حاصل سفر هشت روزه بوش به اروپا

۲۲ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۱:۴۵ کد : ۲۱۵ آمریکا
جورج بوش،‌ پس از يک سفر هشت روزه به اروپا به واشنگتن بازگشت تا خود را براى استقبال از مهمان خود، ،‌ رئيس جمهور روسيه آماده کند.درگيرهاى لفظى رئيس جمهور آمريکا و روسيه در پى تصميم آمريکا براى استقرار سيستم دفاع موشکى خود در جمهورى چک و لهستان آغاز شد.

رئيس جمهور آمريکا در سفر خود به کشورهاى جمهورى چک،‌آلمان،‌لهستان،‌ايتاليا، آلبانى و بلغارستان بارها تلاش کرد تا نگرانيهاى ‌ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه، را در خصوص استقرار سيستم دفاعى موشکى در جمهورى چک و لهستان کاهش دهد.

 

درگيرهاى لفظى رئيس جمهور آمريکا و روسيه در پى تصميم آمريکا براى استقرار سيستم دفاع موشکى خود در جمهورى چک و لهستان آغاز شد. آمريکا همچنين دولت روسيه را به عدم اجراى دموکراسى در اين کشور متهم کرد.

 

آقاى بوش در طى سفر  اروپايى خود بارها روسيه را دوست خود خواند و اعلام کرد که هدف از استقرار سيستم دفاع موشکى روسيه نيست و آمريکا خواستار همکاريهاى دو جانبه در خصوص اين پروژه است. ولاديمير پوتين پيش از اين گفته بود که در صورت استقرار سيستم دفاع موشکى آمريکا در خاک لهستان و جمهورى چک، ‌موشکهاى خودرا به سوى اهدافى در اروپا نشانه خواهد گرفت.

 

آقاى بوش همچنين خاطر نشان ساخت که درخواست همکاريهاى دو جانبه به دليل ضعف موضوع دفاع موشکى نيست چرا که آمريکا اعتقاد دارد که کار درست را انجام مى دهد. رئيس جمهور آمريکا در آخرين روز سفر خود در کشور بلغارستان بار ديگر از روسيه دعوت کرد تا در خصوص طرح سيستم دفاع موشکى با آمريکا همکارى کند اين در خواست آمريکا در پى پيشنهاد غير منتظره آقاى پوتين در خصوص استقرار اين سيستم دفاعى در جمهورى  آذربايجان بود. وى همچنين بار ديگر حمايت خود را از استقلال کوزوو اعلام کرد که باز هم با مخالفت شديد روسيه مواجه شد.

 

جورج بوش پيش از سفر به بلغارستان در يک توقف 8 ساعته به عنوان اولين رئيس جمهور آمريکا که به آلبانى سفر مى کند با سالى بريشا،‌نخست وزير اين کشور ملاقات کرد.آلبانى به عنوان بزرگترين کشور مسلمان اروپا ( بدون در نظر گرفتن ترکيه)  از جورج بوش استقبال کرد اين در حالى است در ديگر کشورهاى اروپا با تظاهرات ضد آمريکايى از وى پذيرايى شده بود.

رئيس جمهور آمريکا در سفر اروپايى خود براى اولين بار با پاپ بنديک شانزدهم ملاقات کرد. در اين ديدار پاپ که با جنگ عراق به شدت مخالف است نگرانيهاى خود را در خصوص خاور ميانه به آقاى بوش گوشزد کرد.

جورج بوش که پس از نشست اجلاس گروه هشت به واتيکان سفر کرده بود در پاسخ به سوال پاپ در خصوص دستاوردهاى اين نشست در حالى که چهره اى بسيار آرام به خود گرفته بود گفت که نشست اجلاس گروه هشت بسيار موفقيت آميز بود.

پاپ همچنين با توجه به درگيريها لفظى رئيس جمهور آمريکا و روسيه ازآقاى بوش در خصوص ملاقات وى با ولاديمير پوتين پرسيد که جورج بوش با اشاره به حضور عکاسان و خبرنگاران گفت که در خصوص اين موضوع بعدا صحبت خواهد کرد.

سفر هشت روزه رئيس جمهور آمريکا که از جمهورى چک آغاز شده بود،‌با سفر به آلمان براى شرکت در اجلاس گروه جى هشت ادامه داشت وى پس از سفر به کشورهاى ايتاليا،‌آلبانى،‌لهستان و بلغارستان در حالى به واشنگتن بازگشت که علاوه بر درگيريهاى داخلى،‌مسئله عراق بزرگترين معضل آمريکا در سياست خارحى است که روز به روز بر عمق آن افزوده مى شود.


نظر شما :