مجلس سیاست­گذاری امنیت ملی عراق درباره امضاى توافق‌نامه تصمیم می‌گیرد

۳۰ مهر ۱۳۸۷ | ۱۴:۲۱ کد : ۲۹۸۳ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
یکی از نمایندگان حاضر در این نشست که نخواست نامش فاش شود خبر داد که به زودی طرح امضای توافق­نامه امنیتی در مجلس سیاست­گذاری امنیت ملی که در آن مقام­های ارشد عراقی از جمله رئیس جمهوری و نخست­وزیر حضور دارند، به رای گذاشته خواهد شد.
مجلس سیاست­گذاری امنیت ملی عراق درباره امضاى توافق‌نامه تصمیم می‌گیرد

نشست دو روز پيش مقام­های ارشد عراقی و اعضای عالی شورای امنیت ملی عراق در خانه جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق به نتیجه­ای نرسید و در نهایت شکست خورد. در همین حال یکی از نمایندگان حاضر در این نشست که نخواست نامش فاش شود خبر داد که به زودی طرح امضای توافق­نامه امنیتی در مجلس سیاست­گذاری امنیت ملی که در آن مقام­های ارشد عراقی از جمله رئیس جمهوری و نخست­وزیر حضور دارند، به رای گذاشته خواهد شد.

 

وی همچنین تاکید کرد، اگر توافق­نامه بتواند در مجلس سیاست­گذاری امنیت ملی رای بیاورد به پارلمان فرستاده شده و در آن جا نمایندگان نیز باید به آن رای دهند.

 

در همین حال و کوتاه زمانی پس از آن ائتلاف یکپارچه عراق که بزرگترين فراکسيون اين کشور در پارلمان عراق به شمار مى‌رود با صدور بیانیه­ای ضمن مخالفت با امضای این توافق­نامه در حالت کنونی خواستار انجام تعدیلاتی در برخی از بندهای آن شد.

 

همچنين نمايندگان فراکسيون‌هاى سياسى پارلمان عراق از دولت بغداد خواستند براى امضاى توافقنامه امنيتى عجله نکند و آن را بيشتر مورد بررسى قرار دهد زیرا برخى بندهاى آن با اصل حفظ حاکميت عراق تناقض دارد.   

این در حالی است که طی روزهای گذشته مقام های ارشد عراقی دائما می گفتند که امضای توافق نامه امنیتی با امریکا بسیار نزدیک است و به زودی به امضای دو طرف می رسد.

 

اسامه النجيفى، رهبر فراکسیون ائتلاف واحد عراق به خبرگزارى اصوات العراق گفت: «آمريکايى‌ها، عراقى‌ها را تحت فشار گذاشته‌اند و مى‌خواهند تا قبل از پايان سال جارى ميلادى توافقنامه را امضا کنند. به همین دلیل از دولت مى‌‌خواهيم که امضاى توافقنامه را به پس از انتخابات آمريکا موکول کند. هنوز همه نمايندگان از پيشنويس توافقنامه مطلع نيستند و فراکسيون‌هاى سياسى نیز نظر نهايى خود را در اين باره اعلام نکرده­اند. به گمانم هفته آينده پس از آشکار شدن مواضع فراکسيون‌هاى سياسى نسبت به بندهاى توافقنامه وضعيت بهتر روشن مى‌شود.»

 

وى که فراکسيونش در پارلمان، 19 کرسى از جمع 275 کرسى را در اختيار دارد، توضيح داد: «دو مساله درباره توافقنامه وجود دارد که تاکنون قطعى نشده يکى مساله مصونيت قضايى سربازان آمريکايى و ديگرى زمان عقب‌نشينى نيروهاى آمريکايى است.»

 

از سوى ديگر محمد تميم، عضو جبهه ملى گفت‌وگوهاى ملى با تاکيد بر اينکه پيش‌نويس توافقنامه پر از اشکال است، از دولت عراق خواست مسئوليت کامل امضاى توافقنامه را برعهده بگيرد و اين مسئوليت را به همه تحميل نکند.

 

کريم اليعقوبى، يکى ديگر از نمايندگان پارلمان عراق نيز گفت: «توافق­نامه امنيتى نياز به زمان و تلاش براى بررسى و اطلاع از جزئيات براى خروج از توافقنامه‌اى دارد که به حاکميت عراض ضربه مى‌زند. توافق­نامه براى اوضاع عراق و آينده و نسل بعدى مهم و راهبردى است اما در جريان مذاکرات اشکالاتى درباره مصونيت قضايى، مساله مراسلات پستى و پايگاه‌هاى نظامى وجود داشتنه که براى تصميم‌گيرى درباره آن به زمان نياز است. توافق­نامه به نسخه انگليسى نوشته شده و سپس به عربى ترجمه شده اما برخى که به متن انگليسى آن مطلع هستند گفته‌اند که اختلافاتى بين دو نسخه انگليسى و عربى آن وجود دارد.»

 

در همین حال ابراهیم الجعفری، نخست­وزیر سابق عراق در گفت‌وگو با روزنامه کويتى الرؤية، درباره توافق­نامه امنيتى بين عراق و آمريکا گفت: «اين توافقنامه عراق را تحت لوا و سلطه کامل قرار مى دهد و باعث دخالت در امور داخلى اين کشور مى‌شود.»

 

وى در ادامه افزود: «اين توافق­نامه حرمت و اعتبار عراقى‌ها را مورد تعرض قرار مى دهد و در عين حال به نگرانى کشورهاى همسايه دامن مى زند و به خاطر حضور نيروهاى خارجى توجيه دخالت در امور داخلى عراق فراهم مى‌کند. بر اساس تحقيقات، بررسى‌ها و تجارب مشابهى که در کشورهايى مثل ژاپن، کره،‌آلمان و ترکيه بدست آورديم، امضاى چنين توافقنامه‌اى شک و ترديد را در ميان ما ايجاد کرده و اين سوال مطرح است که چه نيازى به توافقنامه امنيتى بين آمريکا و عراق در سطح امنيتى وجود دارد؟ نياز ما مى‌تواند از طريق سازمان ملل که آمريکا و انگليس نقش اساسى در آن ايفا مى کنند، برطرف شود. ما نيازى نداريم که از زير سلطه بين المللى خارج شويم تا زير لواى اين کشور يا آن کشور برويم چرا که اين امر عراق را تحت سلطه کامل قرار مى دهد و به حاکميت اين کشور ضربه مى‌زند.»

 

ابراهيم جعفرى که يکى از مخالفان توافق­نامه امنيتى بين عراق و آمريکاست پيش از اين اين توافق­نامه را لکه ننگى بر پيشانى امضاء کنندگان آن خوانده بود.

 

توافق­نامه امنیتی عراق و امریکا

 

در حالی که امضای توافق­نامه امنیتی امریکا و عراق در هاله­ای از ابهام قرار دارد، جان هاتون، وزیر دفاع جدید بریتانیا در یک سفر از پیش اعلام نشده به بغداد آمده تا شاید بتواند با دولت عراق بر سر آینده نیروهای کشورش در جنوب عراق به مقام­های ارشد عراقی به گفت و گو بنشیند.

 

نوی مالکی نخست­وزیر عراق در دیدار با جان هاتون تاکید کرد، باید به یک راه حل مشترک برای چگونگی آینده حضور 4100 سرباز بریتانیایی در جنوب عراق برسیم.

 

مالکی در این دیدار گفت: «امضای توافق­نامه امنیتی با ایالات متحده می­تواند الگویی برای امضای توافق­نامه­ای مشابه با بریتانیا برای ما ایجاد کند.»

 

هاتون نیز از آمادگی شرکت­های بریتانیایی برای شرکت در روند بازسازی عراق بویژه در بصره و دیگر استان­های عراق خبر داد و گفت: «ما آماده­ایم در تمام زمینه­ها با دولت عراق همکاری کنیم.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :