شيکاگو تريبيون: آیا اوباما لیبرال ترین سناتور در واشنگتن است؟

۰۱ آبان ۱۳۸۷ | ۰۰:۴۰ کد : ۲۹۹۹ آمریکا
برخی از نئوجمهوری‌خواهان باراک اوباما را شانزدهمین رئیس جمهوری دانسته‌اند که بیش از همه تا کنون لیبرال بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران مالی ایالات متحده امریکا اختصاص داده و با عنوان تزریق مالی برای سودها پرداخت نمی­شود، آورده است، در تاریخ 13 اکتبر روسای 9 بانک بزرگ امریکا خواهان دیدار با رئیس بانک مرکزی امریکا شدند. در آن دیدار هنری پائولسون موافقت کرد که 125 میلیارد دلار به بانک­های مذکور کمک کند. برای این که آنها بتوانند از بحران ورشکستگی جان سالم به در برند. رئیس خزانه داری امریکا پیش بینی ­کرده بود که چنین زمانی روزی فرا برسد. به همین دلیل قبل از این که آنها قرار ملاقات با وی بگذارند خود را برای یک پدرخواندگی اقتصادی آماده کرده بود و خود را برای پذیرفتن پیشنهاد آنها آماده کرد. اما در این میان نکته­ای وجود دارد. آقای پائولسون تنها پذیرفت به بانک­ها کمک مالی شود که از طریق بازار بورس سهام­هایشان خریداری شود. اما سودهای بر باد رفته­ای که هر بانکی بر روی آن حساب می­کند تا خود را رشد خود را ادامه دهد، چه؟ هیچ کس بر روی آن حساب نکرده است.

 

روزنامه شیکاگو تریبیون سرمقاله امروز خود را به رقابت­های انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان آیا اوباما لیبرال ترین سناتور در واشنگتن است؟ نوشته است، یکی از روزنامه­نگاران و تحلیلگران جمهوریخواه در تازه­ترین اظهار نظرش گفته است که به باراک اوباما به عنوان لیبرال ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا که یک دموکرات است، رای می­دهد. برخی از نئوجمهوریخواهان باراک اوباما را شانزدهمین رئیس جمهوری دانسته­اند که بیش از همه تا کنون لیبرال بوده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، در همین حال اوباما بیست و هفتمین سناتور لیبرالی است که در ایالات متحده توانسته آرای بسیاری از جمهوریخواهان را به سوی خود جلب کند. کسی که توانسته تا کنون بیش از 50 درصد آرای رای دهندگانی که پیش از این به جمهوریخواهان رای می دادند را به سمت خود متمایل کند و خود را برای رسیدن به منصب ریاست جمهوری نزدیکتر کند. اما آیا واقعا اوباما یک لیبرال است؟

 

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران مالی و اقتصادی که در پی بحران مالی جهانی متوجه بریتانیا شده اختصاص داده و با عنوان محدودیت­هایی که برای گزینه­های مهار مالی وجود دارد، نوشته است، پس از آن که اعلام شده دولت بریتانیا گزینه­هایی را برای مهار بحران مالی جهانی مد نظر دارد، دردهایی که پس از اجرای آن می تواند متحمل پیکره اقتصادی کشور شود، نمایان شدند. دقیقا همانند بیماری که برای درمان مجبور است درد بکشد. بیکاری گسترده­ای که جامعه را تهدید می­کند و احتمال تعطیلی بسیار از واحدهای اقتصادی، تولیدی و شرکت­های کوچک اقتصادی تعطیل می­شوند برای این که اقتصاد بریتانیا نابود نشود.

 

روزنامه گاردین سرمقاله امروز خود را به برخورد ناتو با روسیه بر سر مسئله گرجستان اختصاص داده و با عنوان آتش دوستانه نوشته است، سال 2008 سال خوبی برای ناتو بوده است. در ابتدا نئو جمهوریخوهان امیدوار بودند گرجستان و اوکراین به آتشی مبتلا شوند که بخارست در نظام کمونیستی شوروی مبتلا شد. اما حرکتی که رئیس جمهوری امریکا آغاز کرده بود با مخالفت جدی اروپایی ها مواجه شد به گونه ای که آنگلا مرکل رهبری مخالفان اروپایی را در برابر امریکا بر عهده گرفت. بدین ترتیب آتشی خونبار فروکش کرد تا ناتو نیز سال خوبی را به پایان رسانده باشد.   


نظر شما :