسبت به ايران داشته باشد و تحت تاثير القائات و دروغ‌پراکنى استکبار يا بعضى از همسايگان کم‌توجه قرار نگيرد و حقوق شهروندان ايرانى به ويژه زائرين را محترم بشمارد.
 
وارد کردن اعراب به پرونده هسته‌اى توطئه‌اى جديد است
 
علی اکبر هاشمى رفسنجانى در حاشیه همایش آسیب شناسی پژوهش دفاع مقدس در پاسخ به پرسش خبرنگارى مبنى بر اين‌که « ورود اعراب را به پرونده‌ى هسته‌يى چگونه ارزيابى مى‌کنيد؟» گفت: اين توطئه جديدى است که مى‌خواهند از وضع منطقه هم سوءاستفاده کنند. تا حالا خود اروپايى‌ها و چين و روسيه بودند، حالا مى‌خواهند براى خود شريک بگيرند و البته آمريکا.
 
مشکلى در اراده هاى سياسى تهران و مسکو نيست 
 
سخنگوى وزارت امور خارجه درخصوص تاخير احتمالى بهره بردارى از نيروگاه اتمى بوشهر اظهار داشت: مشکلى در اراده هاى سياسى تهران - مسکو براى بهره بردارى از نيروگاه اتمى بوشهر وجود ندارد بلکه بحث ها تکنکيى و فنى است.
 
در پى اين اظهارات قشقاوى خبرنگاران از وى پرسيدند: آيا بالاخره بهره بردارى از نيروگاه اتمى بوشهر به تعويق افتاده است؟ سخنگوى وزارت خارجه پاسخ داد: من مهندس فنى نيستم. اما وقتى که سوخت اوليه نيروگاه تحويل شده است اين نقطه عطفى است و همه مى دانند اصلى ترين مساله تحويل سوخت بوده که صورت گرفته است.
 
بى اطلاعى از تحويل سيستم موشکى اس -300
 
سخنگوى وزارت خارجه به بحث نهايى شدن تحويل سيستم دفاع موشکى اس-300 به ايران که طى چند روز اخير مجلس از اجرايى شدن آن خبر داد، پرداخت. او از دريافت اين سامانه اظهار بى اطلاعى کرد و گفت: مراجع ذى ربط هنوز هيچ گزارشى در اين باره به وزارت خارجه ارائه نداده است.
 
حسن قشقاوی در اين باره توضيح داد: هيچ گزارشى از منابع و مراجع ذى ربط به وزارت خارجه در اين خصوص واصل نشده و در موقعيتى نيستيم که تحويل آن را تاييد يا تکذيب کنيم ولى درمجموع ارتباط ما با روسيه همه جانبه و گسترده در زمينه هاى سياسى، اقتصادى و نظامى است که از گذشته نيز بوده و بخشى از آن اجرايى شده و بخش ديگر در دست اجراست.
 
تکذيب بهبود در روابط تهران و واشنگتن
 
قشقاوى در واکنش به تصميم هاى امريکا بر ايجاد يک پست ويژه مربوط به ايران در دستگاه سياست خارجى اين کشور، اين تصميم را داخلى و بى ارتباط با ايران عنوان کرد.
 
به گفته او اين اقدام مربوط به کار تشکيلاتى امريکا است و مهم اين است که اين تصميم ها تغييرى در سياست هاى منطقه اى و خاورميانه اى امريکا ايجاد کند. قشقاوى افزود: اگر اين تغييرات حاصل شود پس در اين صورت ميمون و مبارک خواهد بود.
 
او اظهارات رايس در مورد ايجاد دفتر حفاظت از منافع امريکا در تهران را متناقض خواند و افزود: بحث هاى مطرح شده در اين خصوص آنقدر متناقض بود که هيچ ارتباطى بين آنها ديده نمى شود و شايد اين اظهارات به خاطر اين است که وى در حال خداحافظى است.
 
اوباما عددى نيست که نظام ما به وى نيازى داشته باشد
 
غلام‌حسين الهام، سخنگوى دولت در نشست «کابينه‌ احمدى‌نژاد در بوته نقد دانشجويى» که به همت بسيج دانشجويى دانشگاه امام صادق (ع) برگزار مى‌شد، در جواب اين سوال که آيا نامه‌ آقاى احمدى‌نژاد به باراک اوباما حرکتى نادرست نبوده است و از آن نزديکى به کسى که نماينده‌ تفکر صهيونيسم است برداشت نمى‌شود؟ گفت: آقاى احمدى‌نژاد در محو صهيونيسم آن‌قدر شفاف صحبت کردند که مبانى آنان را زير سوال برد که به نظر من اگر روز قدس ما در خيل تظاهرکنندگان حاضر نبوديم، ولى ماموريت‌مان را در اين خصوص در آن روز به انجام رسانديم. از نامه‌ آقاى احمدى‌نژاد به اوباما نزديکى احمدى‌نژاد به فرد که نماينده‌ صهيونيسم است برداشت نمى‌شود. اين نامه تنها يک کلمه‌ تبريک داشت و مبانى‌اش تفاوتى با ديگر نامه‌ها نداشت و بايد گفت که اين نامه يک تاکتيک سياسى بود براى تخريب فضايى که جمهورى اسلامى ايران را ستيزه‌گر مى‌پنداشت. اوباما عددى نيست که نظام ما به وى نيازى داشته باشد و اين نامه حرکتى بود در جهت استفاده از شرايط پيش آمده در فضاى بين‌المللى در جهت نزديکى فضاى جهانى به صلح و سازش.
 
 
ایران هيچ گاه قصد تهاجم و کشورگشايى نداشته و نخواهد داشت
 
محمد کرمى راد نماینده مجلس با شاره به نشست اعراب و 1+5 گفت:‌ دولت‌هاى عربى بايد بدانند که جمهورى اسلامى ايران صدايى جز وحدت بين مسلمين و همکارى براى پيشبرد اوضاع کنونى مسلمانان در دنيا صداى ديگرى ندارند.
 
وى درعين حال با اشاره به اين‌که دستگاه سياست خارجى کشور بايد فعال تر از گذشته بر روى اين موضوعات و فعاليت‌هايى که طرح‌ريزى مى‌کنند، توجه داشته باشد، گفت: جمهورى اسلامى ايران کشورى است که براساس تعاليم اسلامى ، ‌استراتژى دفاعى دارد و هيچ گاه قصد تهاجم و کشورگشايى نداشته و نخواهد داشت.
 
ايران و روسيه فريب شانتاژهاى دشمن را نخواهند خورد
 
مصطفى محمد نجار وزیر دفاع روز چهارشنبه پس از جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران درباره سيستم ضد موشکى S300 گفت: ما در خريد و ساخت اين سلاح‌ها ازهيچ تلاشى فروگذار نمى‌کنيم، البته ما در زمينه ساخت سلاح‌هاى دفاعى و پدافندى هم‌اکنون به مرز طراحى رسيده‌ايم.
 
وى خاطرنشان کرد: با همه کشورهاى دوست و همسايه مثل روسيه تعاملات زيادى داريم. در زمينه سيستم پدافندى هم تور M1 را خريده‌ايم. دشمن در برخى خبرها شانتاژ مى‌کند و ما و روسيه هم هيچ کدام فريب اين شانتاژها را نخواهيم خورد، دشمنان مى‌خواهند حق استفاده از سلاح‌هاى دفاعى را از ما بگيرند.
 
هيچ تبعه انگليسى‌ در ايران بازداشت نشده است
 
غلامحسين محسنى اژه‌اى در حاشيه جلسه دولت گفت: برخى سرويس‌هاى جاسوسى ممکن است از مجارى خبرنگاران بخواهند اقداماتى انجام دهند و اين فعاليت‌ها در آستانه انتخابات افزايش مى‌يابد، ولى هيچ تبعه انگليسى‌اى با اين عنوان بازداشت نشده است.
 
وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالى مبنى بر پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر با تاکيد بر واژه " مدافعان حقوق بشر" ادامه داد: اصلا چه کسى بهتر از شما دفاع از حقوق بشر دارد. شما گول اين حرف‌ها را نخوريد. الحمدالله امروز بيشترين دفاع در همه‌ زمينه‌ها در ارتباط با حقوق بشر در ايران مى‌شود و متاسفانه افرادى که ضد ارزش‌هاى انسانى، اسلامى و بشريت هستند، در دنيا دارند اين شعار را مطرح مى‌کنند و شما خدايى نکرده گول اين حرف‌ها را نخوريد

نظر شما :