جهان در هفته‌اى که گذشت...

۲۱ آذر ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۳۴۱۴ آمریکا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت...
آمریکا سپر موشکی خود را آزمایش کرد
 
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از آزمایش موفقیت آمیز سپر موشکی این کشور برای استقرار در شرق اروپا خبر داد.
 
پنتاگون اعلام کرد که برای آزمایش سامانه دفاعی خود که قرار است آن را در اروپای شرقی گسترش دهد، در یک حمله فرضی، یک موشک دوربرد را با موفقیت رهگیری کرده است.
 
" پاتریک اوریلی" مدیر آژانس دفاع موشکی پنتاگون گفت: این بزرگترین و پیچیده ترین وظیفه ای بود که ما تاکنون انجام داده ایم.
 
کاسترو: کوبا آماده گفتگو با اوباماست
 
فیدل کاسترو گفت: کوبا آمادگی دارد فصل جدیدی را در روابط با آمریکا بگشاید.
 
خبرگزاری اتریش از هاوانا گزارش داد، فیدل کاسترو در مقاله‌ای برای رسانه‌های رسمی کوبا نوشت در حال حاضر امکان مذاکره با باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید آمریکا در هر کجا وجود دارد.
 
وی افزود: با این حال اوباما نباید فراموش کند که بایست راهبرد چماق و هویج را در قبال مردم کوبا کنار بگذارد. حق حاکمیت کوبایی‌ها غیرقابل مذاکره است.
 
واکنش شوراى امنيت به جنايات رژيم صهيونيستى در الخليل
 
 شوراى امنيت به‌ دنبال نشستى که به درخواست گروه‌هاى عربى در سازمان ملل متحد برگزار شد، با صدور بيانيه‌اى غيرالزام‌آور، اعمال خشونت‌آميز شهرک‌نشينان صهيونيست در الخليل را محکوم کرد.
 
اعضاى شوراى امنيت در اين بيانيه بر ضرورت احترام به حقوق افراد بدون هيچ گونه تبعيض تاکيد کردند.
 
در همين حال بان کى مون، دبير کل سازمان ملل متحد هم در پيامى به ملت فلسطين ضمن اعلام همبستگى با آنها بر ضرورت حل و فصل عادلانه بحران فلسطين و پايان دادن به اشغالگرى‌هاى رژيم صهيونيستى تاکيد کرد.
 
رييس‌جمهور گرجستان، وزيران دفاع و خارجه را برکنار کرد
 
رييس‌جمهور گرجستان در اقدامى تازه براى ترميم کابينه، وزيران خارجه و دفاع اين کشور را برکنار کرد و اعلام داشت هدف از اين اقدام "دميدن روحى تازه" به دولت پس از جنگ با روسيه است.
 
ميخاييل ساکاشويلى، رييس‌جمهور گرجستان در نطق تلويزيونى خود گفت: افرادى که پست‌هاى خود را ترک کردند افرادى کارآمد و ميهن‌پرست هستند و آنها بايد به کار در ديگر پست‌ها ادامه دهند. دولت از اين دوران بسيار دشوار با موفقيت عبور کرده است اما به روحى تازه نياز دارد. مردم انتظار تغيير دارند و ما بايد تصميمات فوق‌العاده‌اى اتخاذ کنيم.
 
عبور اولين ناو روسى از کانال پاناما پس از 60 سال  
 
ناو ضد زير دريايى درياسالار چاباننکو به عنوان اولين ناو نظامى روسيه طى شش دهه اخير از کانال پاناما گذر کرد.
 
اين ناو روسى که 451 نفر خدمه دارد، در مانور نظامى مشترک با ونزوئلا که با مشارکت ناوگان روسيه برگزار شده بود، حضور داشت.
 
براون خطاب به موگابه: ديگر بس است
 
نخست‌وزير انگليس روز شنبه گفت که در بحبوحه‌ شيوع وبا در زيمبابوه که تاکنون حدود 600 قربانى گرفته، قدرت‌هاى جهانى بايد به هم پيوندند و به رابرت موگابه بگويند که "ديگر بس است".
 
اظهارات براون در شرايطى صورت گرفت که فشار بين‌المللى بر رابرت موگابه، رييس‌جمهور زيمبابوه در حال افزايش است و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا گفته است که بهتر بود که رابرت موگابه در گذشته از قدرت کنار مى‌رفت.
 
قرارداد هسته ای هند و روسیه امضا شد
 
مسکو و دهلی نو یک قرارداد هسته ای را با هدف ساخت چهار نیروگاه هسته ای دیگر در هند امضا کردند. دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه و مانموهان سینگ نخست وزیر هند این قرارداد را در دهلی نو امضا کردند. امضای این قرارداد پس از از انعقاد قرارداد هسته ای هند و آمریکا صورت می گیرد.
 
بر اساس قرارداد هسته ای بین دهلی نو و مسکو، روسیه چهار راکتور هسته ای را در کودانکولام واقع در ایالت " تامیل نادو" در جنوب هند خواهد ساخت.
 
چین به سارکوزی اعتراض کرد
 
چین به ملاقات رئیس جمهوری فرانسه با دالایی لاما اعتراض کرد.
 
خبرگزاری آلمان از پکن گزارش داد، در تفسیری که خبرگزاری دولتی شینهوا منتشر کرد، آمده است دیدار سارکوزی با دالایی لاما گامی غیرهوشمندانه بود که احساسات ملت چین را جریحه‌دار کرد و موجب تحلیل رفتن روابط چین و فرانسه می‌شود.
 
وين ميزبان نشست اعضاى شوراى همکارى خليج فارس
 
تيم فنى وابسته به شوراى همکارى خليج فارس با مسئولان ارشد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در وين با هدف تحکيم همکارى ميان دو طرف جهت استفاده صلح آميز از برنامه هسته‌اى ديدار کرد.
 
به گفته يک مقام ديپلماتيک عضو شوراى همکارى خليج فارس که خواست نامش فاش نشود دو طرف به بررسى طرحى که قرار است کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس در خصوص دستيابى به انرژى صلح آميز هسته‌اى دنبال کنند پرداختند.
 
به گفته اين مقام اين نشست ششمين نشست ميان آژانس و شوراى همکارى خليج فارس و در راستاى اجراى بيانيه‌ اخير نشست سران عضو شوراى همکارى خليج فارس در زمينه بررسى طرح صلح آميز انرژى هسته‌اى است.
 
اعتراف هند به اشتباه‌هاى امنيتى در حادثه بمبئى  
 
هند براى نخستين بار از زمان حوادث بمبئى اعلام کرد که اشتباهات امنيتى و اطلاعاتى دولت به حوادث تروريستى اخير در بمبئى منجر شد.
 
پالانياپان چيدامبارام، وزير کشور جديد هند در جمع خبرنگاران گفت: اشتباهاتى وجود داشته و اگر بگويم که اشتباه وجود نداشت، راستگو نخواهم بود.
 
چيدامبارام با اشاره به تهاجم چند تروريست خارجى به هتل‌ها، ايستگاه‌هاى مترو و ديگر تأسيسات بمبئى اعلام کرد که براى تقويت وضعيت امنيت در کشورش تلاش مى‌کند.
 
سولانا: پاسخ ابهامات ايران را داده ايم
 
سولانا در نشستى با نمايندگان مطبوعات و خبرگزارى هاى ايران اعلام کرد پاسخ نامه سعيد جليلى دبير شوراى عالى امنيت ملى را ارسال کرده و به ابهامات و سوالات تهران درخصوص طرح فريز پاسخ داده شده است.
 
در همين حال به گفته کريستيانا گالاش سخنگوى سولانا که در اين نشست رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا را همراهى مى کرد سولانا دو هفته قبل پاسخ نمايندگان گروه 1+5 را درباره سوالات ايران به مقامات کشورمان تحويل داده است.
 
پليس هند دو تن را در ارتباط با حملات تروريستى بمبئى دستگير کرد
 
پليس هند اعلام کرد دو مظنون که متهم به در اختيار قرار دادن سيم کارت تلفن همراه به افراد مسلح در حادثه تروريستى بمبئى هستند، بازداشت شدند.
 
جاويد شهيم، مقام ارشد پليس هند اظهار داشت: اين دو فرد چندين سيم کارت تلفن همراه را در اختيار گروهى 10 نفره از افراد مسلح قرار داده‌اند که در حملات هفته گذشته بمبئى شرکت داشته‌اند. حملات هفته گذشته در بمبئى 171 کشته بر جاى گذاشت.
 
وى افزود: يکى از اين افراد از منطقه کشمير هند است و ديگرى از بنگال غربى به هند آمده است. 
 
وزارت خارجه هند تماس تهدید آمیز با زرداری را تکذیب کرد
 
وزبر امور خارجه هند تماس تهدید آمیز با رئیس جمهوری پاکستان را که باعث آماده باش نیروی هوایی پاکستان شده است، تکذیب کرد.
پس از آنکه اسلام اباد از تماس تلفنی و تهدید آمیز "پرناب موخرجی" با "آصف علی زرداری" خبر داد، وزیر امور خارجه هند این خبر را تکذیب کرد.
 
این در حالی است که روزنامه داون پاکستان تماس موخرجی با زرداری را نوعی دست انداختن رئیس جمهور این کشور توصیف کرده است.
 
ميشل خورى احتمالا اولين سفير لبنان در دمشق خواهد بود
 
ميشل عون، رهبر جريان آزاد ملى در جريان سفرش به حلب بار ديگر با بشار اسد، رييس جمهور سوريه و خانواده‌اش ديدار کرد.
 
روزنامه المنار به نقل از ميشل عون نوشت: هر چقدر که شرايط سخت‌تر شود و موانعى در راه دوستى دو کشور و دو ملت ايجاد شود، برقرارى روابط ميان دو ملت و حفظ ريشه‌هاى دوستى ميان ملت سوريه و لبنان ضرورى است، چرا که مراحل سختى در زندگى ملت‌ها وجود دارد.
 
هم‌چنين منابع آگاه لبنانى به روزنامه لبنانى النهار گفتند: گروه‌هاى لبنانى در خصوص اسامى سفيرانى که قرار است به عنوان سفيران سوريه و لبنان در دو کشور تعيين شوند، توافق کرده‌اند.
 
پيش بينى مى‌شود ميشل خورى، نخستين سفير لبنان در دمشق باشد. وى در حال حاضر سفير لبنان در قبرس است.
 
راستى آزمايى محور مذاکرات شش جانبه هسته اى پکن 
 
گفتگو براى تنظيم يک پروتکل در باره مساله هسته اى شبه جزيره کره و نقشه راه براى راستى آزمايى برنامه هسته اى کره شمالى محورهاى اصلى مذاکرات شش جانبه پکن بود که روز دوشنبه در پايتخت چين برگزار شد.   
 
"کريستوفر هيل" مقام ارشد مذاکرات هسته اى آمريکا گزارش داد که پروتکل راستى آزمايى و داشتن يک نقشه راه براى تکميل اين برنامه يک نياز است.
 
هيل در پکن به خبرنگاران گفت: دور تازه مذاکرات آغاز شده و تاکيد در اين دور از گفتگوها بر راستى آزمايى و نقشه راه است تا طرفين اختلافات را حل کنند.
 
پاکستان: دستگیری طراح حملات تروریستی هند
 
یک مقام ناشناس نظامی پاکستان از دستگیری عامل طراحی نقشه حملات تروریستی هند خبر داد.
 
یک مقام نظامی پاکستان که نام خود را فاش نکرده است از دستگیری عامل طراحی نقشه حملات تروریستی به هند در یورش نظامیان پاکستانی به مقر شبه نظامیان جنگ‌طلب خبر داد.
 
این شخص که به علت حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود عنوان کرد که "زکی‌الرحمان لخوی" یکی از رهبران لشکر طیبه که از مهمترین مظنونان به شمار می‌رود، در میان 5 نفر از افرادی است که در این یورش به مقر شبه نظامیان خارج از مظفرآباد کشمیر دستگیر شده است.
 
سارکوزی راهی لبنان می شود
 
نیکلا سارکوزی در سفر به دمشق با "بشار اسد" همتای سوری خود دیدار و درباره پرونده لبنان به ویژه اینکه پاریس از برجسته ترین حامیان از سرگیری روابط دیپلماتیک میان سوریه و لبنان به شمار می رود، رایزنی کرد.
 
این منابع افزودند: سارکوزی همچنین پس از این سفر، در اواسط ژانویه از لبنان دیدن و با میشل سلیمان همتای لبنانی خود دیدار خواهد کرد. به گفته این منابع، این دیدار به آماده سازی سفر رسمی سلیمان به پاریس در روزهای 16 و 17 مارس اختصاص می یابد.
 
ليونى انجام عمليات نظامى گسترده در نوار غزه را خواستار شد
 
تزيپى ليونى وزير امور خارجه رژيم صهيونيستى طى سخنرانى که روز سه‌شنبه در تل آويو انجام شد اعلام کرد: جنبش حماس نيازمند آتش بس است و مى‌تواند بر ديگر گروه‌هاى فلسطينى نفوذ داشته باشد.
 
وزير امور خارجه رژيم صهيونيستى انجام عمليات نظامى گسترده را در نوار غزه در واکنش به نقض آتش خواستار شد.
 
خبرگزارى سماى فلسطين گزارش داد: تزيپى ليونى از ايهود باراک وزير جنگ رژيم صهيونيستى به بهانه اين که در سايه عدم توقف حملات راکتى وى اقدام به حفظ آتش بس کرده است انتقاد کرد و گفت اين مساله موجب شده که اين گونه تصور شود که اسراييل حماس را به رسميت شناخته است.
 
افغانستان هر گونه گفتگوى قريب الوقوع را با طالبان رد کرد
 
همايون حميدزاده سخنگوى رييس جمهور افغانستان اظهار داشت: دولت اين کشور گفتگو با مخالفان را يکى از راه‌هاى حل مشکل اين کشور مى‌داند، اما آغاز گفتگو با طالبان در آينده نزديک در دوبى را رد مى‌کند.
 
پيش از اين گزارش شده بود که در آينده نزديک، گفتگوهاى آشتى با شرکت حدود 40 تن از نمايندگان دولت و طالبان در دوبى آغاز مى‌شود.
 
شیخ الازهر آماده سفر به اسراييل است
 
شيخ الازهر تاکيد کرد: آماده ديدار با هر شخصيت يهودى و غيريهودى در دفترم هستم و هيچ مانعى در سفر رييس اسراييل و نخست وزير اسراييل براى بازديد از الازهر وجود ندارد.
 
شيخ الازهر گفت: ديدارم با شيمون پرز، رييس اسراييل در حاشيه‌ گفتگوى اديان در نيويورک کاملا اتفاقى بود و ديدار ما چند دقيقه بيشتر طول نکشيد و تنها در چارچوب خوشامدگويى بود.
 
سولانا خواستار برکناری موگابه شد
 
"خاویر سولانا" که در بروکسل سخن می گفت اعلام کرد: زمان آن فرا رسیده تا با وارد کردن فشار بر "رابرت موگابه" او را از ریاست جمهوری زیمبابوه برکنار کنیم تا با این اقدام کشورش به سوی پیشرفت حرکت کند.
 
مسئول سیاست خارجی اتحادبه اروپا افزود: زمان آن فرا رسیده تا به مردم زیمبابوه شانس زندگی در کنار یکدیگر و حرکت رو به جلوی کشورشان داده شود.

نظر شما :