شيکاگو تريبون: فاجعه کنگو

۲۷ آبان ۱۳۸۷ | ۰۱:۴۹ کد : ۳۲۱۰ آمریکا
باز هم فاجعه. این بار هم در آفریقا. در جمهوری دموکراتیک کنگو. در قلب آفریقا جنگ داخلی خانمان سوزی در گرفته که تا کنون نزدیک به 250 هزار نفر را آواره کرده است.
شيکاگو تريبون: فاجعه کنگو

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جهانی اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان تزریق مالی ملی، نوشته است، از 1971 تا کنون سابقه نداشته که وضعیت اقتصادی امریکا به چنین روزی بیفتد. اقتصاد به اندازه­ای بحرانی است که حتی با تزریق 700 میلیارد دلار پول نقد نیز حل شدنی نیست.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، دولت امریکا این پول را از کجا تامین می­کند. آیا ذخیره خاصی در اختیار دارد که از قبل آن پول به بازار تزریق می­کند. یقینا خیر. این پول ملت است که از جیبش برداشت می­شود و صرف بانک­ها و سرمایه­دارن می­شود. یعنی در حقیقت دولت امریکا پول تزریق به بنگاه­های اقتصادی را از جیب مردم برداشته و آن را ملی کرده است.

 

روزنامه شیکاگو تریبیون سرمقاله امروز خود را به جنگ داخلی کنگو اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان فاجعه کنگو نوشته است، باز هم فاجعه. این بار هم در آفریقا. در جمهوری دموکراتیک کنگو. در قلب آفریقا جنگ داخلی خانمان سوزی در گرفته که تا کنون نزدیک به 250 هزار نفر را آواره کرده است. عمق فاجعه بسیار بالا است. تا کنون سازمان ملل 17 هزار بسته برای کمک رسانی به مصیبت زدگان و آورگان جنگ کنگو فرستاده که تنها 5400 بسته به دست آنان رسیده است. بی رحمی حتی کمک به مردم بی پناه را نیز شامل شده است. عمق فاجعه در کنگو به اندازه ای است که بی اختیار اشک از چشمان انسان سرازیر می­شود. آیا آفریقا نمی­خواهد دست از نسل کسی و جنگ بردارد؟

 

روزنامه تایم سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصاد جهانی که شامل بریتانیا نیز می­شود، اختصاص داده و با عنوان بانک­ها بریتانیا در تونل وحشت و ورشکستگی، نوشته است، این روزها روزهای بسیار سختی برای بانک­های بریتانیا است. بحران تا مغز استخوان اقتصاد کشور نفوذ کرده و بانک­ها تنها یک گام تا ورشکستگی دائم فاصله دارند. دولت بریتانیا تلاش می­کند، حرفی از بحران به میان نیاورد یا حقایق آن را به طور کامل بیان نکند اما حقیقت این است که وام دادن بانک­ها متوقف شده، شمار بیکاری بسیار بالا رفته و فاصله­ای تا سقوط صنعت بانک بریتانیا باقی نمانده است. جالب است آقای براون می خواهند در چنین اوضاعی مردم به ایشان رای دهند.  


نظر شما :