آذری جهرمی: تحریم‌ مانع شکوفایی شبکه ملی اطلاعات نشد

۰۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۹۲۵۱۳ سرخط اخبار

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از موضوعات مهم زیرساختی، شبکه ملی اطلاعات است که در این عرصه به رغم تحریم‌ها و فشار‌های حداکثری، شکوفایی حداکثری داشتیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمدجواد آذری جهرمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش خود از عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: رسم است که وزرا در مجالس جدید گزارشی از وضعیت حوزه کاری شان را خدمت نمایندگان ارائه می‌کنند، من هم به همین رسم، شب گذشته نامه‌ای را به صورت الکترونیکی از طریق دولت الکترونیک و اتوماسیون اداری مجلس برای یکایک نمایندگان ارسال کردم که در کارتابل ایشان قرار گرفته و در سامانه مانیتورینگ مجلس هم وجود دارد و روی گوشی همه نمایندگان هم به چشم می‌خورد.

وی افزود: در این گزارش وضعیت انطباق شرایط فعلی با آنچه در اسناد بالادستی به ویژه برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته آمده است و من یک نسخه را تقدیم رئیس مجلس می‌کنم.
این عضو دولت یازدهم اضافه کرد: تلاش می‌کنم در وقت باقیمانده به جای پرداختن به آمار، به معرفی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستاورد‌ها و چالش‌هایی که پیش رو قرار دارد، بپردازم.
آذری جهرمی تصریح کرد: در وزارت ارتباطات همانگونه که مستحضر هستید، دو حوزه کلیدی و دو محور کلیدی و فعال وجود دارد. اولین محور، محور مهم شبکه ملی اطلاعات است و مبحث دوم برنامه صلح آمیز فضایی است.


وی ادامه داد: همه اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذیل این دو برنامه تعریف می‌شود و این دو برنامه، برنامه مادر ما برای اقدامات پیش رو است. شبکه ملی اطلاعات مبحث مهمی است که در سال ۸۴ مطرح شده و در سال ۸۶ به تصویب رسیده و از سال ۸۶ در حال پیگیری است و اولین گام پیگیری شبکه ملی اطلاعات، استقرار یک شبکه ارتباطی در جای مناسب بوده است.
آذری جهرمی تصریح کرد: تلاش‌های خوبی از سال ۸۶ تا ۹۲ بعد از تصویب شبکه ملی اطلاعات در برنامه پنجم توسعه در مجلس مورد توجه قرار گرفت، اما از سال ۹۲ رشد این حوزه بسیار چشمگیرتر و قابل توجه‌تر بود، در سال ۹۲ مجموع ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات عددی معادل ۶۸۰ گیگابیت بر ثانیه بوده و امروز این ظرفیت به ۱۸ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است.


وزیر ارتباطات ادامه داد: وزارت ارتباطات در لایحه دسترسی به نسل سوم و چهارم تلفن همراه در حال حاضر تمام شهر‌های کشور یعنی ۱۲۴۲ شهر را مورد پوشش قرار داده است، همچنین با مدنظر قرار دادن ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه که برای اجرای عدالت ارتباطی که ذیل عدالت اجتماعی تعریف شده است، توسعه دسترسی‌های روستایی مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون ظرفیت روستا‌های متصل به شبکه ملی اطلاعات به عدد ۸۹ درصد رسیده است و تحت پوشش خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه هستند.

Play Video
کد ویدیودانلود
فیلم اصلی

وی تاکید کرد: در سال ۹۲ در حدود ۳۰۰ هزار شهروند ایرانی از طریق موبایل پهن باند، به شبکه ملی دسترسی داشتند و این عدد هم اکنون به عددی حدود ۷۰ میلیون شهروند ایرانی رسیده است. از وابستگی که یکی از موضوعات مهم زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است، امروز به لطف فعالیت درخشان شرکت‌های نوآور ایرانی به خودکفایی رسیده ایم و ما در شرایطی که علی رغم همه تحریم‌های بین المللی و به زعم برخی فشار‌های حداکثری، شکوفایی حداکثری داشتیم و این گواهی ما نیست.


وی تاکید کرد: شبکه بین المللی مخابرات در گزارش خود که سال گذشته منتشر شد، جمهوری اسلامی ایران را علی رغم فشار‌ها و تحریم‌های بین المللی دارای بالاترین نرخ رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه معرفی کرد و در دنیا ایران موفق شد رتبه دوم را کسب کند. البته کرونا و شیوع آن مجال خوبی برای محک زدن وضعیت ما در توسعه زیرساخت‌ها بود و ما در یک بازه زمانی ۱۰ روزه با رشد ۱۵۰ درصدی و یا به عبارتی ۲.۵ برابر شدن استفاده از شبکه ارتباطی مواجه شدیم.


وی با بیان اینکه امری که قرار بود در خرداد ۱۴۰۰ به نتیجه برسد ظرف ۱۰ روز نمود پیدا کرد، ادامه داد: همه امورات کشور روی این بستر قرار گرفت، از آموزش، بهداشت، بانکداری و بنگاهداری؛ حتی در ماه رمضان با وجود محدودیت‌ها برای حضور مردم در اماکن مذهبی، از ظرفیت فضای مجازی استفاده شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: به دعوت رهبر معظم انقلاب و بر پایه فضای مجازی، ایران یکپارچه همدل شد و خاطره خوش از کمک‌های مومنانه ایرانیان در ماه رمضان در ذهن همه شکل گرفت البته در کنار این نکات ضعف‌هایی هم پدیدار شد، مشخص شد که ما باید در ارتباطات سابق به هر شرایط انحصار موجود را بشکنیم و راه را برای فعالیت بخش خصوصی باز کنیم.


وی بیان داشت: خصوصی‌سازی علیرغم رقم زدن اتفاقات مهم و دستاورد‌های مهم، اشکالاتی هم داشته که باید برطرف شود. بحث واگذاری کانال‌های زیرزمینی و سیم مسی به نوعی باید مورد اصلاح قرار گیرد تا راه برای فعالیت بخش خصوصی باز شود. در توسعه شبکه ارتباطی درون استانی یا باید مجوز داده شود که دولت ورود کند یا راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: تکیه بر شرکت مخابرات ایران که جا دارد از تلاش‌های این شرکت در ایام شیوع کرونا تشکر کرد، اشتباه است و باید این بار مسئولیت را تقسیم کنیم، همچنین در مناطق روستایی مشکلات بروز کرد، با وجود پوشش اینترنت پهنای باند‌های موجود کفاف روستاییان را نمی‌داد و باید این موضوع مورد توجه قرارگیرد.


آذری جهرمی با بیان اینکه حل این مشکلات تنها با اراده دولت و وزارت ارتباطات ممکن نیست، گفت: باید حرکت مشترکی بین دولت و مجلس شکل گیرد، حضور دولتی‌های با سابقه و تجربه در حوزه ارتباطات از جمله آقایان تقی‌پور و نیکزاد و متخصصان جوان دیگر در مجلس فرصت بی‌نظیری را فراهم می‌کند تا با کمک مجلس مشکلات ارتباطات حل شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید شرکت مخابرات ایران وارد گود رقابت شود، اظهار داشت:این رقابت باعث رشد و بالندگی شرکت شده و خدمات بهتری به مردم ارائه می‌شود.


وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها از توسعه خدمات و IT خبر داد و گفت: سال ۹۲ مجموعا ۴۰۰ اپلیکیشن ایرانی داشتیم که توسط جوانان ایرانی بر روی گوشی‌های موبایل توسعه داده شد و امروز به ۳۴۵ هزار اپلیکیشن رسیده، امروز مثال‌هایی از کاربرد‌هایی که مردم نقاط دور از مرکز در ایران توانسته‌اند کسب و کار خود را از طریق همین نرم‌افزار‌ها تقویت کنند، در حال گسترش است، از پیرمردی که در قائنات زعفران خود را به خارج از کشور صادر می‌کند، تا آن مادری که در خراسان دستمال‌های حوله‌ای تولید شده خود را در مازندران یا خوزستان به فروش می‌رساند.


عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه حمایت از کسب و کار‌های خرد در دستور کار است، بیان داشت: این مهم در دستور کار قرار گرفته است تا جوانان شهرستانی با رقابت با پایتخت‌نشینان از فرصت برابر برخوردار باشند. طرح نوآفرین با همین هدف در وزارت ارتباطات پیاده سازی شده و هم اکنون ۵ هزار شرکت نوپا از تسهیلات این موضوع برخوردار شده‌اند.
آذری جهرمی با اشاره به توسعه پیام‌رسان‌های بومی گفت: اقدامات خوبی انجام شده است، در ایام کرونا ۸ میلیون دانش‌آموز، والدین و معلمین با وجود همه مشکلات نرم افزار شاد را به عنوان پیام‌رسان آموزشی نصب و استفاده کردند. پیام‌رسان بومی دیگر با سرمایه‌گذاری ۲ اپراتور بزرگ کشور فعال شده و هم اکنون با رشد متوسط ۴ ماهه ۳۲ درصد به عدد نصب ۹.۹ میلیون کاربر رسیده که رشد قابل توجهی است البته کافی نیست و باید تقویت شود.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق و مدون اظهار داشت: مهمترین برنامه در نیمه مرداد امسال افتتاح خواهد شد، در نظر داریم مرکز داده خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات در همین راستا افتتاح شود.
آذری جهرمی با اشاره به فتوای راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم و پیام رسان‌های داخلی، عنوان کرد: این مهم باید به یک قانون و دستورالعمل شفاف تبدیل شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر لایحه‌ای از طریق دولت تهیه شده که مدتی در کمیسیون لوایح منتظر مانده و به زودی در دولت به سرانجام خواهد رسید.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات الزام و تسهیل ارائه خدمات به مردم از طریق پیام رسان‌های بومی را نیازمند مساعدت قانونی مجلس دانست و یادآور شد: در برخی از مقاطع موانع قانونی در این خصوص وجود دارد و در برخی موارد دیگر انحصارطلبی‌ها باید شکسته شود که در برابر این موارد مقاومت وجود دارد.
وی از همت و ابتکارعمل نمایندگان مجلس به دلیل پیشنهاد راه اندازی کمیسیون فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال تقدیر و اضافه کرد: از همین فرصت استفاده و پیشنهاد می‌کنم که این کمیسیون به صورت دائمی در مجلس تشکیل شود چرا که می‌تواند کمک مناسبی برای وزارت ارتباطات باشد.


آذری جهرمی ادامه داد: دولت الکترونیک نیز رو به توسعه است و در حال حاضر سازمان ملل در گزارش سالانه خود ایران را با ۲۰ پله رشد در رده بندی کشور‌های دنیا معرفی کرده و مجلس شورای اسلامی نیز در بحث تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز بالاترین نمره را به وزارت ارتباطات داد که مهم‌ترین پروژه ما در این زمینه دولت الکترونیک بود.
وی وجود کرونا را موجب مشخص شدن ضعف‌ها و قدرت‌هایی در وزارت ارتباطات دانست و افزود: چنانچه اراده باشد می‌توانیم به ۲۴ میلیون شهروند از طریق پیامک یارانه دهیم و این یعنی زیرساخت‌ها در این زمینه آماده است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیوستن قوه قضائیه به دولت الکترونیک را اقدام ارزشمندی برشمرد و یادآور شد: طی هفته‌های اخیر قبوض گاز حذف و الکترونیکی شد، ۱۳.۷ میلیون نفر سهام عدالت خود را بدون مراجعه حضوری و تنها از طریق تلفن همراه دریافت کردند. صدور بیمه نامه شخص ثالث تماما الکترونیکی شد و ماهانه ۶۵ میلیون استعلام در وزارت ارتباطات صورت می‌گیرد که ایفای نقش نظارتی مجلس برای ما در این حوزه راهگشا است.
وی تعداد ماهواره‌های ساخته شده توسط وزارت ارتباطات را در سال ۹۲، سه مورد، تا پایان سال ۹۶، ۷ مورد و تا پایان سال ۹۸، ۱۵ مورد برشمرد و اضافه کرد: برنامه داریم ۱۸ ماهواره تولید داخل تا پایان سال ۹۹ تولید داشته باشیم.


آذری جهرمی تصریح کرد: مطابق با برنامه تنظیمی پیشرفت پروژه ماهواره‌ای ۸۲ درصد است که بودجه اختصاصی در سال ۹۸ به این حوزه با وجود تمامی مشکلات نسبت به کل دوران دولت یازدهم تا ۲ برابر افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: برنامه صلح آمیز فضایی در وزارت ارتباطات در حال پیگیری است و اخیرا نیز ظرفیت نیروی هوافضای سپاه به این حوزه اضافه شده است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت حوزه پست بانک در کشور نیز، گفت: با توجه به گستردگی این حوزه و نیروی انسانی درگیر ۲ شرکت بزرگ در این عرصه ضرر ده بودند که امسال به سوددهی رسید. این حوزه با ۱۵ هزار شعبه در سطح کشور گسترده‌ترین شبکه بانکی کشور را دارد که تاکنون در ۲۵۰۰ روستا مستقر شده است.

نظرات نمایندگان مجلس درباره برنامه وزارت ارتباطات برای مدیریت فضای مجازی
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس، به بیان نظرات خود درباره برنامه وزارت ارتباطات برای مدیریت فضای مجازی پرداختند.
نماینده مردم ساری در مجلس از وزارت ارتباطات خواستار ارائه برنامه‌های مدون و پاسخ‌های جدی به مدیریت فضای مجازی در زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان شد.
 
آقای علی بابایی کارنامی با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات در صحن علنی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های نخبگان، دانشگاهیان و مقام معظم رهبری، فضای مجازی است، به نظر می‌رسد برنامه راهبردی و استراتژیک برای مدیریت افسارگسیختگی فضای مجازی به دولت، مجلس و نخبگان ارائه نشده است.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوال مشخص بنده این است که در یکسال باقی مانده از عمر دولت، وزارت ارتباطات چه سیاست‌هایی برای مدیریت فضای مجازی در نظر دارد.
 
وی با اشاره به وضعیت کارگزاران مخابرات روستایی گفت: روستاییان انتظار دارند برنامه راهبردی برای کارگزاران مخابرات ارائه شود، به نظر می‌رسد اکنون آن‌ها رها شده و امنیت شغلی لازم را ندارند.
آقای بابایی کارنامی با بیان اینکه نباید جوانگرایی با نگاه پوپولیستی مطرح شود، گفت: وزارتخانه برنامه مدونی ارائه کند، اینکه صرفا لباس جوانگرایی بپوشیم در گام دوم انقلاب قابل قبول نیست، انتظار می‌رود با استفاده از فضای مجازی برنامه راهبردی اشتغال ارائه شود چرا که قرار بود سهم اشتغالزایی در فضای مجازی از تولید ناخالص ملی ۳۰ درصد باشد در حالی که اکنون تنها ۶ درصد است.
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه انتظار می‌رود در فضای مجازی اشتغال به روز برای جوانان فراهم شود، مطرح کرد: سهم وزارت ارتباطات در شبکه گردشگری استان مازندران چیست؟ توقع می‌رود وزارت ارتباطات و فناوری در یک سال باقی مانده پاسخ‌های جدی‌تری به سوالات داشته باشند.
 
بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌ها به اینستاگرام تعلق دارد/ این برخلاف قوانین داخلی است
 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کل کشور به شبکه اجتماعی اینستاگرام اختصاص دارد در حالی که طبق قوانین نباید بیش از یک سوم ترافیک به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد.
خانم فاطمه محمدبیگی ضمن تقدیر از فعالیت‌های این وزارتخانه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور افزود: به عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی و مادر نگران وضعیت فرهنگی و فضای موجود مجازی در کشور هستم.
 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی‌های پیرامون فضای فرهنگی وجود دارد.
وی خطاب به آذری جهرمی تأکید کرد: چندی پیش اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه‌نگاری را در بستر خود آزاد کرد در صورتی که همین شبکه اجتماعی در ایام شهادت سردار سلیمانی به طور مکرر اقدام به حذف پست‌های تسلیت کاربران ایرانی می‌کرد، شما چه اقدامی را در مقابله با این موضوع انجام داده‌اید؟ نه تنها چاره‌جویی نشده بلکه شواهد حاکی از آن است که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کشور به این شبکه اجتماعی اختصاص دارد.
 
خانم محمدبیگی افزود: این در حالی است که طبق مصوبه‌های موجود در کشور نباید بیش از یک سوم کل ترافیک داده‌ها به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد، اصرار شما برای زیرپا گذاشتن مقررات جاری کشور در این زمینه چیست؟ آنچه که برای ما اهمیت دارد، اختصاص نیمی از ترافیک داده‌های کشور به این پیام‌رسان خارجی است که شما می‌توانید آن را مدیریت کنید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: نگرانی دیگر افزایش میزان جرائم رایانه‌ای است که بر اساس اعلام پلیس فتا افزایش میزان درصد کاربران در فضای مجازی و عدم فرهنگ‌سازی در این حوزه باعث افزایش جرائم اینترنتی شده است، فروش اسلحه، مهمات، سلاح‌های سرد و گرم و پیوستن به سایت‌های پورن در بستر فضای مجازی انجام می‌شود که این مسائل نشان می‌دهد خلاء‌های ساختاری برای حل این مشکل و ممانعت از پیشگیری وجود دارد.
 
وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری گفت: آیا در این حوزه اقدامی کرده‌اید؟ دسترسی به پهنای باند اینترنت وسیع برای همه افراد است، آیا مطابق کشور‌های پیشرفته مخاطبان را دسته‌بندی کرده‌اید؟ آیا اینترنت دانش‌آموزی و دانشجویی با اینترنت یک خانم خانه‌دار نباید متفاوت باشد.
خانم فاطمه محمدبیگی ضمن تأکید بر لزوم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: وجود شبکه ملی ارتباطات و اینترنت ملی به طور واضح مشهود است و همین‌طور دسترسی در مناطق محروم به اینترنت برای شرکت در امتحانات دانش‌آموزی و عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد، امیدوارم توضیحات خود را در این مورد ارائه کنید.
 
سهامداران اسنپ و دیجی کالا خارجی هستند
 
نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به خارجی بودن سهامداران اسنپ و دیجی کالا، گفت: در صورت صحت این موضوع، شاهد مشکلات امنیتی از این محل خواهیم بود.
آقای سیدعلی طاهری درباره وضعیت مخابراتی کشور، گفت: اگر از علما و فضلا درخصوص محتوای فضای مجازی نظرسنجی کنیم، متوجه عدم رضایت آن‌ها از این فضا می‌شویم.
 
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ایرادات فنی حوزه مخابراتی و ارتباطی کشور، اظهار داشت: آمار درصد مکالمات موفق، ۵۳ درصد است که پایین محسوب می‌شود، همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت در روستا‌ها ۱۸ درصد است در حالی که این میزان برای اینترنت به ۵۰ درصد رسیده که نشان از سیاستی می‌دهد که درباره تلفن ثابت وجود نداشته و توجه به فضای اینترنت است.
وی همچنین ضریب نفوذ ۱۵/۰ درصد برای فیبر نوری را پایین توصیف کرد و افزود: این میزان برای سایر کشور‌ها مثل چین بسیار بالاتر است.
 
آقای طاهری در ادامه با تاکید بر ضرورت وجود قانون فضای مجازی برای رعایت حداقل ها، عنوان کرد: در حال حاضر اینستاگرام جولان می‌دهد در حالی که موارد مشابه داخلی توان مقابله با آن را ندارند همچنین سهامداری اسنپ و دیجی کالا در دست کشور‌های خارجی است که در صورت صحت آن، شاهد مشکلات امنیتی خواهیم بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: پروژه شبکه ملی اطلاعات کامل نشده و باعث بروز خسارت به جوانان شده است. همچنین ارتباط خوبی میان این وزارتخانه و دانشگاه‌ها وجود ندارد به طوری که علیرغم تحقیقات بسیار در حوزه شبکه‌های بی سیم، این پروژه‌ها صرفا در حد پایان نامه باقی مانده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.
 
وی اضافه کرد: سهم اقتصاد دیجیتال در کشور تنها ۶.۵ درصد است که پایین ارزیابی می‌شود همچنین رتبه ۱۲۹ برای ایران در جهان درباره پهنای باند بسیار پایین است.
این نماینده مردم از استان زنجان در مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از سرعت پایین پیاده سازی دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: این پروژه صرفا به اسکن مدارک محدود شده است، همچنین دیتا سنتر روستایی باید مورد استفاده قرار بگیرد.
 
اینستاگرام به قتلگاه اعتقادات جوانان تبدیل شده است
 
نماینده مردم بم در مجلس با انتقاد از عدم کنترل وزارت ارتباطات بر فضای مجازی تصریح کرد: اینستاگرام به قتلگاه اعتقادات جوانان تبدیل شده است.
آقای موسی غضنفرآبادی درباره وضعیت مخابراتی کشور ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته وزارت ارتباطات چند سوال خطاب به وزیر ارتباطات مطرح کرد.
 
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامات مهمی در جهت توسعه و گسترش سرعت و پهنای باند اینترنت در کشور صورت گرفت، سوال این است آیا از این امکان استفاده خوب انجام شده یا بد؟ فضای مجازی و سرعت اینترنت اتوبان امنی برای ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران به وجود آورد و بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته و مجروح شدند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اعتراضات به حق مردم، با تاخت و تاز ضد انقلاب با استفاده از همین فضا به مسیر کج رفت و خسارت‌های بسیاری را بر ملت ایران تحمیل کرد. آیا در این حوزه وزارت ارتباطات مسئولیت ندارد.
 
وی با انتقاد از عدم حمایت وزارت ارتباطات از پیام رسان‌های داخلی و حمایت از پیام رسان‌های خارجی، اضافه کرد: امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده، چقدر از خانواده‌ها که به خاطر وجود این فضا متلاشی نشدند.
آقای غضنفرآبادی افزود: فضای خانمان سوز، بی دینی، بی غیرتی، غرب گرایی و بی اخلاقی در پیام رسان‌های خارجی وجود دارد، چه کسی باید تهدید‌ها دراین فضا را برطرف کند. آقای وزیر ارتباطات آیا شما در این حوزه مسئولیتی ندارید؟
وی افزود: چه اصراری وجود دارد که پیام رسان‌های خارجی تقویت شوند، آیا شما به عنوان یک وزیر جوان و متدین نباید اقدامی صورت دهید، آیا از بیرون القائاتی به وزارت ارتباطات وارد می‌شود. انتظار ما از یک وزیر جوان و با اطلاعات و متدین این است که فضای مجازی کنترل شود.
 
لزوم صیانت از حریم خصوصی شهروندان در فضای مجازی
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مگر نه اینکه ما مورد هجوم دشمنان در همه عرصه‌ها من جمله عرصه سایبری و فضای مجازی هستیم، پس چرا با وجود این تهدیدها، حریم خصوصی شهروندان از سوی دشمنان نقض می‌شود و برای مقابله با آن نیز اقدام قاطعی صورت نمی‌گیرد.
آقای مجتبی رضاخواه پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات گفت: موارد متعددی از نفوذ و دسترسی به اطلاعات شهروندان من جمله افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی نرم افزار تلگرام، انتشار اطلاعات گروهی از صیادان و ماهیگیران، انتشار ۶۰۰ هزار حساب کاربری شرکت حمل و نقل ریلی رجا، انتشار محتوای ۲۳۰۰ نامه شرکت هواپیمایی هما و ۵ هزار نامه هواپیمایی ماهان، انتشار اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری، انتشار اطلاعات سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، انتشار اطلاعات ۱۰ هزار مشتری بیمه ایران، انتشار اطلاعات ۵.۵ میلیون مشترک اپراتور رایتل وجود دارد که اگر با این سیر مقابله نشود، ممکن است زیان‌های زیادی به شهروندان و امنیت ملی کشور وارد آید. 
 
وی ادامه داد: موضوع دیگری که من از وزیر محترم ارتباطات درخصوص آن سوال دارم این است که وعده ایجاد یک میلیون شغل در حوزه فناوری اطلاعات به کجا رسید؟ همچنین چرا کماکان شاهد قمار و بازی آنلاین هستیم و شما چه برنامه‌ای برای پایان دادن به این موضوع دارید؟
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به شبکه ملی اطلاعات گفت: شما در جایی گفتید که تاکنون ۸۰ درصد این پروژه محقق شده، اما مسئولان مرکز ملی فضای مجازی اعلام می‌کنند این پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت کرده است. ضمن اینکه اجرای دولت الکترونیک نیز با وضع مطلوب فاصله دارد و چرا در حوزه تخصیص ارز، اطلاعات ابتدایی بین بانک مرکزی و وزارت صمت استفاده نشده تا از سوءاستفاده از تخصیص ارز جلوگیری شود.
 
آقای رضا خواه در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: نکته دیگر در عرصه فناوری اطلاعات، مسئله قاچاق ترافیک دیتا است و پاسخ دهید چرا در حوزه زیرساختی قاچاق ترافیک اتفاق می‌افتد، در حالی که مردم بابت بیت به بیت آن پول به جیب سرویس دهندگان اینترنتی می‌ریزند و چرا کسب و کار‌های اینترنتی به این میزان به پلتفرم‌های خارجی وابسته اند.
 
بی عدالتی آموزشی برای دانش آموزان روستایی در بحران کرونا به وجود آمده است
 
نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: در بحران کرونا بی عدالتی‌ها و تبعیض‌هایی در موضوع ارتباط وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات برای دانش آموزان روستا‌ها به وجود آمد.
آقای احمد مرادی افزود: ۴۰ سال از عمر شکوهمند انقلاب را پشت سر گذاشته ایم و علی رغم همه کار‌های خوبی که انجام شده، ولی این اقدامات کافی نیست و برای مردم باید تلاش بیشتری داشته باشیم.
 
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از وزیر جوان اقدامات بیشتری انتظار داریم، افزود: بحث ارتباطات هنوز ناقص است و مشکلات فراوانی در سراسر کشور وجود دارد.
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با اشاره به روستا‌ها مطرح کرد: وعده‌هایی که به روستاییان داده اید عملی نشده است و خدمات به روستانشینان هنوز محقق نشده و انتظارات در تلفن ثابت، تلفن سیار و سرعت اینترنت به ویژه به روستاییان محقق نشده است.
 
وی با اشاره به فضای مجازی موجود در کشور مطرح کرد: فضای مجازی کشور از کنترل دولت و وزارت اطلاعات خارج شده است و باید فکری اساسی در این موضوع کرد. انتظارات مردم را در این زمینه باید محقق کنید.
آقای مرادی تصریح کرد: از وزیر جوان باید در موضوع دولت الکترونیک سوال کرد که مشکلات فراوانی در حوزه دولت الکترونیک وجود دارد، حال شما باید توضیح دهید در موضوع بحران کرونا چه اقدامات اساسی انجام داده اید؟ 
 
نماینده مردم بندرعباس در مجلس یازدهم تصریح کرد: در موضوع ارتباط بین آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکلاتی وجود داشته است و بی عدالتی‌ها و تبعیض‌هایی به خصوص در موضوع دانش آموزان روستا‌ها وجود داشت. وزیر باید درباره این موضوع گزارش دهد.
وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه ام سال گذشته مشکلات را با وزیر درمیان گذاشتم، اما این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است. انتظار است هم در شرکت مخابرات استان و هم شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه در مجموع همه استان‌ها به خصوص استان هرمزگان توجه بیشتری شود.
 
آقای مرادی در پایان مطرح کرد: کارگزاران مخابرات روستایی گلایه‌مند هستند، چرا که در سال گذشته و هم امسال به مطالباتشان توجهی نشده است.
 
ضعف وزارت ارتباطات رتبه ایران را در صنعت فضایی تنزل داد
 
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت آقای روحانی ما را در صنعت فضایی که جزو ۵ کشور برتر در این حوزه بودیم به پایین‌تر از ۱۵ کشور منتقل کرده است که تمامی این اقدامات به دست وزیر ارتباطات و فناوری انجام شده است.
آقای سید محسن دهنوی خطاب به آذری جهرمی وزیر ارتباطات با بیان اینکه صنعت فضایی یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های کشور بوده که تاکنون بر روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شده است، گفت: چشم‌انداز روشنی جهت توسعه این صنعت ترسیم شده، اما متأسفانه شاهدیم روند پیشرفت‌های فضایی با وقفه روبه‌رو شده است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیگر شاهد رشد پرشتاب صنعت فضایی نیستیم و حتی بی‌تدبیری‌های مدیریتی موجب عقب‌ماندگی قابل توجه بخشی از اهداف این صنعت شده است. سازمان فضایی کشور که از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری است دچار مشکلات متعددی شده است.
 
وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اظهار کرد: اجازه دهید سابقه درخشان پیشرفت‌های این صنعت را به شما یادآوری کنم، بهمن‌ماه ۸۸ بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر یک و دو به فضا، دانشمندان فضایی کشورمان موفق شدند برای نخستین بار محموله زیستی را با کاوشگر ۳ به فضا پرتاب کنند که این‌ها همگی خلاصه‌ای از تلاش‌ها برای پیشرفت صنعت فضایی کشور بود که باعث حضور ایران عزیز در جمع ۵ کشور اول جهان در صنعت حوزه فضایی شد.
 
آقای دهنوی تصریح کرد:، اما اکنون ایرانی که سال‌ها با سرعت در حال رشد و جهش علمی بود در این رقابت حیاتی دچار عقب‌ماندگی شده است. در چشم‌انداز ۱۴۰۰ قرار بود به سراغ طراحی و ساخت ماهواره‌های عملیاتی برویم، دنبال ساخت و طراحی بومی ماهواره‌های بودیم، اما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که هیچ ماهواره‌ای موفق عملیاتی در مدار نداریم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مدار ۴۲.۵ درجه که روزی جزو دارایی‌های این کشور محسوب می‌شود در صورت ادامه روند فعلی در بهترین حالت از دسترس ما خارج خواهد شد، با این روند سرمایه ملی این مردم از بین خواهد رفت، آزمایش ملی فضایی با استاندارد‌های حداقلی هنوز راه‌اندازی نشده و پاسخ سرخوردگی و ناراحتی جوانان نخبه در این حوزه بر دوش مسئولان کنونی است.
 
وی تأکید کرد: جوانان نخبه از این وضعیت رکود فضایی به شدت ناراحت و معترض هستند، در چند سال گذشته و در زمان وزارت شما کدام دستاورد ولو اندک نصیب فناوری فضایی کشور شده است؟ دولت آقای روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد و صنعت فضایی را به دست آقای جهرمی تعطیل کرد.
آقای دهنوی بیان کرد: دولت آقای روحانی ما را در صنعت فضایی که جزو ۵ کشور برتر در این حوزه بودیم به پایین‌تر از ۱۵ کشور منتقل کرده است که تمامی این اقدامات به دست وزیر ارتباطات و فناوری انجام شده است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به آذری جهرمی گفت: خیال شما را راحت کنم دورانی که ادامه برجام به دست شما در وزارت ارتباطات و فناوری و در سازمان فضایی دنبال می‌شد، به پایان رسیده، زیرا مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد ادامه روند پیشرفت فضایی کشور را متوقف کنید.
 
شورای عالی فضای مجازی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد
 
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی باید پاسخگوی عملکرد خود باشد و بگوید چه اقدامی در راستای منویات رهبری و صیانت از آرمان‌های انقلاب در عرصه IT انجام داده است.
آقای محمد حسن آصفری پس از صحبت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: خردادماه امسال طرحی با عنوان هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی از سوی وزارتخانه ارتباطات مطرح و وارد فاز اجرایی شد، براساس قانون اساسی نظارت بر عملکرد هرگونه رسانه فراگیر از شئون اختصاصی حاکمیت و از طریق سازمان صدا و سیما است که مسئول صدا و سیما را مقام معظم رهبری انتخاب می‌کند لذا وظیفه تعیین مقررات در این حوزه ارتباطی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و این وزارتخانه حق ورود به محتوا و مقررات را ندارد.
 
وی افزود: حال وزیر محترم ارتباطات چه پاسخی در این باره دارد و آیا نمی‌توان گفت راه اندازی تلویزیون اینترنتی از سوی وزارتخانه متبوع ایشان برخلاف قانون اساسی است.
نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: امروز بیش از هزار سرور خارجی در کشور فعال است و بخش اعظمی از زیرساخت‌ها و پهنای باند اینترنت کشور در اختیار سرور‌های خارجی است و آیا این یک کودتای فرهنگی علیه آرمان‌های امام و شهدا نیست؟ و آیا شما به عنوان وزیر اجازه می‌دهید فرزندتان در سنین نوجوانی به اینستاگرام دسترسی داشته باشد و این حجم از محتوای غیرفرهنگی و غیراخلاقی را رصد نماید.
 
کنترل بیشتری بر فضای مجازی صورت گیرد
 
نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس ضمن انتقاد از برخی از عملکرد‌های وزارت ارتباطات، خواستار کنترل بیشتر بر روی فضای مجازی شد.
آقای غلامعلی کوهساری افزود: از وزارت ارتباطات انتظار می‌رود مشکلات حوزه انتخابیه آزادشهر و رامیان را مدنظر قرار دهد. امروزه استفاده از تلفن همراه امری طبیعی است، اما در بسیاری از نقاط حوزه انتخابیه بنده شاهد مشکل آنتن دهی هستیم.
 
نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس با اشاره به اینکه حوزه انتخابیه وی در مسیر تهران به مشهد است، اظهار داشت: مسافران زیادی در این مسیر تردد می‌کنند، این منطقه نقاط کوهستانی بسیاری دارد، از این رو انتظار می‌رود توجه بیشتری به اینترنت منطقه صورت گیرد، از سوی دیگر سرعت اینترنت خانگی در آزادشهر و رامیان بسیار کند است و باعث بروز مشکلات متعدد برای مردم می‌شود.
وی با اشاره به استفاده از تلفن ثابت عنوان کرد: در مناطق متعددی از آزادشهر و رامیان نیاز به افزایش ظرفیت برای تلفن ثابت هستیم. از سوی دیگر شاهد قطعی متعدد سیستم ثابت در این دو حوزه انتخابیه بوده ایم.
 
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: از آنجایی که قشر جوان استفاده بیشتری از فضای مجازی دارد، لازم است نظارت و کنترل بیشتری بر فضای مجازی اعمال شود تا به نحو مناسبی از این بستر استفاده شود.
آقای کوهساری درخصوص تاثیر شیوع کرونا در اقتصاد کشور اظهار داشت: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا در بستر فضای مجازی، کسب و کار با هزینه کمتر و رعایت فاصله اجتماعی ایجاد شود.
 
این نماینده مجلس با اشاره به لزوم توسعه دولت الکترونیک بیان داشت: با وجود تصویب سیاست‌های کلان و آیین نامه‌های اجرایی دولت الکترونیک اجرایی نشده و لازم است زیرساخت‌های گسترش این دولت فراهم شود.
نماینده مردم آزادشهر و رامیان خواستار رسیدگی به مشکلات مخابرات روستایی در این منطقه شد.

کلید واژه ها: آذری جهرمی


( ۱ )

نظر شما :