جایزه حقوق بشر آمریکا به روزنامه‌نگار روسی تعلق گرفت

۲۴ آذر ۱۳۸۷ | ۰۱:۵۲ کد : ۳۴۲۴ آمریکا
یک روزنامه‌نگار مستقل روسی که فساد و سوء استفاده از قدرت را در میان مقامات دولتی کشورش افشا کرده بود، به خاطر گزارش‌های جستجوگرانه و کوشش برای پیشبرد حقوق بشر در روسیه، از سوی دولت ایالات متحده تقدیر شد.
جایزه حقوق بشر آمریکا به روزنامه‌نگار روسی تعلق گرفت

یک روزنامه نگار مستقل روسی که فساد و سوء استفاده از قدرت را در میان مقامات دولتی کشورش افشا کرده بود، به خاطر گزارش های جستجوگرانه و کوشش برای پیشبرد حقوق بشر در روسیه، از سوی دولت ایالات متحده تقدیر شد.  

 

به گزارش سایت وزارت امور خارجه آمریکا، یولینا لاتینینا که در رادیو "اکو" مسکو و همچنین "مسکو تایمز" و "نوایا گازتا" فعالیت می کند، طی مراسمی که در وزارت امور خارجه برای بزرگداشت مدافعان حقوق بشر به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب اعلامیۀ جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شد،  جایزۀ "مدافعان آزادی" را دریافت کرد.

 

کاندولیزا رایس در مراسمی که 8 دسامبر برگزار شد گفت: "طی 6 دهۀ گذشته دموکراسی در سراسر کرۀ زمین از طریق دستاورهای برجسته برای حقوقی که دراعلامیه شمرده شده، گسترش یافته است. با این همه ما از این حقیقت آگاهیم که هنوز آزادی های اساسی از میلیون ها مردم به وسیلۀ دولت های آنها دریغ می شود."

 

به گفتۀ رایس، ارتقای حقوق بشر و آزادی فردی یک تعهد عمدۀ سیاست خارجی دولت بوش در قبال آن چیزی است که به وسیلۀ رئیس جمهور به عنوان "مطالبات مذاکره ناپذیر منزلت انسانی" توصیف شده است.

 

رایس افزود: جایزۀ "مدافعان آزادی" که به لاتینینا اعطا شد، هر سال به یک شهروند یا سازمان دولتی که شجاعت و قابلیت استثنایی رهبری از خود بروز داده است اعطا می شود. یولینا فساد و سوء استفاده از قدرت را در میان مقامات دولت و  نیز نقض فاحش حقوق بشر را، هم به وسیلۀ مقامات دولتی و هم بازیگران بخش خصوصی بویژه در شمال قفقاز فاش کرد. او با شجاعت بسیار و به گونه ای بسیار صریح از همکاران روزنامه نگاری که از سانسور و سکوت اجباری فزاینده به ستوه آمده اند، دفاع کرد.

 

به گفتۀ رایس، در روسیه کوشش های نگران کننده ای برای افزایش کنترل و اعمال فشار بر رسانه ها، به عنوان بخشی از روندهای اقتدارگرایانه در جریان است. اعضای مطبوعات مستقل در معرض حملات خشونت آمیز به وسیلۀ مرتکبانی که هنوز به پیشگاه عدالت کشانده نشده ند، قرار گرفته اند.

 

طی مدت 15 سال 300 روزنامه نگارکشته شده اند و به این ترتیب روسیه در میان کشورهایی که در سطح جهانی به عنوان مرگبارترین نقاط برای روزنامه نگاران شناخته شده اند جای گرفته است.

 

در این مراسم همچنین به جیمز مک گی، سفیر ایالات متحده در زیمبابوه به خاطر کوشش برای کمک به مردم زیمبابوه در مطالبۀ تغییر دموکراتیک جایزۀ "دیپلماسی برای آزادی" اهدا شد. مک گی طراح یک برنامۀ راهبردی در سفارت ایالات متحده برای یاری رساندن به اهالی زیمبابوه در پیکار آنها برای ایجاد تغییرات دموکراتیک در کشورشان بوده است.

 

رایس گفت: مک گی به تمرکز دادن  کوشش ها بر موارد رو به افزایش نقض بشر کمک کرده و بر ضرورت برگزاری انتخابات آزاد و منصفانۀ ریاست جمهوری پای فشرده است. او همچنین رهبری یک تلاش انسان دوستانۀ بین المللی را برای کمک به زیمبابوه برای مقابله با شیوع بیماری وبا به عهده گرفته است.

 

دیگر اینکه به مایکل دی تار، رئیس بخش سیاسی سفارت ایالات متحده در کلمبو، سریلانکا، به خاطر کوشش در کاستن از موارد نقض حقوق بشرکه طی دوسال گذشته به وسیلۀ طرفین متخاصم در جنگ داخلی 25 سالۀ سری لانکا رو به تصاعد بوده است،  جایزۀ "دستاورد حقوق بشر و دیپلماسی" اعطا شد.

 

رایس درباره او گفت: مایکل راه های ابتکاری وعملی برای برقراری ارتباط  سازنده با سریلانکا در عین تاکید بر نگرانی های ما از بابت نقض حقوق بشر، یافته است.  مایکل به موضع گیری ایالات متحده برای ایفای یک نقش پیشگام در تثبیت و ترمیم اوضاع در ایالات جنگ زدۀ شرقی، با تمرکز بر خلع سلاح شبه نظامیان  و خارج کردن آنها از حالت فعال، یاری رساند.

 

رایس افزود: دی تار همچنین به طور موثر در کوشش بین المللی برای نظارت بر یک کمیسیون تحقیق در مورد موارد حاد نقض حقوق بشر شرکت داشت. او همچنین در مواردی که روزنامه نگاران و دیگر فعالان در معرض تهدید و توقیف بوده اند به سرعت پاسخ داده است.

 

به گفته وزیر خارجه آمریکا، "دی تار" نقشۀ راهی برای ترغیب یک گروه شبه نظامی هوادار دولت به آغاز آزاد ساختن کودکان سرباز را هم پیشنهاد داده است.


نظر شما :