مذاکرات چین و روسیه برای همکاری انرژی رده بالا

۰۳ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۲ کد : ۲۰۲۷۳۲۳ سرخط اخبار

چین و روسیه درباره یک همکاری انرژی در سطح بالا که به نفع هر دو کشور باشد، مذاکره کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دولتی شینهوا چین با استناد به بیانیه دینگ شوشیانگ، معاون نخست‌وزیر، پس از دیدار با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، گزارش کرد چین و روسیه درباره یک همکاری انرژی در سطح بالا که به نفع هر دو کشور باشد، مذاکره کرده‌اند.

این دو نفر ریاست مشترک بیست و یکمین نشست کمیته همکاری انرژی چین-روسیه را برعهده داشتند.

معاون نخست‌وزیر چین همچنین از پیشنهادی برای عمیق‌تر کردن روابط دو جانبه در بخشهای صنعت انرژی و بهینه کردن سیاست‌های مرتبط با همکاری انرژی برای تسهیل پروژه‌های جدید انرژی خبر داد.

چین پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به بزرگترین مشتری انرژی روسیه تبدیل شده است. طبق گزارش بلومبرگ، این کشور در نیمه اول سال میلادی جاری، ۱۵.۲ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را از طریق خط لوله «قدرت سیبری» دریافت کرد. اروپا، با دریافت ۱۴.۶ میلیارد متر مکعب گاز روسیه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، دومین خریدار بزرگ گاز مسکو بود.

روسیه همچنین پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شد و مجموع صادراتش در سال میلادی گذشته، ۲۴ درصد افزایش یافت و به ۱۰۷.۰۲ میلیون تن رسید. این حجم معادل ۱۹ درصد از کل واردات نفت چین بود و عربستان سعودی با ۱۵ درصد از کل حجم واردات، به جایگاه دومین تامین کننده بزرگ نفت چین نزول کرد.

روسیه و چین علاوه بر تعهد برای تقویت همکاری در فضای نفت و گاز، اخیرا درباره افزایش صادرات برق روسیه هم گفت‌وگو کرده‌اند. در اوایل دهه جاری، روسیه صادرات برق خود به چین را افزایش داد تا به این کشور کمک کند از بحران برق عبور کند. برای مثال، در اکتبر سال ۲۰۲۱، چین با کمبود برق دست و پنجه نرم می‌کرد و ناچار شده بود خاموشی برنامه‌ریزی شده را اجرا کند، روسیه صادرات برق خود به بزرگترین اقتصاد آسیا را دو برابر کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، در اوت سال گذشته، روسیه صادرات برق به چین را در امتداد خط برق «آمور هیهه» از ۶۰۰ مگاوات، به ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاوات کاهش داد که دلیل آن کمبود در سیستم انرژی خاور دور روسیه بود. طبق گزارش‌های مربوط به مذاکرات اخیر، هر گونه افزایش در صادرات برق، با در نظر گرفتن روند تقاضای خاور دور صورت خواهد گرفت.


نظر شما :