بوستون گلاب: سرویس دادن به دو ارباب در عراق

۰۱ آبان ۱۳۸۷ | ۱۹:۲۱ کد : ۳۰۱۱ آمریکا
باید گفت عراقی­ها در حقیقت به یک مشکل اساسی برخورده­اند از یک سو باید امریکایی­ها را که حمایتشان برایشان حیاتی است را راضی نگه دارند و از سوی دیگر باید جوابگوی نیاز ملت عراق باشند.
بوستون گلاب: سرویس دادن به دو ارباب در عراق

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به چالش های پیش رو در امضای توافق­نامه امنیتی امریکا با عراق اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان سرویس دادن به دو ارباب در عراق نوشته است، به نظر می­رسد که مذاکرات دولت­های عراق و امریکا بر سر توافق­نامه امنیتی نه تنها به نتیجه مثبتی نرسیده بلکه به چالش بر خورده و در میان دو طرف گلایگی­هایی را به وجود آورده است. مشاوران کاخ سفید می­خواهند که این توافق­نامه تا پایان امسال یعنی زمانی که مهلت حضور نیروهای امریکایی در عراق بر اساس قطعنامه شورای امنیت به پایان می­رشد،امضا شود، در حالی که دولت عراق بر سر چگونگی محافظت قضایی از سربازان امریکایی هنوز اختلافات عمیقی با ایالات متحده دارد و معتقد است که باید زمان بیشتری برای رسیدن به یک نتیجه نهایی در این زمینه صرف شود.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، باید گفت عراقی­ها در حقیقت به یک مشکل اساسی برخورده­اند از یک سو باید امریکایی­ها را که حمایتشان برایشان حیاتی است را راضی نگه دارند و از سوی دیگر باید جوابگوی نیاز ملت عراق باشند. مردم و احزاب عراقی هنوز نتوانسته­اند این توافق­نامه را برای خود قابل هضم ببینند. این باعث شده دولت عراق به شدت تحت فشار قرار بگیرد.

 

روزنامه  دیلی تلگراف سرمقاله امروز خود را به رقابت­های انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان آیا باید به دنبال درمان خیال­پردازی باشیم؟ نوشته است، خیال پردازان هر روز فکر تازه­ای برای ایالات متحده می­کنند. هنگامی که تلویزیون را روشن می­کنید یا روزنامه­ها را ورق می­زنید یا رقابت­های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را دنبال می­کنید، می­بینید که نامزدها با خیالی آسوده و چهره­ای خندان آن چنان نوید روزهای خوش و تغییرات گسترده می­دهند و کشور را بی­دغدغه نشان می­دهند گویی که مردم روزهای خوبی را سپری می­کنند و مشکلات اقتصادی هیچ اثری بر زندگی مردم نگذاشته است. آیا واقعا چنین است؟ آیا نباید فکری برای درمان خیال پردازی و توهم کرد؟

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران پاکستان اختصاص داده و با عنوان پاکستان نیازمند کمک­های امنیتی سخت است، نوشته است، چند ماه بیشتر نمی­گذرد که نیروهای چند ملیتی مستقر در افغانستان راهکار نظامی خود را تغییر داده و حمله به شمال پاکستان را در دستور کار خود قرار داده­اند. هنگامی که بحران اقتصادی جهان به شدت افزایش یافت، تحولات پاکستان به حاشیه رانده شد و کمک مالی به پاکستان کشوری که به شدت برای رها شدن از بحران­های شدید مالی به ویژه در پروسه مبارزه با تروریسم نیازمند کمک­های اقتصادی است، دچار چالش  شد. پاکستان کشور بسیار مهمی است. به ویژه در منطقه­ای که ناتو بیشترین میزان نیروهای خود را در آن متمرکز کرده و نیازمند اقدامات موثر در مرحله مبارزه با تروریسم است. اما گویا بحران اقتصادی باعث شده اهمیت پاکستان در محاق رود.

 

روزنامه ایندیپندنت نیز سرمقاله امروز خود را به رقابت­های انتخاباتی امریکا و رابطه آن با بحران­های کنونی آن کشور به ویژه بحران­هاق اقتصادی اختصاص داده و با عنوان امریکا باید به دنبال ابزارهای دیگر زندگی باشد، نوشته است، رئیس جمهوری آینده امریکا باید چه اقدامات موثری انجام دهد تا میراث نامیمونی را که از رئیس جمهوری قبلی به ارث می­برد را جبران کند و این که باید چه راهکاری اتخاذ کند تا این میراث پردغدغه باعث نشود پاییز عمر ریاست جمهوریش زود فرا برسد؟

 

در ادامه این یادداشت آمده است، به نظر می­رسد اقتصاد ایالات متحده به یک عقب گرد موقت مبتلا شده که واقعا آن را دچار یک ستیز و چالش اقتصادی مهم کرده است. آنچه اکنون مشخص است این است که اکنون پیشنهادهای بسیاری داده شده تا اقتصاد امریکا عقب گرد نداشته باشد و مسیر رو به جلویی را در پیش بگیرد. بی شک رئیس جمهوری آینده امریکا پیشنهادهای امروزی را تا آن موقع به اجرا در خواهد آمد را به ارث خواهد برد. هنوز نتایج این راهکارها مشخص نشده ولی رئیس جمهوری آینده باید حتما خود را برای یک ریاضت سخت اقتصادی و متعاقب آن سیاسی آماده کند. ریاضتی که اگر به خوبی هدایت نشود بحران­های بسیار سختی را برای آینده امریکا به دنبال خواهد داشت.    


نظر شما :