پوتین: ساکاشویلی را باید با اعمال شاقه به مرگ محکوم کرد

۱۶ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۸ کد : ۳۳۷۷ اروپا
نخست وزير فدراسيون روسيه گزارش رسانه‌هاى فرانسوى در خصوص اظهارات وى مبنى براينکه گفته است، رئيس‌جمهوری گرجستان به دليل نقشش در جنگ پنج روزه تابستانى با روسيه سزاوار مرگ است را تاييد کرد.
پوتین: ساکاشویلی را باید با اعمال شاقه به مرگ محکوم کرد

نخست وزير فدراسيون روسيه گزارش رسانه‌هاى فرانسوى در خصوص اظهارات وى مبنى براينکه گفته است، رئيس‌جمهوری گرجستان به دليل نقشش در جنگ پنج روزه تابستانى با روسيه سزاوار مرگ است را تاييد کرد.

 

ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه در ديدار با نيکولا سارکوزى، رئيس جمهوری فرانسه در 12 اوت اعلام کرده بود، بايد ميخائيل ساکاشويلى، رئيس جمهوری گرجستان را به دليل آغاز جنگ وحشيانه‌ عليه غيرنظاميان اوستياى جنوبى با اعمال شاقه به مرگ محکوم کرد.

روزنامه‌ى ديلى تلگراف گزارش داده که است که پوتين در يک جلسه‌ پرسش و پاسخ تلفنى به مردم روسيه که مستقيم از تلويزيون دولتى روسيه پخش ‌شد، همچنين با اظهارنظر در مورد دعواى مسکو - کى‌يف بر سر قيمت گاز صادراتى روسيه، اوکراين را به بى‌خردى متهم کرد.

 

اين بحران انرژى باعث تشويش ذهن اتحاديه اروپا شده است، زيرا در پى چنين مشاجره‌ مشابهى در ژانويه سال 2006 انتقال گاز به سراسر قاره اروپا متوقف شد.

 

اوکراين حامل 80 درصد از گاز صادرات روسيه از طريق خطوط لوله‌هاى خود براى اروپاست.

 

رييس دولت فدراسيون روسيه قصد کيف را براى نگه داشتن يکسان قيمت‌هاى سال 2008براى سال 2009 غيرمنطقى خوانده است و گفت: «حتى اگر کشورهاى اروپايى تاثير بپذيرند دغدغه‌ خاطرى نسبت به قطع گاز به اوکراين ندارم اما در صورت چنين اتفاقى از قبل به اتحاديه اروپا هشدار خواهم داد.»

 

رئيس جمهوری پيشين روسيه همچنين خاطرنشان کرد، از باراک اوباما رئيس‌جمهور منتخب آمريکا سيگنال‌هاى مثبتى دريافت داشته که مى‌تواند گشاينده‌ درى به سوى تحولات مثبت در روابط مسکو با واشنگتن باشد.

 

وى در اين باره گفت: «معمولا هنگامى که تغييرى در قدرت هر کشورى و حتى تغيير بيشتر در يک ابرقدرت مانند امريکا اتفاق مى‌افتد، تغييرات ديگرى نيز روى مى‌دهند. ما خيلى اميدواريم که اين تغييرات مثبت باشند. ما هم اکنون اين سيگنال‌هاى مثبت را مشاهده مى‌کنيم. دو مساله به طور مشخص يکى گسترش سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) به سوى شرق اروپا و دوم استقرار سامانه سپر دفاع ضد موشکى آمريکا در اروپاى شرقى باعث به هم خوردن روابط با آمريکا در زمان رياست جمهورى جورج بوش شده بود. ما مى‌شنويم که بايد مناسب بودن استقرار سيستم دفاع موشکى در لهستان و رادار‌هاى آن‌ها در جمهورى چک دوباره ارزيابى شود.»

 

وی اشاره­ای به حمایت امریکا در جنگ گرجستان از تفلیس علیه مسکو نکرد و سخنان خود را درباره رابطه با امریکا در همین دو مورد خلاصه کرد.

 

نخست وزير روسيه هم چنين اشاره کرد، احتمالا در سال 2012 پس از پايان دوره‌ رياست جمهورى ديميترى مدودوف، رئيس جمهوری فدراسيون روسيه بار ديگر به سمت پيشين خود در کرملين باز خواهد گشت.

 

از سوی دیگر رئيس‌ جمهوری گرجستان در اقدامى تازه براى ترميم کابينه، وزيران امور خارجه و دفاع اين کشور را برکنار و اعلام کرد، هدف از اين اقدام دميدن روحى تازه به دولت پس از جنگ با روسيه است.

 

در جریان ترمیم کابینه الکساندر لومايا، وزير پر نفوذ شوراى امنيت ملى گرجستان نيز برکنار شد.

 

ميخائيل ساکاشويلى، رئيس‌جمهوری گرجستان در نطق تلويزيونى خود در این باره گفت: «افرادى که پست‌هاى خود را ترک کردند افرادى کارآمد و ميهن‌پرست هستند و آنها بايد به کار در ديگر پست‌ها ادامه دهند. دولت از اين دوران بسيار دشوار با موفقيت عبور کرده است اما به روحى تازه نياز دارد. مردم انتظار تغيير دارند و ما بايد تصميمات فوق‌العاده‌اى اتخاذ کنيم.»

 

گريگول الگالوبليشويلى، نخست وزير گرجستان نيز به خبرنگاران گفت که انرژى تازه‌اى براى دولت نياز است.

 

وى با انتشار بيانيه‌اى اظهار داشت، در واقع تهديدى که امروز در مقابل گرجستان قرار دارد ما را وادار مى‌سازد که تجربيات و انرژى تازه‌اى به روح دولت بدميم.

 

گريگول واشادزه، ديپلمات برجسته و کهنه‌کار گرجستان به عنوان وزير امور خارجه و باتو کوتليا، معاون وزير دفاع به عنوان جانشين کزراشويلى، وزير دفاع پيشنهاد شده­اند. همچنين قرار است به زودی وزيران جديد فرهنگ و آموزش نيز معرفی شوند.

 

واشادزه نیز فورا تغييرات در سرويس خارجى گرجستان را در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد و گفت: «تمام معاونان وزير امور خارجه و سفيران اين کشور برکنار خواهند شد. من از تمام معاونان وزير و سفيران مى‌خواهم استعفاى خود را اعلام کنند و تصميمات در خصوص انتصاب‌هاى بعدى بر اساس عملکرد اين افراد در دوران جنگ اتخاذ خواهد شد.»

 

هم­زمان ايراکلى آلاسانايى، سفير گرجستان در سازمان ملل اعلام داشت که تصميم داشته است پيش از همه اين تغييرات استعفاى خود را اعلام کند. وى يکى از چهره‌هاى بسيار برجسته در گرجستان به حساب مى‌آيد و احتمالا يکى از چالش‌هاى ساکاشويلى در آينده خواهد بود. رسانه‌هاى گرجستان گفته‌اند که وى سرگرم رايزنى با دو حزب بزرگ اپوزيسيون است.

 

اين تغيير کابينه در حالى صورت مى‌گيرد که ساکاشويلى با فشارهاى فزاينده داخلى و خارجى به دليل عملکردش در جنگ ماه اوت با روسيه بر سر اوستياى جنوبى قرار دارد.  منتقدان، از جمله برخى متحدان پيشين ساکاشويلى، وى را به تحريک براى آغاز جنگ متهم می­کنند.


نظر شما :