اوباما: خروج از عراق و بستن گوانتانامو از اولويت‌هاى من است

۲۷ آبان ۱۳۸۷ | ۱۹:۳۹ کد : ۳۲۱۶ آمریکا
رييس‌جمهوری منتخب آمريکا وعده داده است به عنوان بخشى از تغيير اساسى در سياست‌خارجى دولت قبلى، نيروهاى آمريکايى را از عراق خارج کند، القاعده را در افغانستان شکست دهد و زندان گوانتانامو را ببندد.
اوباما: خروج از عراق و بستن گوانتانامو از اولويت‌هاى من است

رييس‌جمهوری منتخب آمريکا وعده داده است به عنوان بخشى از تغيير اساسى در سياست خارجى دولت قبلى، نيروهاى آمريکايى را از عراق خارج کند، القاعده را در افغانستان شکست دهد و زندان گوانتانامو را ببندد.

 

باراک اوباما، رئيس جمهوری منتخب آمريکا، در نخستين مصاحبه‌ اصلى‌اش پس از پيروزى در انتخابات نهايى رياست جمهورى در چهارم نوامبر که در برنامه‌ى 60 دقيقه‌ کانال تلويزيونى CBS پخش شد، اعلام کرده است که بازسازى اقتصاد خراب آمريکا اولويت اول برنامه‌هاى دولت تحت رهبرى‌اش خواهد بود.

 

اوباما همچنین گفت که حداقل يک جمهورى خواه در کابينه‌اش حضور خواهد داشت و تاييد کرد که با هيلارى کلينتون‌، رقيب پيشين خود در انتخابات مقدماتى ديدار کرده است.

 

وى اما از اظهارنظر در مورد اين اخبار که بانوى سابق اول آمريکا، وزير امور خارجه خواهد شد، خوددارى کرد.

 

رييس‌جمهوری منتخب آمريکا براى سرعت بخشيدن به انتقال قدرتش، از کرسى‌اش در سنا استفعا داد و سه مشاور بلند پايه ديگر را براى خود منصوب کرد.

 

وى که قرار است نخستين رئيس‌جمهوری سياه‌پوست آمريکا باشد، اظهار داشت، به محض به دست گرفتن قدرت در 20 ژانويه، روساى ستادهاى مشترک و دستگاه امنيت ملى خودم را فرا مى‌خوانم و کار اجراى طرحى را براى خروج نيروها از عراق آغاز خواهيم کرد.

 

اوباما در اين مصاحبه گفت: «به ويژه به لحاظ مشکلاتى که ما در افغانستان داريم؛ مشکلاتى که وخيم‌تر شده‌اند. ما بايد اين تلاش را بيشتر کنيم.»

 

وى به ‌سي.بي.اس گفت: «له کردن القاعده يک بار و براى هميشه اولويت اول ماست و کشتن و يا دستگيرى اسامه بن لادن، رهبر اين گروه براى امنيت آمريکا بسيار حياتى است.»

 

اوباما وعده داده است با نتايج جنجال برانگيز جنگ عليه تروریسم دولت جورج بوش، رئيس جمهوری کنونى آ‌مريکا، با بازداشتگاه موقت ارتش آمريکا در خليج گوانتانامو در کوبا و بازپرسى‌هاى سخت از مظنونان دستگيرشده‌ تروريستى مقابله کند.

 

وى در این باره گفت: «من مرتبا گفته‌ام که قصد دارم گوانتانامو را ببندم و اين کار را خواهم کرد. من مرتبا گفته‌ام که آمريکا شکنجه نمى‌کند و من قصد دارم مطمئن شوم که ما شکنجه نمى‌کنيم. اينها بخش‌هاى اصلى براى بازگرداندن جايگاه اخلاقى آمريکا در جهان است.»

 

وى اما در مورد اين که آيا زندانيان گوانتانامو محاکمه و يا آزار خواهند شد و يا اين که به بازداشتگاه‌هاى غيرنظامى در خود آمريکا منتقل خواهند شد، توضيح نداد.

 

اوباما همچنین اعلام کرد، در کنگره نخستين اولويت قانون گذارى‌اش ايجاد يک بسته‌ مشوق‌ها براى حمايت از اقتصاد ضعيف آمريکاست. اين که دولت کنار بنشيند و ببيند شرکت جنرال موتورز و صنعت خودرو ورشکست شده، فاجعه‌اى براى دولت است.

 

رئيس‌جمهوری منتخب آمريکا در راستاى نتيجه نشست سران 20 کشور صنعتى توسعه يافته و در حال ظهور در واشنگتن اظهار داشت که ايجاد قوانين جديد بازارهاى مالى براى بازگرداندن اعتماد به خريداران ضرورى است.

 

وى در مورد کسرى بودجه گفت: «ما نبايد نگران کسرى بودجه سال آينده و يا دو سال آينده باشيم، زيرا مهمترين چيز اجتناب از يک رکورد عميق است.»

 

در اين مصاحبه ميشله اوباما، همسر باراک اوباما نيز شرکت داشت.

 


نظر شما :