رايس: اوباما درباره ايران همان راه جورج بوش را خواهد رفت

۰۴ دی ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۰ کد : ۳۵۱۳ آمریکا
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد، باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب امریکا در بسیاری از موارد و قضایای سیاست خارجی از جمله پرونده هسته­ای ایران همان راه دولت جورج بوش را خواهد رفت.
رايس: اوباما درباره ايران همان راه جورج بوش را خواهد رفت

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد، باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب امریکا در بسیاری از موارد و قضایای سیاست خارجی از جمله پرونده هسته­ای ایران همان راه دولت جورج بوش را خواهد رفت.

 

وی در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز گفت: «تمام تلاش ما این است که کشورهای جهان را در وهله نخست به تعامل وا داریم و مشکلات بزرگ را با تمسک به راه­های مختلف حل و فصل کنیم.»

 

اشاره وی به پرونده هسته­ای کره شمالی که در نهایت به مذاکرات پیونگ­یانگ با واشنگتن انجامید و پیونگ­یانک متعهد شد در برابر یک سری مشوق­ها از فعالیت­های نظامی هسته­ایش دست بکشد، درگیری فلسطینیان با اسرائیل و تلاش­ها برای حل پرونده هسته­ای ایران بود.

 

رایس همچنین تاکید کرد، کادر اوباما در تعامل با قضایای مرتبط با سیاست خارجی راه مخصوص به خودشان را دارد و گمان می­کنم در برخی مسائلی که دولت جورج بوش در نهایت شکست خورد با مشکلاتی مواجه شود.

 

وزیر امور خارجه ایالات متحد از اعزام نماینده ویژه از سوی اوباما به مناطق به شدت بحرانی در جهان ابراز نگرانی کرد و گفت: «بسیار ضروری است که از نقش سفیران ایالات متحده و دیپلمات­های آن در عرصه دیپلماسی خارجی به هیچ عنوان کاسته نشود.»

 

روزنامه فایننشال تایمز از گفته­های رایس نتیجه می­گیرد که کادر جدید سیاست خارجی اوباما بسیار با راه و روش کادر بوش مغایر باشد. به ویژه این که بسیاری از کسانی که اوباما انتخاب کرده از گرایش های معتدلانه برخوردارند و با بسیاری از سیاست­های نوجمهوریخواهان مخالفند.

 

از سوی دیگر وزیر امور خارجه امریکا در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «محبوبیت ایالات متحد در خاورمیانه چندان زیاد نیست و می­فهمد که اعراب احساس توهین و بی­احترامی از زمان­های طولانی از سوی ایالات متحد به خود احساس می­کنند. البته این احساس با آمدن جورج بوش به وجود نیامده و با رفتنش نیز پایان نمی­یابد. جورج بوش می­خواست به تمام اهدافی که از پیش تعریف کرده بود برسد که به بسیاری از آنها نرسید. به نظر من نگاه اعراب به اداره بوش در وقت مناسب خود تغییر خواهد کرد.»

 

وی در ادامه تاکید کرد، معتقدم با گذشت زمان احترام حقیقی امریکا احیا خواهد شد. چرا که امریکا در کنار جوامع عربی ایستاد. البته اعراب از آن حقوق و قدرتی آزادانه­ای که ما برخورداریم برخوردار نیستند. تاریخ در برابر جورج بوش منصفانه رفتار خواهد کرد. با ظهور عراقی که پس از حمله سال 2003 به رهبری امریکا به وجود آمد چهره خاورمیانه نیز تغییر خواهد کرد. عراق اولین کشور دموکراتیکی در دنیای عرب خواهد بود که از نژادها و مذاهب دینی مختلف برخوردار است.

 

وی درباره مذاکرات صلح فلسطینیان و اسرائیلی­ها نیز گفت: «البته ما نتوانستیم در این یک سال به اهدافی که در آناپلیس تعریف کردیم، برسیم اما به هر صورت با روی کار آمدن جورج بوش اوضاع مذاکرات بهتر شد و وضعیت انتفاضه فلسطینیان نیز بهبود یافت.»

 

رایس درباره پروژه مبارزه با تروریسم نیز گفت: «مبارزه با تروریسم در قضایای مبارزه با القاعده و رهبرش بن لادن شکست خورد، اما پیمانی را که ایالات متحده در عراق به وجود آورد توانست شاخه القاعده در آن کشور را شکست دهد.»

 

وی در این باره افزود: «جنبش طالبان و شبکه القاعده ممکن است نفوذ خود را در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان تقویت کند اما اشتباه است اگر فکر کنیم بدون درگیری چنین هدفی برای آنها محقق شود. ما پیروز بسیاری از میدان­ها خواهیم شد اما جنگ به پایان نخواهد رسید.»

 

رایس درباره پرونده فعالیت­های هسته­ای ایران نیز گفت: «تحریم­های بین­المللی علیه ایران تا کنون شکست خورده است. تهران با وجود آن که با فشارهای مالی رو به رو شده حاضر نشده فعالیت­های هسته­ای حساس خود را متوقف کند. ایرانی­ها تاوان آن را پس خواهند داد و ما خواهیم ديد که تاثیرات آن قبل از تاثیر بر سیاست­هایشان چه خواهد بود. آنها با کاهش قیمت نفت با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه خواهند شد.»    


نظر شما :